teflonpanne Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Det var det vel absolutt ingen som sa, men det er godt gjort å mene at "unix-lignende utviklingsmiljø" er bedre enn VS sin kodeeditor på noen som helst måte. Jo, det var det. "Igjen holder jeg påstanden min oppe: Generelle Editorer i forhold til et integrert miljø blir å sammenligne som Windows Paint mot Photoshop." Jeg mener fortsatt at unix er et bedre utviklingsmiljø enn VS. Har jeg ikke lov til det? Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 joda... Det finnes sikkert mennesker som sverger til BASIC på hullkort også... Men kan du da forklare hva som gjør unix til et bedre utviklingsmiljø enn VS? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 For det andre så klikket jeg bare på linken "Skrive kode selv ..." og tenkte ikke over at dette er C#-forumet, så diskusjonen hører ikke hjemme her uansett da det hovedsaklig går i windows her. det går da sannelig i hvordan en skal lage C#-programmer og hvordan det er best å lage dette. Lenke til kommentar
Peter Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Snakk om å kaste tennvæske på peisen. Personlig foretrekker jeg å skrive kode på mac, men det er fordi jeg ikke skriver C#, der en VS overlegen. Hvorfor mac? Fordi linux er for kronglete, og windows mangler en skikkelig kommandolinje. Etter at jeg begynte å bruke mac har nok produktiviteten min gått opp en del, _fordi det passer min måte å utvikle på_. Jeg har bekjente som gjør mye av det samme som jeg gjør, men for dem så vil ikke mac være mer eller mindre effektivt i forhold til windows, fordi de har en annen arbeidsflyt enn meg (bl.a. er de ikke veldig komfortable med kommandolinjen) Lenke til kommentar
Glenn F. Henriksen Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 windows mangler en skikkelig kommandolinjeNå spør jeg fordi jeg er nysgjerrig, ikke fordi jeg vil starte en ny religionskrig, men hva er en "skikkelig kommandolinje" og hvilke egenskaper har den? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Tror han tenker på Batch Script, som faktisk er utrolig dårlig. Kommandolinjen i seg selv er grei nok. Men med Visual Studio, eller en skikkelig IDE i det hele tatt, trenger en ikke bruke kommandolinjen overhode. Jeg bruker Visual Studio til C# og C++ programmering, siden det sparer meg for veeeldig mye tid. Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Tror han tenker på Batch Script, som faktisk er utrolig dårlig.Kommandolinjen i seg selv er grei nok. Tipper han mener selve kommandolinjen. cmd.exe er ræva i forhold til feks bash. Søking i historie, klipp/lim med tastaturet, navigering på linjen feks er ting jeg savner når jeg bruker cmd.exe. Og dette er jo bare i bash. Dessuten mangler jo Windows alle de utilitiene som gjør at livet på kommandolinjen blir behagelig og mer effektivt enn mus og klikk. Feks find, xargs, grep, awk, sed -- disse klarer jeg meg ikke uten å er helt nødvendige for meg hver eneste dag. Med de, og mange fler, gjør jeg ting som forbløffer VS.NET-programmerere jeg har jobbet med. Den som tror at kommandolinjen er cp, mv og ls har misforstått veldig. I tillegg er Batch Script helt forferdelig Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 I frykt for å tråkke noen på tærne, som jeg tydeligvis alltid klarer mer eller mindre med vilje, så ligger nok kjernen her: _fordi det passer min måte å utvikle på_ Det er vane, språkvalg, opplæring, arbeidsforhold, osv... Lenke til kommentar
Glenn F. Henriksen Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Dessuten mangler jo Windows alle de utilitiene som gjør at livet på kommandolinjen blir behagelig og mer effektivt enn mus og klikk. Feks find, xargs, grep, awk, sed -- disse klarer jeg meg ikke uten å er helt nødvendige for meg hver eneste dag. Med de, og mange fler, gjør jeg ting som forbløffer VS.NET-programmerere jeg har jobbet med.Regner også med at han synes cmd og kommandolinjen i Windows er ræva. Noe den helt klart er. Ingen har stort nok teppe til å feie det faktum under. Men f.eks. Bash kjører helt fint til mitt bruk med Cygwin på Windowsboksen min. grep, awk, xargs med fler og. Jeg bare hører det argumentet med "skikkelig kommandolinje" veldig ofte og lurer litt på hva forskjellige folk legger i det. Selv har jeg aldri tilbragt nok tid på en *nix maskin til å bli så frelst i kommandolinjen at jeg måtte bytte OS. Selv er jeg nokså enig med Manfred. Det handler om vane, hva man kan, hva som brukes rundt man, osv. Og ikke minst hvilket språk man utvikler i. Utvikler man for .NET platformen er, synes jeg, det eneste fornuftige valget å bruke VS. Hvis man ikke utvikler for .NET platformen så er ikke VS passende i det hele tatt. Lenke til kommentar
trtrtr Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Regner også med at han synes cmd og kommandolinjen i Windows er ræva. Noe den helt klart er. Ingen har stort nok teppe til å feie det faktum under. Men f.eks. Bash kjører helt fint til mitt bruk med Cygwin på Windowsboksen min. grep, awk, xargs med fler og. men alle disse finnes jo i windows versjon også, så hva skal folk flest med cygwin?! http://unxutils.sourceforge.net/ http://gnuwin32.sourceforge.net/ Lenke til kommentar
Lachrymol Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 PowerShell anyone? Om man føler man har et behov kan du banne på at noen har følt det før deg og gjort noe med det. Lenke til kommentar
Peter Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 (endret) Synes det er fascinerende at folk mener jeg heller burde prøve å få pcen min til å immitere en mac, istedenfor å kjøpe en mac. Jeg vil gjerne ha noe som er integrert og lar meg gjøre hva jeg vil med kommandolinjen, på en naturlig måte, ikke en etterligning der jeg risikerer å støte på unødvendige problemer underveis. For all del, cygwin fungerer stort sett bra, og jeg har brukt det selv, men det er fortsatt bare en slags emulator av at *nix shell. Og som jeg prøvde å få frem tidligere. Min måte å jobbe på, og mine preferanser passer veldig bra med os x ettersom du har en kommersielt produkt med store krefter bak, og en en integrert kommandolinje som er en del av systemet. Endret 11. august 2008 av Peter Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Synes det er fascinerende at folk mener jeg heller burde prøve å få pcen min til å immitere en mac, istedenfor å kjøpe en mac. Jeg vil gjerne ha noe som er integrert og lar meg gjøre hva jeg vil med kommandolinjen, på en naturlig måte, ikke en etterligning der jeg risikerer å støte på unødvendige problemer underveis. For all del, cygwin fungerer stort sett bra, og jeg har brukt det selv, men det er fortsatt bare en slags emulator av at *nix shell. Og som jeg prøvde å få frem tidligere. Min måte å jobbe på, og mine preferanser passer veldig bra med os x ettersom du har en kommersielt produkt med store krefter bak, og en en integrert kommandolinje som er en del av systemet. Igjen så glemmer alle at det er noe som heter PowerShell i Win? Dessuten er det ingen som sier at du skal få PC-en din til å imitere en mac. Og igjen kommer det til hva du skal jobbe med. For oss som jobber med å utvikle i .net-rammeverket så er det håpløst å sitte på en mac. Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 (endret) Igjen så glemmer alle at det er noe som heter PowerShell i Win? Mulig noen glemmer det, men jeg glemmer det ikke. Jeg har prøvd Powershell flere ganger, særlig da jeg jobbet som .NET-utvikler i noen år gjorde jeg det med jevne mellomrom. Powershell er ganske ubrukelig synes jeg. Cmdlets (kommandoene) er altfor lange og de innebygde er altfor få. Jeg gidder ikke jakte rundt for å finne ting. Det er en del av Windows-mentaliteten kanskje, surfe rundt og laste ned og installere selv, men jeg gidder ikke det. Endret 11. august 2008 av steingrim Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Tror han tenker på Batch Script, som faktisk er utrolig dårlig.Kommandolinjen i seg selv er grei nok. Tipper han mener selve kommandolinjen. cmd.exe er ræva i forhold til feks bash. Søking i historie, klipp/lim med tastaturet, navigering på linjen feks er ting jeg savner når jeg bruker cmd.exe. Og dette er jo bare i bash. Dessuten mangler jo Windows alle de utilitiene som gjør at livet på kommandolinjen blir behagelig og mer effektivt enn mus og klikk. Feks find, xargs, grep, awk, sed -- disse klarer jeg meg ikke uten å er helt nødvendige for meg hver eneste dag. Med de, og mange fler, gjør jeg ting som forbløffer VS.NET-programmerere jeg har jobbet med. Den som tror at kommandolinjen er cp, mv og ls har misforstått veldig. I tillegg er Batch Script helt forferdelig Alt du sier er helt riktig, og MS burde rettet opp cmd for leeenge siden, den er rett og slett ubrukelig til annet en helt enkle oppgaver. Når det er sagt, så skal et godt IDE gjøre cmd-en helt unyttig i utviklingsøyemed, cmd er mer for system-administrasjon, repeterende oppgaver, som oppstartsskript for brukere i et domene og er ikke ment for daglig bruk, slik som bash etc. er i *nix. Lenke til kommentar
Peter Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Jeg bruker kommandolinjen til mye utenfor programmering også, men det er vel bare fordi jeg er vant til å bruke den. Det er trist å se at det fortsatt er noen som tror de vet bedre hva jeg trenger enn jeg gjør. Jeg var faktisk rimelig kompetent på windows i sin tid, og jeg hadde rimelig grei oversikt over hva som fantes og ikke fantes. Som sagt, til .NET (C# for min del) er VS overleget. Til C++ også, pga. en utrolig debugger, men til alt annet gir _os x_ meg et bedre IDE enn VS. Slutt nå å liste hva som finnes og ikke finnes, sjansen er stor for at jeg har prøvd det og vært borti det. @GeirGrusom: Stort sett enig i alt du sier, men selv om kommandolinjen ikke er nødvendig, så er den ofte kjekk å ha, selv om jeg sikkert kunne klart meg uten. Prøver bare å understreke at noen ting passer for noen, andre ting passer for andre. Lenke til kommentar
Glenn F. Henriksen Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Enig med deg Peter, det er håpløst å drive å fortelle folk hva de egentlig trenger eller hva de burde brukt når de har funnet noe som fungerer bra og som de er fornøyd med. Selv synes jeg det er interessant å se hvorfor folk bruker/foretrekker noe fremfor noe annet, det er kan gi meg selv tips til hvordan jeg kan forbedre min arbeidsflyt. Derfor søker jeg etter grunnen til at den ene tingen fungerer så bra. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Det er jo det jeg spør om også, nemlig hvorfor foretrekker man det ene foran det andre. Men sist jeg spurte, så var det en idiot som gikk rett i strupen på meg og kalte meg alt mulig forskjellig. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Jeg begynte først med programmering i QuickBasic, der en har en debugger innebygget i IDE-et, men deretter gikk jeg over til å lære meg C, C++ og Assembly i DOS med PowerC. Problemet da var at jeg måtte bytte mellom mange forskjellige verktøyer stadig vekk, og lage batch script for å gjøre kompilering etc. for meg. Jeg er sjeleglad i dag for at jeg har ett IDE som gjør alle disse jobbene for meg på en logisk og oversiktlig måte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå