Gå til innhold

Etterlengtet fiks for Home Server

Anbefalte innlegg

..litt dårlig programvare-støtte om jeg ikke husker feil (uten at jeg selv har eksprimentert så mye med det, konstaterte relativt raskt at det ikke var noe for meg)

Tror vi har skjønt det nå ;) Jeg er enig i at WHS ikke er for alle, men jeg synes likevel det er unødvendig å dømme det nord og ned fordi det ikke har alle tenkelige features i v1. Hvis en bare leter så kan en som regel finne mangler ved det aller meste vi omgir oss med. Med PP1 føler jeg personlig WHS begynner å bli et veldig brukbart produkt selv om jeg føler MS fortsatt har en del arbeid igjen før dette blir et produkt for den gjennomsnittlige pappa med datakortet som har fått ansvar for hjemmets backup-rutiner. Synes imidlertid det er et bra sted å begynne - og som vi vet så må alt begynne et sted. Ser allerede frem til WHS v2.

Og så vidt jeg har forstått så heter oppgraderingen PowerPack fordi den i motsetning til en ServicePack inneholder mer enn bare bugfix/patcher. PP1 inneholder som kjent helt nye funksjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og så vidt jeg har forstått så heter oppgraderingen PowerPack fordi den i motsetning til en ServicePack inneholder mer enn bare bugfix/patcher. PP1 inneholder som kjent helt nye funksjoner.

Vel... det gjør diverse service packs til windows også. SP2 til XP inneholdt jo en del nye funksjoner. Tror SP1 til Vista også gjorde det, ikke at jeg er helt sikker her.

Men som kjent, Microsoft liker nye og klengende navn. (XP (eXPerience), Vista, etc)

Lenke til kommentar
..litt dårlig programvare-støtte om jeg ikke husker feil (uten at jeg selv har eksprimentert så mye med det, konstaterte relativt raskt at det ikke var noe for meg)

Tror vi har skjønt det nå ;) Jeg er enig i at WHS ikke er for alle, men jeg synes likevel det er unødvendig å dømme det nord og ned fordi det ikke har alle tenkelige features i v1. Hvis en bare leter så kan en som regel finne mangler ved det aller meste vi omgir oss med. Med PP1 føler jeg personlig WHS begynner å bli et veldig brukbart produkt selv om jeg føler MS fortsatt har en del arbeid igjen før dette blir et produkt for den gjennomsnittlige pappa med datakortet som har fått ansvar for hjemmets backup-rutiner. Synes imidlertid det er et bra sted å begynne - og som vi vet så må alt begynne et sted. Ser allerede frem til WHS v2.

Service pakcs har også inneholdt helt nye funksjoner. Forøvrig dømmer jeg ikke WHS "nord og ned" i sin nåværende form, dog vil jeg duømme WHS før powerpacken nord og ned, pga den svært graverende ødeleggingen av filer (og det er ikke første gang MS har dratt et slikt stunt heller). WHS er enkelt i bruk, og storage-pool er en god ide. Det ideele hadde egentlig vært en slags whs-enkelhet bygd over ZFS. Men man trenger ikke akkurat å lete hardt for å finne manglende funksjonalitet, mangel på raid5 er feks en relativt stor hemsko.

AtW

Lenke til kommentar
Nei, gi meg heller en Linux server...

Jeg kunne faktisk gjerne tenke meg en Linux-server, men Linux kan ikke kjøre nødvendig programvare som HomeSeer, Hamachi, RDP (VNC er altfor treigt), etc. Og man har vel ikke støtte for asp.net heller...

www.nomachine.org

Du kommer til å le deg i hjel av RDP etter å ha testet FreeNX. Føles mer eller mindre som om man sitter lokalt på maskinen man fjernstyrer.

Lenke til kommentar
Føles mer eller mindre som om man sitter lokalt på maskinen man fjernstyrer.

... som også er sant for RDP. :)

Tror du egentlig mener LDP ;)

Tror jeg gikk glipp av noe her... :dontgetit:

Kos deg med asp.net du.

Thank you. :)

Men HomeSeer er den største "krisen". Fungerer .NET-programmer med Wine eller lignende?

Lenke til kommentar
R=remote, L=local, gettit? If not try nomachine.
Men HomeSeer er den største "krisen". Fungerer .NET-programmer med Wine eller lignende?
Skal du ikke se bort ifra, hvis det er kompilert kode. Hvis du har tilgang til koden er sannsynligheten stor for at den kan kjøres med Mono. Nå er det jo også kick-ass alternativer til GNU/Linux som dekker bruksområdet til Homeseer, og som ser ut til å modnes (selv om det nok ikke er helt klart for vanlige brukere ennå), sjekk ut LinuxMCE.
Lenke til kommentar
R=remote, L=local, gettit? If not try nomachine.

Ah. It was a pun. Sort of.

RDP går jo som det griner over nettet da. Men uansett...

Skal du ikke se bort ifra, hvis det er kompilert kode. Hvis du har tilgang til koden er sannsynligheten stor for at den kan kjøres med Mono. Nå er det jo også kick-ass alternativer til GNU/Linux som dekker bruksområdet til Homeseer, og som ser ut til å modnes (selv om det nok ikke er helt klart for vanlige brukere ennå), sjekk ut LinuxMCE.

HomeSeer er et kommersielt .NET program som jeg ikke har tilgang til kildekoden. Det har heller ingenting med Media Center eller lignende å gjøre. Det er et program for "home automation", og det beste av de (forholdsvis mange) alternativene jeg har prøvd.

Lenke til kommentar

Mulig det, ja... men jeg klarer ikke å finne ut hvilke standarder som støttes og hvilke tekologier som kan benyttes.

EDIT: Found. http://wiki.linuxmce.org/index.php/Home_Automation

Støtter de "store", og vet enda ikke hvordan det er med plugins og trådløse enheter. Tror jeg holder meg til det beste jeg har funnet til nå. ;)

Dessuten er dokumentasjonen i beste fall "svak", og denne linja var nok til å sette inn nådestøtet: "I had a terrible time getting my CM11A to work under LinuxMCE"

Endret av Moskus
Lenke til kommentar
HomeSeer er et kommersielt .NET program som jeg ikke har tilgang til kildekoden. Det har heller ingenting med Media Center eller lignende å gjøre. Det er et program for "home automation", og det beste av de (forholdsvis mange) alternativene jeg har prøvd.

Men dessverre støtter ei heller det EIB/KNX :( (såvidt jeg vet)

AtW

Lenke til kommentar

Det snør vel tett nedi bakken før ABB lar andre benytte sine systemer...

(Det er det proprietære systemet fra ABB vi snakker om, hvis jeg ikke husker feil?)

EDIT: Det gjør jeg tydeligvis...

[...]EIB / KNX technology, which is now accepted as the world’s first open Standard for the control of all types of intelligent buildings - industrial, commercial or residential.
Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Med 3840x1200 skjerm over 100KB/s ADSL linje?

Du kan prøve å kjøre Homeseer gjennom wine, wine begynner faktisk å bli J*vlig bra. Som sagt har LinuxMCE et stykke igjen (dokumentasjonen blir nok glimrende etterhvert), men de har kommet langt på et år, og vil nok være et mye sterkere kort enn Homeseer en tid frem.

Lenke til kommentar

Med 3840x1200 skjerm over 100KB/s ADSL linje?

Iallfall med 1600x1200...

[...]og vil nok være et mye sterkere kort enn Homeseer en tid frem.

Vel... OK. Du skal få lov til å si det så lenge jeg ikke trenger å tro på det. ;)

Lenke til kommentar
Iallfall med 1600x1200...
Hmm, har du ennå ikke prøvd Nomachine altså? Kan jo nevne et par punkter, nomachine kjører kryptert gjennom ssh som standard, litt mer pes å sette opp en VPN løsning for rdp, synes du ikke? Når du kjører en nomachine sesjon er den akkurat som et vindu, du kan faktisk dra i det så vil det dynamisk endre størrelse på remote desktop i vinduet, eller kjøre i fullskjermmodus, hvor du ikke engang ser at du kjører remote. Klienten til nomachine legger du på en USB-penn om du vil, og kan kjøre fra hvilket som helst OS, rett hjem til din server kryptert (en litt tryggere måte å aksessere fremmede maskiner på hoteller osv.). Listen fortsetter, men et eller annet sier meg at jeg ikke når frem uansett. For all del, det er mange positive ting med å gjøre som strutsen. Det man ikke vet har man ikke vondt av sier de.

Apropos denne:

http://wiki.linuxmce.org/index.php/Home_Automation

Støtter de "store", og vet enda ikke hvordan det er med plugins og trådløse enheter. Tror jeg holder meg til det beste jeg har funnet til nå. ;)

Dessuten er dokumentasjonen i beste fall "svak", og denne linja var nok til å sette inn nådestøtet: "I had a terrible time getting my CM11A to work under LinuxMCE"

Hvis du først skal forsøke å skremme bort folk, bør du kanskje føye til konteksten til sitatet ditt?

I had a terrible time getting my CM11A to work under LinuxMCE. After about 2 weeks of searching, i found a post on the internet here. Basically, what it narrows down to is that whenever the interface is moved to a new PC, it may lock up. To clear this, unplug the serial cable from the CM11A, unplug the CM11A from the wall, and remove its batteries (they aren't even needed for how LinuxMCE uses the interface). Let it sit for at least 15 minutes, then hook it back up. (I have also read that some people had to let it sit overnight during this step) After 2 weeks of frustration, everything works as it should now. If you are having problems getting your CM11A to work, i highly recommend doing this procedure.
Det ser altså ut som et problem knyttet til CM11A (uten at jeg kan være sikker), og vedkommende forteller nøyaktig hva som trigger det, og hvordan du kan unngå det. Dette er en av de store fordelene med GNU/Linux miljøet, man forsøker ikke å skyve slike ting under teppet bare for å selge noen ekstra lisenser. Endret av Del
Lenke til kommentar

Jada, jada. Det finnes bedre alternativer til RDP hos Windows også. ;)

Jeg liker RDP fordi det er raskt, gratis og veldig enkelt å sette opp. Det kan også stort sett brukes overalt fordi det finnes Windows-maskiner (nesten) overalt...

Uansett... tråden er faktisk om WHS. :)

Lenke til kommentar
Uansett... tråden er faktisk om WHS. :)
Vi snakker vel fortsatt om begrensinger og alternativer til WHS. Remote administrering er tross alt helt nødvendig på WHS, men jeg forstår jo at enkelte føler temaet ubehagelig.

Nomachine er også gratis for to samtidig påloggede brukere pr. maskin (hvilket er det dobbelte av hva rdp gir deg, men da må du vel ha pro versjon av XP). Jeg vil gjerne vite om de fantastiske løsningene man kan få kjøpt til MS, på jobben har vi noe Citrix skit som koster penger og ikke når nomachine til knærne. Er rdp i det hele tatt støttet på WHS?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...