Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Se der. Hadde det ikke vært for denne diskusjonen så hadde du kanskje ikke fått prutet prisen ned 500 kroner. Eller prøvd, for denslags skyld.

:thumbup:

Så kommer det store tusenkronersspørsmålet:

Er det slik at et 10mm EF-S objektiv på 40D og et 16mm EF objektiv på 1V, gir nøyaktig samme utsnitt og forstørrelse? (40D har crapfaktor 1,6.)

Endret av Schnellshooter
Lenke til kommentar
Fast-optikk er digg. Hvor dyrt har du tenkt å legge deg ?

Jeg selv har nå EF 24mm f/2.8, EF 35mm f/2, Sigma 50mm f/2.8 Macro og EF 85mm f/1.8

Tom

For å være ærlig, jeg aner ikke.

Analyserte jobb-bilder fra de siste par mnd (se bilde), og bruker visst for det meste 28mm, så det må bli noe i det området der først og fremst. Lyssterkt er nøkkelordet.

Har EF 70-200 fra før så alt under 70mm er aktuelt, og skulle gjerne hatt en ekstrem vidvinkel som ikke gir fish-eye effekt.

Oops: er ikke 28mm, men 17mm. Glemte at EXIF-analysen ikke tok hensyn til cropfaktor.

post-166745-1216937425_thumb.jpg

Endret av Schnellshooter
Lenke til kommentar
Analyserte jobb-bilder fra de siste par mnd (se bilde), og bruker visst for det meste 28mm, så det må bli noe i det området der først og fremst. Lyssterkt er nøkkelordet.

50mm f/1.4 bør være første objektiv da.

Som ekstrem vidvinkel er det vel kun en 14mm (eller er det 15mm?) som Canon har. Personlig klarer jeg meg med 24mm på fullformat.

Tom

Lenke til kommentar
Oops: er ikke 28mm, men 17mm. Glemte at EXIF-analysen ikke tok hensyn til cropfaktor.

Du mener omvendt? Såvidt som jeg ser så tar den hensyn til cropfaktoren.

Edit: Viser "effektiv" brennvidde med andre ord.

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar

Jeg selv har nå EF 24mm f/2.8, EF 35mm f/2, Sigma 50mm f/2.8 Macro og EF 85mm f/1.8

Tom

Når jeg en gang i 09 handler inn et brukt 5D mk1 til spottpris brukt, kommer det nok en innbrudstyv til deg en sen nattetime og henter 35/2.0 fra deg, Tom.

:)

Lenke til kommentar

Tom

Når jeg en gang i 09 handler inn et brukt 5D mk1 til spottpris brukt, kommer det nok en innbrudstyv til deg en sen nattetime og henter 35/2.0 fra deg, Tom.

:)

Lykke til - hvis den tyven finner noe som helst i det rotet som er her, så er h*n flink.

Tom

Lenke til kommentar

50mm f/1.4 bør være første objektiv da.

Som ekstrem vidvinkel er det vel kun en 14mm (eller er det 15mm?) som Canon har. Personlig klarer jeg meg med 24mm på fullformat.

Tom

50mm f1.4 er garantert. Vurderer også 20mm f2.8.

Lenke til kommentar

No good altså.

Begynner for øvrig å bli sliten i huet av denne cropfaktor greia. Jeg trenger selvfølgelig et 28mm fastobjektiv til 1V huset, det går jo tydelig fram av EXIF-analysen.

To fastobjektiver er bankers: Canon 50mm f1.4 og Canon 28mm f1.8.

Det er altså kun en ultra-vidvinkel som gjenstår, dvs fra 14-20mm et sted. Noen forslag til objektiver med god lysstyrke?

Endret av Schnellshooter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...