eb81 Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Litt off topic, men er gråfilter tingen skal du rundt å knipse f/1.4 i dagslys?? Nei, lange lukkertider i dagslys. Skikkelig lange lukkertider. På en solfylt dag holder det ikke med ISO 100 og 1/8000 sek lukker om man vil skyte med f/1.4 - da må ND-filter til. Var det jeg trodde. I mitt tilfelle så har jeg D40, så for meg blir det ISO 200 og 1/4000 sek.... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Var det jeg trodde. I mitt tilfelle så har jeg D40, så for meg blir det ISO 200 og 1/4000 sek....Enda verre, må ha ND-filter med to trinn til :-) Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Dette er kongen av ND filtere: Singh-Ray Vari ND. Variabel ND styrke med ale fordeler det innebærer, men det koster flesk. Sikler etter en slik selv. http://www.singh-ray.com/varind.html Edit: skrivefeil På den animasjonen så ser det nesten ut til at det er to stk polafilter som sitter oppå hverandre, med en stopper som gjør at man ikke kan kutte bort alt lyset. Hvis det stemmer, er det mye billigere å stacke to polafilter av god kvalitet. Francis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå