Gå til innhold

Vidvinkel eller "stiche" pano's i ps?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har kjøpt meg oly420 med 25mm pancake. Har litt lyst å prøve meg på panorama bilder.

Det jeg lurer på er om det er så veldig mye vits i å kjøpe et dyrt vidvinkelobjektiv nå som man kan gjøre så mye i ps? Tenker da på stiching av pano bilder. Det finnes jo egne program også til dette. Blir det dårligere billedkvalitet når man "syr" sammen bilder fra f.eks min 25mm pancake?

Tenker slik at hvis man har et lyssterkt og skarpt objektiv på 25-30mm, så må vel det negative være redigeringen i ettertid. Eller er det optiske kvaliteter med vidvinkelobjektivene som jeg ikke har fått med meg?

Med min 25mm kan jeg også ta portrettbilder, det er vel litt verre med et vidvinkelobjektiv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, om du finner et brukt 11-22 ville jeg handlet det, har lekt en del med 11-22, det er sweeet. Rett og slett et ypperlig objektiv.

Om du tar deg tid til å stiche panorama, da får du mer ut av flere eksponeringer fra ditt 25 enn ett bilde tatt med 11-22. Men flere eksponeringer med 11-22 igjen.. :)

For landskaper ville jeg uansett vurdert et 11-22 (eller et 7-14, et av de råeste stykkene glass jeg har hatt mine klamme fingre på), det er rett og slett en liten edelsten av et objektiv. Wub.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...