Gå til innhold

Lang lukketid i dagslys

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har ved flere tilfeller ønsket å bruke lengre lukketider i dagslys, men sliter med at bildet blir utbrent tross minste blender og laveste iso.

Regner med filtre er tingen å satse på, men har ikke den minste aning på hva som kan anbefales. Ønsker ikke å bruke så alt for mye penger på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Jeg har ved flere tilfeller ønsket å bruke lengre lukketider i dagslys, men sliter med at bildet blir utbrent tross minste blender og laveste iso.

Regner med filtre er tingen å satse på, men har ikke den minste aning på hva som kan anbefales. Ønsker ikke å bruke så alt for mye penger på dette.

Da trenger du et gråfilter, jeg bruker selv et ND4 filter og synes det fungerer bra.

Du kan også bruke et polariseringsfilter, men ville satset på et gråfilter til dette.

Andreas

Lenke til kommentar

Polariserignsfilter reduserer ikke lyset så veldig mye. Trolig mindre enn ett blendertrinn.

Et ND4-filter fjerner mye mer lys: 4 blendertrinn. Det finnes også ND8-filter som fjerner så mye lys som 8 blendertrinn. Slike filter kan også brukes til å skape stemningsfulle foto av slørete fossefall på dagtid, samt flytende/bevegende folkemengder/trafikk på dagtid.

Lenke til kommentar
Et ND4-filter fjerner mye mer lys: 4 blendertrinn. Det finnes også ND8-filter som fjerner så mye lys som 8 blendertrinn. Slike filter kan også brukes til å skape stemningsfulle foto av slørete fossefall på dagtid, samt flytende/bevegende folkemengder/trafikk på dagtid.
ND4 reduserer med to blendertrinn, reduserer lukkertiden til en fjerdedel. ND8 redusererer tre blendertrinn, lukkertiden reduseres til en åttendedel.

Polariserignsfilter reduserer ikke lyset så veldig mye. Trolig mindre enn ett blendertrinn.
Normalt kan man regne med omlag ett blendertrinn, noen ganger litt mer (kommer selvfølgelig an på det innfallende lyset og dets polarisasjon). Er alt lyset som kommer inn "riktig" polarisert, stopper filteret alt lys.
Lenke til kommentar
Sjekk ut B+W ND3 gråfilter. Det filteret gir 10 blendere mindre lys...

...og gjør det ca. umulig å se en dritt gjennom søkeren. Kan klare å skildre noe i sterkt dagslys, men på kveldstid vil det være bekmørkt. Jeg har et firetrinns kvadratisk ND-filter, og synes den styrken er passende i de fleste tilfeller.

Lenke til kommentar

...og gjør det ca. umulig å se en dritt gjennom søkeren.

I sånne tilfeller kan Live View være til stor hjelp.

Vil det? Har egentlig aldri fått testa LV skikkelig. Kan du stille ISO i selve LV-en eller brightsness eller liknende? Hvis du har et objektiv med f/2.8 vil du ha en temmlig lys søker. Dytter du på et 10-trinns ND-filter vil det tilsvare en blender på f/81. Lykke til med å se gjennom den. ;)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke testet Live View på speilrefleks ennå men det fungerer vel ganske likt med kompaktkameraer når det kommer til lysstyrke på skjermen vs lysstyrken som når bildebrikken?

På kompaktkameraer fungerer live view ganske greit til og med i skumringslys. Men det er spørs om ikke 10 blendertrinn blir litt i meste laget. Hvis 1/4000 sekund er passelig uten filteret så blir omtrent 1/4 sekund passelig med filteret. Det begynner å bli på grensen til den lysstyrken som kompaktkameraer ikke gir skikkelig Live View lengre.

Lenke til kommentar
Vær også klar over at ND3 _ofte_ (men ikke alltid, og det stemmer i dette tilfellet) brukes om ND 0.3 (eller ND.3), som er en annen (mye brukt) betegnelse på ND2-filter. Bare en advarsel når man skal ut å kjøpe slike filtre (som strengt tatt har mer verdi i lasereksperimenter enn foto), at det ikke bare er å søke på ND3 :-)

I praksis er ND 1.2 (fire blendertrinn) det kraftigste ND-filteret som er hensiktsmessig å bruke til fotografering, og selv det har nokså begrenset bruksområde (OK, motlysfotografering i Sahara er ett ;-)

Lenke til kommentar

Nja, hvis man absolutt må bruke f/1.4 (for å oppnå riktig DOF f.eks.), så må man nok sette på et gråfilter i godt dagslys for ikke å overeksponere bildet.

OT: Gjort mange lasereksperimenter, k-ryeng? (bare nysgjerrig)

(som strengt tatt har mer verdi i lasereksperimenter enn foto)
Lenke til kommentar
OT: Gjort mange lasereksperimenter, k-ryeng? (bare nysgjerrig)
Har gjort noen da jeg tok fotonikk på Universitetet ja, men jeg har ikke basert noe større arbeid på det. Men jeg kjenner jo både førsteamanuensen som driver med det og noen av studentene hans...
Lenke til kommentar
Litt off topic, men er gråfilter tingen skal du rundt å knipse f/1.4 i dagslys??

Nei, lange lukkertider i dagslys. Skikkelig lange lukkertider.

På en solfylt dag holder det ikke med ISO 100 og 1/8000 sek lukker om man vil skyte med f/1.4 - da må ND-filter til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...