Loomy Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Må skifte høyttalere i min gamle Volvo (93mod. 940), har allerede byttet selve CD-spilleren som kan skilte med "4x40W". Spørsmålet da blir om jeg bare enkelt og greit kan skifte ut de (svake) høyttalerne som sitter i med f.eks et par relativt billige 150 wattere uten å måtte investere i en forsterker i tillegg? Eller vil jeg slite med dårlig lyd/lavt volum/andre problemer som følge av at høyttalerne er overkill i forhold til stereoen? Lenke til kommentar
transmedia.no Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Watt'en på høyttaleren har INGENTING å si for volumet eller kvaliteten du får til slutt, det er det antall watt fra forsterkeren som bestemmer, sammen med følsomheten på høyttaleren. En høyttaler med 93dB følsomhet vil spille dobbelt så høyt som en på 90dB om de begge får like mye watt servert fra forsterkeren. Det er ikke mer "overkill" med 150watts høyttalere enn 25 watts høyttalere, tvertimot kan 25watts høyttalere like gjerne kunne spille høyere og/eller penere, siden det som sagt er helt andre ting som bestemmer dette. Så det er bare å bytte ut uansett hvor mange watt høyttalerne er på. 5,25" foran og bak, med overgang i fordørene: Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 22. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2008 Høres bra ut! Forventer ikke noe überlyd og har strengt tatt ikke behov for det heller. Det blir uansett bedre enn dagens situasjon med 3 døde høyttalere og én halvdau Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå