Nikkor Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Hei, har blitt innkalt til førstegangstjensten 6 August 08, og har nå fått studieplass ved et universitet som jeg heller vil gå på. Ringte inn til mil i dag og fortalte de situasjonen, og han kunne nesten garanterer at jeg bare ville få reservert studieplassen min, men vist jeg hadde en spesielt god grunn kunne jeg fått utsatt førstegangtjenesten. Noen som vet hvilke grunner de invilger utsettelse? Lenke til kommentar
scumbag Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 (endret) Hmpf, du har allerede ringt de ja og fortalt om situasjonen.. Da er katten ute av sekken da. Eneste måten jeg tror du slipper unna da er om Forsvaret selv finner ut at de ikke vil ha deg. Du må nok møte opp der du er kalt inn. Og deretter må du prøve å bli dimma enten ved at du har for dårlig helse eller så er du for ustabil eller noe i den dur. Eneste måten du kan slippe på sånn i forveien er om du får skaffet til veie legeattester eller lignende som virkelig viser at du ikke er "fit for duty". Attest fra en lege eller kanskje en psykolog som viser alvorlige nok problemer bør være nok. Har du noe du kan spille på av gamle skader er det bare å booke en time hos doktorer eller psykologer til du får det du trenger av attester. Endret 22. juli 2008 av scumbag Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 22. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2008 Hm, gikk til psykolog for 5 år siden.. Kan jeg bruke dette? Tenkte også at jeg kunne si at jeg hadde skaffet hybel osv, og at det passet veldig dårlig å komme i militæret nå osv... Lenke til kommentar
40mm Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Hm, gikk til psykolog for 5 år siden.. Kan jeg bruke dette? Tenkte også at jeg kunne si at jeg hadde skaffet hybel osv, og at det passet veldig dårlig å komme i militæret nå osv... Funker ikke, forsvaret dekker rentekostnadene eller leieutgiftene på hybler, så lenge du skaffet deg det før du fikk innkallelsen. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Hæ?! Er det berre eg som har misforstått alt her no? Får ein ikkje utsatt militærtenesta om ein har fått opptak ved universitet? Etter 5 års skulegong er det liten sjans for at du får ny innkalling til førstegongsteneste. Lenke til kommentar
Sith Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Hvis du har fått studie plass så har du vel krav på at de har en plass til deg etter førstegangstjenesten? Du slipper vel ikke unna nå kan jeg tenke meg. Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 22. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2008 Hvis du har fått studie plass så har du vel krav på at de har en plass til deg etter førstegangstjenesten? Du slipper vel ikke unna nå kan jeg tenke meg. Ja, men jeg vil ikke det. Kan spørre om jeg kunne fått byttet til i Januar da... Lenke til kommentar
Sith Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Hvis du har fått studie plass så har du vel krav på at de har en plass til deg etter førstegangstjenesten? Du slipper vel ikke unna nå kan jeg tenke meg. Ja, men jeg vil ikke det. Kan spørre om jeg kunne fått byttet til i Januar da... Kan du jo prøve på. Håper jeg blir innkalt i Januar. ^^, Lenke til kommentar
aspic Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Kvifor håpar du på januar? =o Lenke til kommentar
Sith Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Kvifor håpar du på januar? =o Da de sa at jeg kanskje kunne bli innkalt da... Jeg har lyst til å inn.^^, Lenke til kommentar
scumbag Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 (endret) Hvis det du gikk til psykolog om er alvorlig kan du vel bare spille på at du har fått et tilbakefall. Hvis du skaffer nye attester på dette bør ting ordne seg. Skriv så et brev der du søker om fritak og legg ved kopi av attesten. Det burde være nok til at de ikke vil ha deg. Ikke skriv noe om at du helst vil slippe p.g.a av studier og hybel o.s.v. Da fatter de nok fortere mistanke og tar kanskje ikke søknaden så seriøst. Endret 22. juli 2008 av scumbag Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 22. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2008 Okey, men tror det vil ta litt tid å skaffe nye atester... Er det ikke slik at hvis man blir litt deprimert, vondt i hodet hele tiden etc under oppholdet i militæret så kan man få dra hjem? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Nikkor: Det kommer helt an på. Men sannsynligvis ja. Dessverre så har du sannsynligvis allerede mistet studieplassen din også da, så da står du der jo med skjegget i postkassa. Lenke til kommentar
swanky Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 I de aller fleste tilfeller så vil en kopi av opptaksbrevet være tilstrekkelig dokumentasjon for å få utsatt militærtjenesten. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 swanky: Ikke når det er 2 uker til innrykk, og skolestart er ETTER innrykk. Lenke til kommentar
swanky Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 swanky: Ikke når det er 2 uker til innrykk, og skolestart er ETTER innrykk. Hei, det stemmer sikkert. Jeg tenkte på nye studenter som har sendt søknad om å få utsatt vernepliktstjenesten pga. studieplass. De gangene jeg har vært i kontakt med militæret ang. slike søkere/studenter så har de i alle fall vært relativt klare på at det er opptaksbrevet de ønsker kopi av. Dersom man ikke har søkt omen slik utsettelse før nå så vil det nok bli et problem uansett, siden det jo er en viss saksbehandlingstid på disse sakene fra militærets side. Jeg har også merket at de virker mindre interessert i å innvilge utsatt verneplikt dersom personene det gjelder ennå ikke har begynt på studiet det er snakk om - da er vel hovedregelen at de skal be om utsettelse av studieplassen istedenfor. Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 22. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2008 Jeg spurt de om dette for flere måneder siden, men grunnen til at jeg ikke kunne sende inn søknaden før nå er fordi jeg ikke har fått dokumentasjonen på at jeg kom inn på studiet før i går. De sa at jeg ikke kunne be om utsettelse før de viste at jeg kom inn, og det fikk jeg vite i går. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Nikkor: Det er fordi du ikke kom inn på studiet før denne helgen. Og standard prosedyre er at om du er innkalt om høsten, og ikke har begynt på studiene enda, så må du inn. Er du innkalt om vinteren, får du utsatt det. Du må søke ny utsettelse hvert år, og det er slettes ikke alltid de gir seg før du har vært inne, eller du studerer til du er 44. Så like greit å bli ferdig med det. Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 22. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2008 (endret) Ok, så det er egentlig ikke NOE poeng å skrive en søknad om utsettelse? Da får jeg bare håpe at jeg blir sendt hjem første dagen... Kanskje jeg rekker studiet da.. eller så blir det friår. :/ Endret 22. juli 2008 av Nikkor Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Nikkor: Du skal inn i Hæren, right? Sambandsbataljonen? Det kommer jo til å bli et jævlig morsomt år, om du legger fra deg den der innstillingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå