Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tror jeg er steril - hva er mulighetene?


Gjest steril

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så du har ikke mislyktes med å befrukte en kvinne, altså forsøkt og mistenkt noe utifra tidligere forsøk? Du bare antar at ballesparkene kan ha gjort deg steril? Ja, det er mye bedre å få det undersøkt enn å gå og bekymre deg. Kanskje har du ingenting å bekymre deg for. ;)

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar
Gjest trådstarter

Takk for svar folkens! Jeg tror jeg tar meg en tur til legen innen nærmeste fremtid så får vi se, men hva om jeg finner ut at jeg er steril? Hvis dette er tilfellet har jeg da INGEN muligheter? Er det ingen "superdingser" der ute nå som er under utvikling eller noe? Hvis det er sånn at jeg ikke har NOEN muligheter vil jeg nok heller leve i uvisshet en stund til..

Lenke til kommentar

Sålenge du produserer sædceller kan disse fås ut og puttes inn i en eggcelle. Legen kan sikkert gi deg mer info enn jeg kan.

 

Dersom du ikke produserer sædceller er det bare kloning som kan hjelpe, men dette er ulovlig å gjøre på mennesker tror jeg. Da tar man en celle fra kroppen din. Det kan være en hvilken som helst celle. Man tar ut cellekjernen og putter den inn i en annens sædcelle (cellekjernen er fjernet herfra) og putter den inn i eggcellen til kvinnen. Jeg tror det er slik det fungerer, men det er veldig dyrt og ikke sikkert at det vil funke. Om det er lovlig vet jeg ikke

Endret av khaffner
Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg sjekke at jeg har sædceller i spermen da? Er det en måte og finne det ut på her og nå?

 

Er ikke den hvite "guffa" som kommer ut, sædsellene da?

Lenke til kommentar

Det er i teorien sædcellene som gjør sæden hvit ja. Sekretet (som dannes i prostata) er en litt mer gjennomsiktig og klar farge. Hvertfall så vidt jeg har forstått. Nå har jeg verken helsefaglig utdannelse eller nok kunnskaper om emnet til å si noe sikkert. Gå til en fertilitetsklinikk og få det sjekket. Fastlegen din kan sikkert henvise deg til en klinikk.

Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg sjekke at jeg har sædceller i spermen da? Er det en måte og finne det ut på her og nå?

 

Om du har mikroskop for hånden så greier du å sjekke det fint selv (40x objektiv holder). Men det kan ikke være av den typen som man får kjøpt på lekebutikken.

 

Jeg vil som andre her råde deg å gå til fastlegen. Beklageligvis vis er det ferietid nå så regner med du må vente ei stund. I allefall så må du møte opp på en privat klinikk/offentlig regionsykehus så får du shake lillemann til det kommer noe ut. Er du riktig heldig og bor nært kan du være heime å se favoritt filmen. Men du må gjøre det manuelt, pga av fare kor kontaminering.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mens vi er inne på temaet steril.

 

Om man går til legen for å gjennomføre en operasjon for å sterilisere seg som mann.

Kan man ta en "sæd backup" før man tar operasjonen, så man eventuelt senere i livet kan bruke den sæden til å kunstig befrukte ei dame om man absolutt skal ha barn som er eget?

 

Eller er det helt uaktuelt? Er klar over at sterilisering krever at man er 100% sikker på at man ikke vil ha barn i fremtiden.

 

Vil man fortsatt fungere 100% innen sex selv om man har har sterilisert seg?

 

Er det noe i det heletatt som forandrer seg i kroppen, utenom at man ikke kan gjøre ei dame gravid?

Lenke til kommentar
Mens vi er inne på temaet steril.

 

Om man går til legen for å gjennomføre en operasjon for å sterilisere seg som mann.

Kan man ta en "sæd backup" før man tar operasjonen, så man eventuelt senere i livet kan bruke den sæden til å kunstig befrukte ei dame om man absolutt skal ha barn som er eget?

 

Eller er det helt uaktuelt? Er klar over at sterilisering krever at man er 100% sikker på at man ikke vil ha barn i fremtiden.

 

Vil man fortsatt fungere 100% innen sex selv om man har har sterilisert seg?

 

Er det noe i det heletatt som forandrer seg i kroppen, utenom at man ikke kan gjøre ei dame gravid?

Først må vi vite forskjellen på sterilisering og kastrering. Sterilisering er kutting av sædlederne, kastrering er fjerning av testikler. Sterilisering endrer ikke livet ditt på noen annen måte enn at du ikke skyter sædceller, bare den andre væsken. Kastrering resulterer i at null testosteron lages, sexlyst forsvinner, mindre aggresjon, ingen mulighet for unger, og andre ting som gjør en mann til en mann ;). Kastrering kan ikke tilbakestilles, men sterilisering kan tilbakestilles, dog med bare 25% sjanse for at det vil gå som vanlig etterpå.

 

Tror dett var dett, noen andre kan rette på dette om noe er feil ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...