Gå til innhold

må CPU-vifta sitte fast 100%?

Laurbb

Anbefalte innlegg

Okey, var i gang med bygging av min første PC og skulle så feste CPU-vifta.

Dette gikk greit nok, dyttet ned de lille skruene og skrudde dem fast, men da la jeg merke til, smart som jeg er, at ledningen som skulle kobles til CPU-fan var festet fast og grunnet andre komponenter på hovedkortet var umulig å få løs uten først å fjerne vifta.

Etter jeg fjerna vifta kan jeg ikke lenger få den på, da de små "skruene" ikke lenger kan dyttes opp og ned, og bare en av dem virker som den fortsatt er intakt.

jeg kan feste denne ene intakte skruen og vifta sitter nogenlunde godt. Jeg kan dytte og knuffe på den uten at den rikker seg, men om jeg drar på en av hjørnene hvor det ikke lenger sitter noen god skrue løfter vifta seg litt.

Går dette greit eller sitter jeg nå i baret og må investere i ny vifte?

Hvem var det som kom på dette vifte-feste systemet anyway, virker som om man bare kan feste den én gang and that's it -_-.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neida, de kan brukes på nytt. Skru skruehodet mot pila (er en pil på toppen av de fire skruene, som oftest...) og løft den opp. Sjekk også at de små plastikkfestene i bunnen (de som stikker ut under hovedkortet) av skruen er intakte og gode.

Ville ikke anbefalt å kjøre en pc uten en cpu vifte som sitter slik den skal. Det kan bli mer kostbart enn en ny vifte.

Lenke til kommentar

Er det Intel system? For de kjølerene er latterlig dårlige med tanke på festeanordningen. Men det går an å bruke dem flere ganger :)

Og ja, det er veldig viktig at kjøleren sitter skikkelig, hvis ikke blir det ikke termisk kontakt, og det blir satans varmt. Du ser det fort i HW monitor i BIOS om det er for varmt eller ei.

(Tar utgangspunkt i at det er en Intel kjøler her, AMD er stort sett greie)

Du har de 4 "skruene" med hvite (sannsynligvis) tapper som trykkes ned. Når du fester viften ved å trykke tappene igjennom hullene på hovedkortet skal sporene til skrutrekkeren (for å si det teit) peke ut fra kjøleren. Om du skal løsne den skrur du de mot klokka (er sikkert en pil på dem) og løfter opp. Det er her jungeltriksene kommer inn. Mens sporene ligger langs siden av kjøleren må du dra de to delene av "festetappen" fra hverandre, og så skru tilbake igjen slik det var i utgangspunktet. (sporene rett ut).

Superklønete forklart, men jeg har ikke fått nok kaffe ennå.

Pass på at de hvite "leppene" neders ikke skiller seg for mye. De må ikke bli brekt fra hverandre når du monterer, da er det vanskelig å få dem til å funke skikkelig igjen. Om du kikker litt nøye på det så ser du hvordan det funker :)

Lenke til kommentar

Okey, jeg måtte skru et par runder til bakover før de til slutt løsnet. Det vil si, nå kan jeg bruke 3 av 4 skruer men den siste vil ikke rikke seg uansett hvor mye jeg skrur bakover. Tror dere 3 av 4 holder? :p

Edit: øøh ok, nevermind. Jeg fikk omsider løs den siste skruen også og tenkte hurra, men hele vifta løsnet ifra hverandre da jeg skulle skru den på igjen. Aner ikke hva greia var, jeg brukte såvidt noe kraft i hele tatt. Jeg tipper jeg likegodt kan kjøpe ny vifte, heldigvis ikke så dyrt O.o

Endret av Molecular
Lenke til kommentar

Men hva i svarte.

Nå gikk jeg til innkjøp av ny vifte. Flott tenkte jeg, nå som jeg vet akkurat hvordan det gjøres. Jeg plasserte vifta med de fire skruene over de fire hullene og en etter en klikket jeg dem på plass før jeg tenkte jeg skulle skru dem i.

Men den siste vill ikke "klikke" i.

De tre første sitter harde som stein men den siste står der og vagler. Grr.

Nå går jeg snart bananas.

Lenke til kommentar
Sikker på at du trykker hardt nok? Ganske mye kraft som må til... lønner seg også å trykke de ned i de forskjellige hjørnene diagonalt over vifta, og gjerne 2 og 2 samtidig.

Okey takk, får prøve dette.

Verste var at jeg til slutt presterte å få den siste på (det skjedde liksom litt av seg selv?) men så mens jeg da skulle skru på de andre datt en helt urelatert skrue ut igjen.

Jeg må være imbesil.

Lenke til kommentar

Okey tror i utgangspunktet jeg trodde dette var litt vanskeligere enn det egentlig var. Har jeg forstått riktig når jeg sier at om hver skrue sitter fast (dvs ikke rikker seg om man knuffer på den) så sitter kjøleren godt nok?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...