Gå til innhold

Etterlengtet fiks for Home Server

Anbefalte innlegg

Jeg kunne faktisk gjerne tenke meg en Linux-server, men Linux kan ikke kjøre nødvendig programvare som HomeSeer, Hamachi, RDP (VNC er altfor treigt), etc. Og man har vel ikke støtte for asp.net heller...

HomeSeer: Har ikke peiling på hva det er(leste kjappt gjennom, og virker som versjon 2.0 skal komme til linux).

Hamachi: OpenVPN, til og med kryssplattform

RDP: Nja, FreeNX funker fint det.

asp.net er vel bare å fyre inn en modul i apache meg bekjent.

http://www.mono-project.com/Mod_mono

Er ikke sikker på hvor godt det funker, så skal ikke uttale meg for sikkert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Synes det er alt for mange problemer med Ubuntu egentlig. Må starte og stoppe en streamet video flere ganger før den vil streame i mer enn 3-9 sekunder,
Jeg streamer flere timer hver dag, og opplever ingen problemer. Hvorfor har du ikke kommet med dette i en annen tråd?
den vil bare la meg skrive til harddisken halvparten av tiden (backup)
Det høres veldig merkelig ut, et problem jeg aldri har sett rapportert før, og jeg skulle gjerne sett hva det er som egentlig forårsaker problemet (hardware problem muligens?).
og generell endring med partisjoner er alt for knøvlete.
Da våger jeg å påstå at du ikke har fulgt guiden. Partisjonering er helt klart enklest å gjøre i linux, flust av windowsbrukere laster ned linux CD'er (muligens uten at de vet det er linux) for å partisjonere. Hvis du tenker på montering av disker og partisjoner så er dette mer elegant i linux, hvor partisjonen bare opptrer som en vanlige mapper du selv lager med det navnet og lokasjonen du vil. Ingen grunn til å editere konfigfiler, du bare bruker System Settings eller KControl for å sette opp hvor partisjonene skal monteres, det er faktisk veldig enkelt og fleksibelt. Du kan se her: http://wiki.diskusjon.no/index.php/Guide:%...til_ny_harddisk
Da WHS ble lansert i fjor spratt det nesten umiddelbart opp en webside for Ubuntu Home Server som skulle være et open source alternativ til WHS, men det ser ut som aktiviteten på det prosjektet har dabbet betraktelig av. Er det noen som vet om det fortsatt skjer noe med UHS eller om det finnes alternative prosjekter som det kan være verdt å ta en titt på?
Tja, om UHS kommer ut av ide-stadiet får vi vel bare se. Et av problemene de sliter med er høye ambisjoner og det faktum at alternativer til WHS allerede eksisterer. I Debian trenger du kun å installere webmin, så har du en profesjonell løsning som dekker mye mer enn WHS. Webmin er i kontinuerlig utvikling, du kan selv følge Change loggen her:

http://www.webmin.com/changes.html

og har nå fått rettinger for siste versjon av Ubuntu. Utover det synes jeg du skal holde deg til sak, og unngå personangrep. Power pack er et latterlig navn.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Det var visstnok litt for mange nye features for å være Service Pack...

Heh, de om det, det er først nå kvaliteten er god nok til at det i det hele tatt burde blitt lansert. Filødeleggesfeil er kritisk for filservere. WHS har endel fordeler, men det blir desverre kjapt for primitivt for midt bruk. Bruker win2k3 for øyeblikket. Får se om jeg går over til win2k8, linux eller solaris etterhvert.

AtW

Lenke til kommentar
Synes det er alt for mange problemer med Ubuntu egentlig. Må starte og stoppe en streamet video flere ganger før den vil streame i mer enn 3-9 sekunder,
Jeg streamer flere timer hver dag, og opplever ingen problemer. Hvorfor har du ikke kommet med dette i en annen tråd?
den vil bare la meg skrive til harddisken halvparten av tiden (backup)
Det høres veldig merkelig ut, et problem jeg aldri har sett rapportert før, og jeg skulle gjerne sett hva det er som egentlig forårsaker problemet (hardware problem muligens?).
og generell endring med partisjoner er alt for knøvlete.
Da våger jeg å påstå at du ikke har fulgt guiden. Partisjonering er helt klart enklest å gjøre i linux, flust av windowsbrukere laster ned linux CD'er (muligens uten at de vet det er linux) for å partisjonere. Hvis du tenker på montering av disker og partisjoner så er dette mer elegant i linux, hvor partisjonen bare opptrer som en vanlige mapper du selv lager med det navnet og lokasjonen du vil. Ingen grunn til å editere konfigfiler, du bare bruker System Settings eller KControl for å sette opp hvor partisjonene skal monteres, det er faktisk veldig enkelt og fleksibelt. Du kan se her: http://wiki.diskusjon.no/index.php/Guide:%...til_ny_harddisk
Da WHS ble lansert i fjor spratt det nesten umiddelbart opp en webside for Ubuntu Home Server som skulle være et open source alternativ til WHS, men det ser ut som aktiviteten på det prosjektet har dabbet betraktelig av. Er det noen som vet om det fortsatt skjer noe med UHS eller om det finnes alternative prosjekter som det kan være verdt å ta en titt på?
Tja, om UHS kommer ut av ide-stadiet får vi vel bare se. Et av problemene de sliter med er høye ambisjoner og det faktum at alternativer til WHS allerede eksisterer. I Debian trenger du kun å installere webmin, så har du en profesjonell løsning som dekker mye mer enn WHS. Webmin er i kontinuerlig utvikling, du kan selv følge Change loggen her:

http://www.webmin.com/changes.html

og har nå fått rettinger for siste versjon av Ubuntu. Utover det synes jeg du skal holde deg til sak, og unngå personangrep. Power pack er et latterlig navn.

Partisjonsproblemet:

Akkurat nå ser jeg ikke så mye humor der. Jeg tenke jeg skulle gi ext3 en sjangse på backup-disken. Så startet jeg Gparted, slettet partisjonen og lagde en ny. Den ville ikke lage ext3-partisjonen, uten å gi noe som kunne hjelpe meg videre. Den ville bare ikke gjøre det. Så startet jeg et annet program (det ville ikke installeres fra legg til/fjern uten noen feilmelding). Den sa alt var ok. Men den hadde heller ikke laget noe ext3-filsystem. Så måtte jeg tilbake til Gparted for å lage det. Det gikk greit. Så ville ikke disken vises. Restartet, men så hadde jeg ikke rettigheter til å skrive til disken. Det burde jeg skjønt, det er jo et privilegium. Så koblet jeg bare PC-en til Vista-maskinen, lagde NTFS på disken og koblet tilbake til Ubuntu. Da funket det bare. Synes det er mer tull med Linux enn Vista egentlig (utenom mindre maskinvarekrav). :)

Jeg hadde ingen problemer med 7.10, men 8.04 ville ikke gjøre det skikkelig. Det er sjelden jeg tar til Ubuntu-forumene. På de rare problemene jeg har med Linux er det sjelden det er hjelp å få, og tråden dør. Enten så funker det eller så funker det ikke.

Mulig det er et hardware-problem. Disken slår seg av når den ikke er i bruk (den er ekstern). Derimot har jeg ingen problemer med å lese den gjennom fjernstyring i VNC, ei har jeg noen problemer med den i Windows. Løser det med å gå inn på disken i Ubuntu, så går jeg til den gjennom delte mapper i Windows.

Jeg synes Home Server er det beste produktet for Ola Nordmann som skal sette opp en hjemmeserver. Klart du kan få det til med å lese guider på nett og sånn, men det letteste er Microsoft sin løsning.

Lenke til kommentar
Det var visstnok litt for mange nye features for å være Service Pack...

Heh, de om det, det er først nå kvaliteten er god nok til at det i det hele tatt burde blitt lansert. Filødeleggesfeil er kritisk for filservere. WHS har endel fordeler, men det blir desverre kjapt for primitivt for midt bruk. Bruker win2k3 for øyeblikket. Får se om jeg går over til win2k8, linux eller solaris etterhvert.

Nå er det iallfall rettet og for en kanskje litt mer "krevende hjemmebruker" så ser det glimrende ut. :)

Lenke til kommentar

Fruktkake, det kan høres ut som WHS er tingen for deg. Dine problemer er rene mysterium for meg. Nå er det jo et hav partisjoneringsprogrammer, så et odde problem med gparted burde ikke vært noen showstopper. Hva som skjedde med 8.04 vet ikke jeg, men normalt er det en god ide å rulle tilbake, for så å vente på 8.04.1 dersom du opplever problemer med nysluppet versjon. Harddiskproblemet ditt gir litt mer mening nå når du deler at det er en ekstern disk som slår seg av.

Lenke til kommentar

For meg spiller det ingen rolle om det heter Power Pack, service pack eller noe annet. Det viktigste er vel at støtte for x64 kom på plass.

WHS er vel ment for hjemmebruk dvs. ikke så fryktelig mange brukere eller TB å ta hånd om, og relativt enkel privat "webhosting".

Det er ikke veldig mye 2003 server gjør som ikke WHS gjør like godt i liten skala.

Ganske morro, men når jeg skulle sjekke ut demoen av Webmin fikk jeg denne meldingen:

Service Temporarily Unavailable

The server is temporarily unable to service your request due to maintenance downtime or capacity problems. Please try again later.

Apache/2.2.3 (CentOS) Server at webmin-demo.virtualmin.com Port 80

Endret av M_Mickey
Lenke til kommentar

Fantastisk. De tusenvis som har kjøpt Home Server kan nå endelig ta den i bruk uten å miste hver eneste fil. Supert produkt, der hver eneste en som har opplevd denne feilen burde returnert det og krevd igjen penga.

Microsoft har alltid sluppet lett unna feil. Software er software, men basic og kritiske ting bør fungere ved lansering.

Lenke til kommentar
Fantastisk. De tusenvis som har kjøpt Home Server kan nå endelig ta den i bruk uten å miste hver eneste fil. Supert produkt, der hver eneste en som har opplevd denne feilen burde returnert det og krevd igjen penga.

Microsoft har alltid sluppet lett unna feil. Software er software, men basic og kritiske ting bør fungere ved lansering.

Basic fungerer nok helt fint under WHS, men jeg tror de fleste foretrekker Visual Basic under Xp/Vista i dag ;)

Den berømte filkorrupsjonsbugen er nok blåst ut av proposjoner. Det mest negative er nok at det tok så lang tid å få fixet den. Det er tross alt ikke slik at WHS ødela filene dine, flere uheldige kriterier skulle klaffe. Bugen var veldig lett å unngå, så det var i praksiss trygt å bruke WHS. Nå er den heldigvis historie.

Lenke til kommentar
Utover det synes jeg du skal holde deg til sak, og unngå personangrep. Power pack er et latterlig navn.

Personangrep? Å, du tenker på min lille "sidedult" til Sokkalf?

Jeg synes nå fortsatt det er et teit navn, jeg da ... Akkurat som Tøfflus.

En av de mest slitte tastene på min gode, gamle KeyTronic står det "Del" på - skal jeg la være å nevne det også, i fall noen skulle føle seg støtt?

Er Power Pack alltid et latterlig navn, eller er det bare når Microsoft bruker det?

Hva om en Linux-distro skulle finne på å bruke det, for eksempel?

Lenke til kommentar
Ganske morro, men når jeg skulle sjekke ut demoen av Webmin fikk jeg denne meldingen:

The server is temporarily unable to service your request due to maintenance downtime or capacity problems. Please try again later.

Næmen, ja det så moro ut gitt. Screenshots er litt lenger ned på siden, hvis du er genuint interessert så har du nok demo-info til å stille nysgjerrigheten. Her har du siden tilhørende demoen du ikke fikk sett: http://www.virtualmin.com/ som er noe litt annet.
Jepp, jeg er kanskje preget av at andre MS-fanboys har dannet et lite mønster, så mulig jeg overreagerte denne gangen. Ta det som en vennlig oppfordring om at vi denne gangen kan unngå unødvendige provokasjoner. Endret av Del
Lenke til kommentar
Jepp, jeg er kanskje preget av at andre MS-fanboys har dannet et lite mønster, så mulig jeg overreagerte denne gangen. Ta det som en vennlig oppfordring om at vi denne gangen kan unngå unødvendige provokasjoner.

Ja, da kan jo du starte med å la være med å kalle meg "MS-fanboy", kanskje?

Hvis du ikke har en så liberal omgang med ordet fanboy at alle som snakker om f.eks. Linux automatisk blir en Linux-fanboy i dine øyne, da. Det er litt uvanlig å se ordet brukt på den måten, men OK. Som regel blir det brukt i nedsettende mening, men en skal vel ikke mistenke en person med så høy moral som deg for å utøve denslags nedrige gjerninger.

Lenke til kommentar

Har kjørt WHS i 6mnd uten problemer, har riktignok ikke redigert filer direkte for sikkerhet skyld. Mitt bruk er lagring av filmer, musikk, og backup av mine PCer.

Bruker programmet KillCopy til overføring av store filer, overføringshastighet på 50-60MB/s

Ser også at kalkulering av mappe størrelse også er fikset nå.

Dermed viser (det eminente) FolderSize programmet riktig størrelse på delte mapper på WHS

http://foldersize.sourceforge.net/

Anbefaler dette programmet!

Endret av lqpl
Lenke til kommentar
For meg spiller det ingen rolle om det heter Power Pack, service pack eller noe annet. Det viktigste er vel at støtte for x64 kom på plass.

WHS er vel ment for hjemmebruk dvs. ikke så fryktelig mange brukere eller TB å ta hånd om, og relativt enkel privat "webhosting".

Det er ikke veldig mye 2003 server gjør som ikke WHS gjør like godt i liten skala.

Men det som mangler er til gjengjeld ganske kjipt å ikke ha, hovedsaklig raid5, men også litt dårlig programvare-støtte om jeg ikke husker feil (uten at jeg selv har eksprimentert så mye med det, konstaterte relativt raskt at det ikke var noe for meg)

AtW

Lenke til kommentar
Basic fungerer nok helt fint under WHS, men jeg tror de fleste foretrekker Visual Basic under Xp/Vista i dag ;)

Ehh... D'oh... Han mente basic som i basisfunksjonene til et program, ikke som i programeringsspråket... (Eller var det forsøk på en morsomhet fra din side??)

Endret av havarhen
Lenke til kommentar
[...] men også litt dårlig programvare-støtte om jeg ikke husker feil (uten at jeg selv har eksprimentert så mye med det, konstaterte relativt raskt at det ikke var noe for meg)

Akkurat dette har jeg sjekket en del rundt, og så langt har jeg ikke klart å finne noe program som ikke kan kjøre på WHS som kan kjøre på XP (og som det er behov for på en server, selvfølgelig).

Et mer detaljert svar kan komme om halvannen uke når WHS-maskinen min ankommer. ;)

Lenke til kommentar
Nå er jo ikke verken XP eller vista beregent på server-bruk, så jobben til home server bør jo være å danke ut server 2003 til privat bruk. Det vil jeg ikke si det er, siden jeg ikke engang fikk lov å installere home server uten formatere alle diskene i maskinen.. Hva faen gjør man da, om hele OSet går rett vest og man må reinstallere? For ikke snakk om hvor i helvete jeg skal ta backup av 3 TB data før installasjon..

Man får to opsjoner under installasjon, hvorav den ene er for førstegangsinnstallasjon og den andre er for recovery. Sistnevtevnte formatterer kun hoveddisken og dataene som ligger på de andre diskene blir tilgjengelige etter en omfattende svanning av alle gamle data. Ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...