Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Skader ved Alkohol intak og snus ?

turak

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer litt, er det noen permanente skader ved og bli "Dritings" eller drikke et par glass øl nu og da (annet en et par hjerne-celler)?

også angående snusing lurer jeg på også på om dette er skadelige hvis du ikke snuser konstant, har hørt at det kan ødelege blodd-årene men vet ikke om dette skjer hvis det er mindre mengder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snus har mye mer nikotin enn røyk, hvor mye kan jeg ikke si, men et par ganger mer tenker jeg det er. Nikotin trekker sammen blodårene, som igjen tærer på hjertet, som må pumpe hardere for å få nok blod gjennom kroppen. Dette reduserer levetiden til hjertet. Dessuten ødelegger det munnhulen. Flere skader kommer jeg ikke på i farten

Lenke til kommentar
Snus har mye mer nikotin enn røyk, hvor mye kan jeg ikke si, men et par ganger mer tenker jeg det er. Nikotin trekker sammen blodårene, som igjen tærer på hjertet, som må pumpe hardere for å få nok blod gjennom kroppen. Dette reduserer levetiden til hjertet. Dessuten ødelegger det munnhulen. Flere skader kommer jeg ikke på i farten

er dette skadder fra langvarig bruk eller blir "alt" ødeleagt på kun kort tid :/

Endret av turak
Lenke til kommentar

Det er som alle andre ting i livet, individuelt. Jeg har snust i 9 år og snuser ca konstant. Jeg snuser dog porsjon som gjør de kosmetiske skadene noe mindre, altså slitasjen i munnen. Jeg var hos tannlegen i februar, hvor jeg alltid spør om slimhinne- og munnhulesjekk relatert til snusing. Hun så INGEN tegn til skader og det gjorde meg forbauset. Jeg bruker 1-2 dager på en boks og mer dersom jeg f.eks. drikker. Jeg er dog velsignet med sterke og sunne tenner, pusser og renser godt, så jeg har heller ikke stygge eller gule tenner.

Men så skal det sies at jeg har venner som har snust i 2 år og ser helt jævlige ut i munnen. Så det varierer. Mitt råd: hold deg langt unna snus og røyk, ikke vær like teit som meg og alle oss andre nikotinvrak.

Angående alkohol, så fører det ikke særlig godt med seg. Når man drikker, dreper man regelrett hjerneceller som kroppen bruker lang tid på å fornye. Du er sikkert kjent med ordtaket "fylla har skylda", og de fleste voldsrelaterte episoder forekommer under rus i alle former, men mest pga alkohol. Nå er det mange leger som sier at menn kan drikke opp til 4 glass rødvin om dagen fordi det er bra for ditt og datt. Jeg er glad i rødvin og drikker kanskje en flaske i uka (uten at jeg er ute). Tar som regel et glass til maten eller på verandaen, for kosens skyld. Men så har jeg perioder hvor jeg ikke orker tenke på alkohol en gang. Det går opp og ned.

Men alkohol sliter på allmenn helse og indre organer som hjerne, lever og nyrer.

Endret av thaislap
Lenke til kommentar
Det er som alle andre ting i livet, individuelt. Jeg har snust i 9 år og snuser ca konstant. Jeg snuser dog porsjon som gjør de kosmetiske skadene noe mindre, altså slitasjen i munnen. Jeg var hos tannlegen i februar, hvor jeg alltid spør om slimhinne- og munnhulesjekk relatert til snusing. Hun så INGEN tegn til skader og det gjorde meg forbauset. Jeg bruker 1-2 dager på en boks og mer dersom jeg f.eks. drikker. Jeg er dog velsignet med sterke og sunne tenner, pusser og renser godt, så jeg har heller ikke stygge eller gule tenner.

Men så skal det sies at jeg har venner som har snust i 2 år og ser helt jævlige ut i munnen. Så det varierer. Mitt råd: hold deg langt unna snus og røyk, ikke vær like teit som meg og alle oss andre nikotinvrak.

Angående alkohol, så fører det ikke særlig godt med seg. Når man drikker, dreper man regelrett hjerneceller som kroppen bruker lang tid på å fornye. Du er sikkert kjent med ordtaket "fylla har skylda", og de fleste voldsrelaterte episoder forekommer under rus i alle former, men mest pga alkohol. Nå er det mange leger som sier at menn kan drikke opp til 4 glass rødvin om dagen fordi det er bra for ditt og datt. Jeg er glad i rødvin og drikker kanskje en flaske i uka (uten at jeg er ute). Tar som regel et glass til maten eller på verandaen, for kosens skyld. Men så har jeg perioder hvor jeg ikke orker tenke på alkohol en gang. Det går opp og ned.

Men alkohol sliter på allmenn helse og indre organer som hjerne, lever og nyrer.

jeg har jo kansje ikke noe med dette og gjøre, men har du kjent snusingen på økonomien din ?

jeg vet at alkoholikere blir permanent skadet og helt for jævlig når de drikker så mye, men nå tenkte jeg på folk som drikker et par glass i uka og kansje drikker et par glass for mye annenhver månede.

Endret av turak
Lenke til kommentar
Snus har mye mer nikotin enn røyk, hvor mye kan jeg ikke si, men et par ganger mer tenker jeg det er.

Nå har det seg sånn at snus innholder mer nikotin enn røyk, men nikotinet i snusen får man inn på en annen måte, så det tilsvarer ca. like mye nikotin som en sigarett. Just so you know it... :thumbup:

Litt om meg: Gutt 18 år, snuser ca. 1 boks porsjon på 2-3 dager, drikker nesten hver helg, men holder meg vanligvis til øl. Jeg trener ikke, og legger heller ikke på meg. Har hatt en fyllaskade, slått opp en gammel menisk-skade i knëet, en skade som jeg hadde for lenge siden. Leger har bekreftet at jeg er ellers frisk som en fisk! :)

Men det er unødvendig å begynne å snuse!

Lenke til kommentar
jeg har jo kansje ikke noe med dette og gjøre, men har du kjent snusingen på økonomien din ?

jeg vet at alkoholikere blir permanent skadet og helt for jævlig når de drikker så mye, men nå tenkte jeg på folk som drikker et par glass i uka og kansje drikker et par glass for annenhver månede.

Snus i Norge er jo selvsagt dyrt, når det koster ca 50-70 kroner for en boks. Jeg kjøper alltid snus i Sverige og sparer nok en del penger på det. Kjøper kun i Norge dersom jeg går tom og bare må ha. Men jeg merker det ikke på økonomien, da jeg er i fast arbeid. Jeg kunne vel ha brukt disse pengene på... mer øl? Jeg vet ikke, har liksom alltid snust og ikke tenkt noe særlig på det. Jeg har en stabil og sunn økonomi og med det mener jeg: Det eneste jeg tar lån på: bolig, bil eller båt. Alt annet kjøper jeg kontant. Ellers liker jeg å kose meg, men sløser ikke direkte med pengene. Jeg har et forbruksbudsjett på 2000 kroner hver uke (det skal dekke fest, snus og ellers alt jeg måtte finne på). Så du kan jo f.eks. sette opp et budsjett med alle reelle utgifter du har. På denne måten får du en bra oversikt og vet hva du kan tillate deg.

Om du drikker et par glass i uka og veldig lite generelt, vil jeg tro det ikke gir noen signifikant skade. Det viktigste er at du er fornuftig og klar over følgende dersom alkoholen skulle ta overhånd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...