bergaloevera Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 (endret) Hei! Jeg bor i en leilighet i et borettslag i 3. etasje. Leiligheten over meg i 4.etajse fikk vannskade (beboer var ikke hjemme) da røret på varmtvannsberederen sprakk og hoppet av. Det rant vann helt ned i kjelleren og det var min leilighet som fikk mest skader (tak, vegger, kjøkkenskap, TV, og gulv er ødelagt). Og leiligheten er nå ubeboelig. Skal jeg betale husleie til borettslaget (finans + felleskostnader) når leiligheten er ubeboelig? Snakket med en dame på Follo BBL og hun sa jeg måtte betale, men en kamerat av meg som opplevde noe av det samme slapp å betale husleie i de 3 månedene leiligheten hans var ubeboelig. Hva sier loven om dette? Endret 22. juli 2008 av MicrolaXx Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 (endret) Jeg tror dette er kontraktregulert og forskjellig i mange borettslag. Borettslaget jeg bor i nå har hatt omtrent samme skade. Bare 2 etasjer her, men leiligheten over min hadde en vannlekkasje i fjor vinter som gjorde at min leilighet måtte renoveres. Jeg bodde ikke her på dette tidspunktet. Før meg bodde det en dame i leiligheten. Hun måtte flytte ut på grunn av skadene, og solgte så leiligheten etter skaden var utbedret. Som jeg forsto på henne betalte hun IKKE husleie i perioden hun ikke kunne bo der - det dekket forsikringsselskapet. Endret 22. juli 2008 av magnusalex Lenke til kommentar
efjeldse Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Da betalte hun jo på sett og vis husleie da. Trådstarter har fått beskjed om å betale til borettslaget, og det må han nok uansett. Det kan forøvrig kanskje dekkes av forsikring, siden det er en skade. På en annen side, det er felleskostnader og finansiering han betaler på her. Leiligheten vil nok ha tilsvarende verdi etter renovering, så gjelden må nok betales ned uansett. Jeg vil tro at forsikring dekker renovering samt bosted til trådstarter til leilighet er i orden igjen, det vil si at han ikke taper noe penger i forhold til om skaden ikke har skjedd. (minus eventuelle egenandeler selvfølgelig) Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 For så vidt gjorde hun vel det, men forsikring av bygget og leilighetene står borettslaget ansvarlig for. Som en beboer i et borettslag er det vanlig å kun betale innboforsikring. På så måte var det ingenting hun måtte gjøre for å dekke felleskostnadene ut av egen lomme - via forsikring eller ikke. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Hvis styret i borestlaget sjekker litt ut i sine forsikringer så vil dem nok kjapt finne ut at den mest sannssynlig vil dekke utlegg for å skaffe deg en tilsvarende bopel i mens leiligheten utbedres. Jeg regner med du må belage deg på å betale vanlige utgifter til boretslaget mens boligen utbedres. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Dette er et juridisk spørsmål på dypere nivå enn ren forbrukerrett. Flyttes til jussforumet. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 @trådstarter: eier eller leier du leiligheten? Lenke til kommentar
Smurfelurf Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Plikten til å betale felleskostnader bortfaller ikke om leiligheten er ubeboelig. Det er intet unntak i borettslagsloven fra dette. Kostnadene du har ved å skaffe deg alternativ bolig i perioden leiligheten din er ubebolig, kan du muligens kreve erstattet under borettslagets bygningsforsikring, dvs. at du får erstattet et såkalt "husleietap". Hvorvidt forsikringsselskapet er koblet inn eller om skaden er erstatningsmessig, gir du ingen opplysninger om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå