Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Skifte telefonsentral?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du må nok flytte hvis du skal bytte telefonsentral :wink:

 

Ikke nødvendigvis.

 

Telenor har riktignok som policy at privatkunder ikke skal ytes noen form for tjeneste/service utover det fastsatte tjenestetilbudet, selv om kunden ønsker å betale for dette. Du vil derfor "stange i veggen" hvis du som privatkunde spør Telenor om å få bytte sentral, selv om det skulle være en i nærheten som er klargjort for DSL. Du vil bli avfeid med at det ikke er mulig, men dette er som regel bare løgn og bullshit.

 

Dette har jeg kranglet med Telenor om i flere år nå. Jeg kan egentlig ikke få DSL. Telefonlinjen min er tilknyttet en knøttliten såkalt "undersentral" (les: liten boks i en grøftekant) som ikke er interessant for DSL-tilbyderne å oppgradere pga. størrelsen. Kanskje blir den aldri klargjort for DSL. Men når naboen min, som bor mindre enn 30 meter unna og har ADSL, kunne kobles til en oppgradert sentral, så greide jeg ikke godta at det ikke var mulig å gi meg en linje til samme sentral.

 

Men for litt over en uke siden var jeg imidlertid i prat med kundeservice hos BlueCom, og det var en kjempehyggelig opplevelse. De kunne virkelig jobben sin! Jeg forklarte problemet mitt, og umiddelbart fikk jeg til svar at de ville prøve å bestille en "krysskobling" til den klargjorte sentralen for meg. Dette har jeg ikke noe greie på, men jeg forsto det som at det dreier seg om at DSL-tilbyderen leier en ekstra linje av Telenor et eller annet sted i systemet. Dette kan Telenor tydeligvis ikke uten videre nekte, for nå sitter jeg med leveringsbekreftelse på ADSL linje, selv om jeg egentlig ikke kan få det :D

 

Så det er faktisk ikke helt umulig...

Lenke til kommentar

Det gubbanoa sier er riktig. Da vi flyttet et firma jeg jobbet i, ble vi tilknyttet en ny sentral, og Telenor ville da gi oss nytt telefonnummer. Ettersom vi var et firma passet det heller dårlig, og vi ble da bare "viderekoblet" rent fysisk i den nærmeste sentralen. Dvs, "vårt" inntak ble koblet videre til "vår" sentral via et ekstra trådpar i kabelnettet mellom sentralene. Teknisk er det mulig - men jeg forstår også at Telenor holder litt tilbake for ikke å "bruke opp" ledningsnettet mellom sentralene ettersom det egentlig er reservert med tanke på senere utbygging (flere hus/leiligheter pr tilknytningspunkt osv)

 

::Dan

Lenke til kommentar
Dette har jeg kranglet med Telenor om i flere år nå. Jeg kan egentlig ikke få DSL. Telefonlinjen min er tilknyttet en knøttliten såkalt "undersentral" (les: liten boks i en grøftekant) som ikke er interessant for DSL-tilbyderne å oppgradere pga. størrelsen. Kanskje blir den aldri klargjort for DSL. Men når naboen min, som bor mindre enn 30 meter unna og har ADSL, kunne kobles til en oppgradert sentral, så greide jeg ikke godta at det ikke var mulig å gi meg en linje til samme sentral

 

Dette kalles en RSU,og er IKKE en sentral.Det er en utskutt del av hovedsentralen,og den kan du IKKE bytte(da må du flytte til et annet område,med en annen sentral)

Lenke til kommentar

Tilhører selv en utskutt enhet plassert rett ved mitt borettslag ( Oslo ). Kranglet i 1.5 år om å få ADSL, siden jeg visste at noen i mitt borettslag hadde fått tilknytning. Tok meg masse tid, mye frem og tilbake hos de fleste leverandører. Fikk til slutt levert ADSL på egen linje fra NextGentel. Vet faktisk ikke rent teknisk hva som ble gjort, utenom at det var et krav om "direkte linjefremføring" til hovedsentralen, utenom(?) den utskutte enheten. Det ble gjort en slags omkobling av Bravida og jeg fikk ADSL.

 

Enden på visa er at mitt nummer hjemme fortsatt ikke kommer opp i noen som helst ADSL-sjekker på nett, men jeg har ADSL. Leverandører jeg var i kontakt med ( Bluecom, Tiscali, Telenor, Catchcom.. ) opp til flere ganger nektet å gjøre noe som helst, faktisk også NextGentel.

 

Men all heder går til NGT som til slutt gjorde noe med saken. Skulle likt å vite om linja mi går på utjevningskabel el. lignende, men Telenor er jo som kjent meget sparsommelige med info om sine sentraler.

Lenke til kommentar

Naboen kan få ADSL, han bor 10-20 meter unna meg, jeg kan ikke få ADSL.

Jeg vet jeg tilhører en sentral som ikke er utbygd ADSL, og han er tilkoblet en sentral som ligger ca 3 km lengre nordover. Tilbake i gamle dager da denne sentralen ble bygd her jeg bor, bytett mange av de som bodde her til den sentralen, for å få andre muligetjenester, noe annet shit digitalisert jall. men dem som ikke byttet sentral og ikke hadde behov for dette. Kan nå få SDSL/ADSL, og det synes jeg er jevlig uretferdig!

Jeg har vært i kontakt med telenor (heretter tele(h)or) og catchcom ang å skifte telefon sentral, og får tilbake melding fra tele(h)or om at dette er umulig, jeg vet at det er mulig da det er gjort før. Fra catchcom får jeg tilbake melding om at det er kun telehor som har rettigheter å gjøre slike endringer, dette kan de ikke gjøre noe med, så hvordan ngt kan ha gjort noe slikt forstår jeg ikke :).

NGT er uansett ikke tilgjengelig i Tromsø jeg bor.

Men noen som har en anelse om det faktisk er mulig å få tele(h)or til faktisk å gjøre denne jobben på en annen måte eller noe som helst?

Jeg er nermere desperat etter DSL, er jevlig lei denne møkka linja :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...