Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, det er sært. Det blir litt ekstra kan man si, akkurat som en lang tele. Men det er klart at det ikke er komplett uten for mange.

Har du forresten hatt anledningen til å skikkelig teste en supervidvinkel? Jeg har egentlig hatt lyst på stadig videre vinkel siden de første skikkelig vide zoomene ble bra. Merkelig nok ble lysten mer realistisk etter å ha testet en EF-S 10-22 en hel dag. Det hører fremdeles til i en komplett bag, men det er en som koster penger og også inneholder et makro-objektiv. Men det er ikke så essensielt lenger.

Men der er vi alle forskjellige, for jeg ser at mange har det gøy med dem. Men noen blir sikkert leie etter en stund, mens andre (det er jo pop for tiden) kanskje overvurderer hvor mye de kommer til å bruke den. Det er nok et fåtall her på bruket i alle fall, men det er ikke dumt å teste noe som dette skikkelig før man kjøper, for det er ganske ekstemt. Ikke noe for alle og enhver, og ikke så viktig for en supernormal fotograf som meg.

Lenke til kommentar

Se der ja. Nytt vakkert portrett som viser en litt bedre side av deg enn de tidligere selvportrettene du har brukt som avatar :p . Det er bare aper som har supervidvinkel i dag vet du.

Men du bekrefter i og for seg misstanken som gjør at jeg holder tilbake. Det er et gøy objektiv, men det er liksom ikke en arbeidshest. Det blir nok mindre brukt enn man så for seg i starten for de fleste, og jeg har funnet ut at det gjelder meg. Men man skal ha erfaring med objektivet før man vet om det er veien til frelse eller et artig supplement. Og hvis det er det siste så vil jeg si det hører til krydderet i en komplett bag, men den ville vært komplett uten supervidvinkel også.

Min definisjon på komplett: En bag som inneholder det du trenger for å dekke de reelle behovene du har i din fotografering.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Jeg har jo nevnte 10-22mm, og selv om den er veldig fin, så er det ikke det viktigste objektivet i bag'en. Tror nok at jeg hadde klart meg lenge med en 24mm som videste på fullformat. Noe jeg faktisk har (analogt).

Tom

Jau, har nå 10-22mm, og bruker den mye. Faktisk er det et av mine favorittobjektiver i mange sammenhenger, men problemet er at den har EF-S fatning og ikke passer til 1V. Skal jeg ha et tilsvarende objektiv med EF-fatning trenger jeg 16mm eller mindre (uten fryktelig fisheye-effekt).

Skutt masse med 28mm de siste dagene, men ønsker meg fortsatt vidvinkel. Prisen på 14mm er horribel, fortsatt ikke et alternativ. For første gang vurderer jeg derfor å kjøpe et Sigma objektiv. :whistle:

Ved nærmere ettertanke er ikke Sigmas 14mm et alternativ: Sigma 14mm test

Endret av Schnellshooter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...