Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Indikasjoner på sprengt toppakning Omega 2i


Anbefalte innlegg

Hei

 

Er det noen bilmotor kyndige som har erfaring ved hvordan sprengt toppakning på en Opel Omega 2i 95 mdl vil utarte seg.

 

Bakgrunn er påstand om dette - men bilen er kjørt 60 - 70 mil etter påstanden, ikke er det tegn til blårøyk, vannnivået i ekspansjonstanken er ikke forandret, heller er det ikke tegn til vann i motoroljen, ikke ulyder som plystrelyder fra motor og heller ikke lekkasjer utvendig på motor.

Bilen er gått 164000 km, motor ca 130000 km.

 

Personlig tror jeg denne påstand er tøv, hvorfor den ble fremsatt vites ikke helt, heller ikke hvordan vedkommende kom frem til denne konklusjon.

 

Mener selv det virker usannsynlig at man kan kjøre så langt uten noen indikasjoner på at toppakningen er sprengt.

Enten ville kjølevannet sive inn i motoren, misfarget motoroljen og bilens eksos hadde gitt signaler om noe galt, ellers så hadde kjølevannet gått ut - utvendig på motoren og man skulle ha sett det der i motorrommet.

 

Men forhører meg her, hvis det skulle være noen med erfaringer om dette.

Skal når ferien er over få dette sjekket på ett verksted, kanskje før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjørte en god del lengre med sprekk i toppen på 1,6TD. Og i begynnelsen var nesten ingen symptomer. Var bare tempmåleren som ikke var stabil, varm i oppoverbakker og kald nedover. Etterhvert kom resten av symptomene som forbruk av kjølevæske, ingen varme til varmeapparat ++. Men de kom gradvis.

Lenke til kommentar
Kjørte en god del lengre med sprekk i toppen på 1,6TD. Og i begynnelsen var nesten ingen symptomer. Var bare tempmåleren som ikke var stabil, varm i oppoverbakker og kald nedover. Etterhvert kom resten av symptomene som forbruk av kjølevæske, ingen varme til varmeapparat ++. Men de kom gradvis.

 

Javel, her har jeg ett lite problem og det er at Tempmåler fungerer ikke for øyeblikket.

Men det skal sigendes være på grunn av en løs kontakt i bakkant av motor.

 

Jeg får se å få fikset denne snarest, blir lettere å sjekke temp variasjoner da.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Trenger ikke være spesielle symptomer på det. Kommer litt an på hvor topp pakningen evt er sprengt. Eks. hvis den har et lite brudd mellom sylinder og kjølevann kan du ikke se mye men kan måle for eksosrester i kjølevannstank eller radiator. Bruddet i pakningen kan være så lite at du heller ikke vil se "bobling" der. Bare få resultater ved måling. Stikk innom et verksted og be dem måle for eksos der. Om det hadde vært andre brusdd i pakningen ville du merket det på oljerøyk eller vann i olja som gir missfarging.

 

Bare et lite tips :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...