Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

pc restarter seg, trygt å teste med annen psu?

Gjest

Anbefalte innlegg

Hei kanskje litt missvisende tittel, men greia er:

Pcen slår seg av og restarter etter noen få sekunder i crysis(også i andre spill som krever mye), m.a.o når skjermkortet virkelig får føle litt på seg. Men jeg har sjekka gradene den skal tåle 65 grader. har hd4870

fikk tips av en annen at det kan være PSU problem når skjermkortet krever max.

Det jeg lurer på, er det trygt og bare låne strømforsyner av en annen pc "Kun" til skjermkortet? altså at kortet står i pcen men jeg tar strøm fra en annen psu?

Eller om noen andre har forslag til hva som kan være galt, takk for all hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei kanskje litt missvisende tittel, men greia er:

Pcen slår seg av og restarter etter noen få sekunder i crysis(også i andre spill som krever mye), m.a.o når skjermkortet virkelig får føle litt på seg. Men jeg har sjekka gradene den skal tåle 65 grader. har hd4870

fikk tips av en annen at det kan være PSU problem når skjermkortet krever max.

Det jeg lurer på, er det trygt og bare låne strømforsyner av en annen pc "Kun" til skjermkortet? altså at kortet står i pcen men jeg tar strøm fra en annen psu?

Eller om noen andre har forslag til hva som kan være galt, takk for all hjelp

Jeg kan bekrefte at det fungerer - på kort sikt ihvertfall. Jeg har gjort det selv. Jeg har dog hørt det spekulert at det ikke er ideelt siden spenningene fra de to kildene ikke vil matche helt og at det dermed kan gå strøm fra den ene til den andre. Om dette vil ha en negativ effekt på komponentenes levetid på lengre sikt vet jeg ikke. Jeg vil tro det ville gått greit, men jeg kan ikke garantere for det. Ingenting smallt da jeg gjorde dette ihvertfall, men jeg kjøpte kort tid etter en sterkere PSU uansett så jeg brukte aldri denne løsningen så lenge.

Kanskje en elektronikkekspert kan svare de bedre. Det finnes nok et par her på forumet tør jeg vedde :)

Ellers så ja, symptomene du beskriver kan absolutt høres ut som for lite strømtilførsel. Sponan reboot ved sterk belastning er helt typisk for dette. Det hadde gjerne hjulpet om du postet hva din PSU er, og hvor mange amps den leverer på 12volt.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
dette er strømforsyningen min:

psuen

t13.JPG

har hd4870

duo core 2.4

4gig ram

Ja, jeg lurer på om det ikke er PSUn. Minimum anbefalt for HD3850 er 550W. Og den bruker mindre enn HD3870/4870. Mener å huske at minimum anbefalt på HD3870 var satt til 750 W PSU. I referansespill som Crysis kan det ha betydning :-/ Mener jeg leste at HD3870 tar oppimot 170 watt på full load. Om det er mulig å koble den til en separat psu vet jeg ikke. Trenger ikke PSUn et hovedkort for å starte ?

Endret av Ramdoubler
Lenke til kommentar

jo tror det, men tar bare en annen pc inntil,

spørsmålet mitt blir hva tror dere jeg trenger(hvis psu er årsaken) dumt å kjøpe ny psu 750 watt f.eks men den likevel ikke har god nok max A, eller hvordan det måles.

for er festlig om jeg da kjøper psu, og den fortsatt restarter seg og jeg står der med samme problem bare en tusenlapp fattigere

så er det noen god måte å sjekke om det er strømmen som er problemet?

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
jo tror det, men tar bare en annen pc inntil,

spørsmålet mitt blir hva tror dere jeg trenger(hvis psu er årsaken) dumt å kjøpe ny psu 750 watt f.eks men den likevel ikke har god nok max A, eller hvordan det måles.

for er festlig om jeg da kjøper psu, og den fortsatt restarter seg og jeg står der med samme problem bare en tusenlapp fattigere

så er det noen god måte å sjekke om det er strømmen som er problemet?

Du kunne prøve å klokke ned CPUen på hovedkortet 20 % for å frigjøre mer watt til grafikkkortet. Restarter OS plutselig da når du kjører Crysis er det trolig varme. Hvis ikke, er PSUn antageligvis problemet fordi det viser at det har noe med omfordelingen av watt å gjøre og ikke varme. :hmm:

Lenke til kommentar
vil det hjelpe å kun klokke ned 20%? hvor mye watt vil jeg frigjøre da?

Kommer helt an på hvor mye overklokket FSB og overvolt VID du har.

Men kan anslå noe mellom 40-80W fra +12v.

Btw:

+12v railene på Thermaltake PSUen din er mildt sagt ræva.

15A som max før over current protection slår inn er nok hovedårsaken til dine problemer (PSU bare kutter en overbelastet rail).

Om PSU har 550W eller 460W totalt er ikke issuet.

Lenke til kommentar

jeg tipper denne presterer?

Corsair 750w

Men er den grei? trenger jeg en så god en? Har søkt masse nå, men mer jeg leser mer forvirra blir jeg på hva jeg trenger. specsa til pcen har jeg posta. Og det kan hende jeg kjører crossfire om lenge, så vil ha en psu som ikke er på grenseland(begynner å bli veldig lei rebootingen nå) :/ men ikke tar helt av i pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...