ZeRKoX Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 (endret) Hei. Jeg planlegger å kjøpe en ny pc, og har laget opp en oversikt over komponenter som kan virke greie. Jeg har lite greie på brikkesett osv. og håper dere kan geleide meg på rett vei... Her er handlelisten: - Antec NeoPower 650w PSU - Antec P180 Mini Black Micro ATX - Asus P5K-VM, G33 - Intel Core 2 Quad Q6600 - 2x Kingston DDR2 HyperX PC8500 2x1024MB - XFX GeForce 9600GT 650M 512MB I tillegg til dette kommer jeg til å kjøpe en vilkårlig S-ATA DVD-Brenner, men det har vel ca ingenting å si hvilken jeg velger? Jeg er ute etter en mest mulig stillegående maskin, så jeg planlegger å kjøpe to vifter til kabinettet + en CPU vifte. Er det nødvendig, og hvilke vifter skal jeg evnt. velge? Er det noe dere mener jeg bør endre på i listen? Hovedkortet er det jeg er mest usikker på... Hvor bør jeg handle? Jeg hadde tenkt komplett siden jeg har god erfaring med dem, men er det noe som sier at jeg bør handle et annet sted? Budsjettet er ca 6000,- Endret 21. juli 2008 av obrestad Lenke til kommentar
lperik Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 (endret) Ang hovedkortet så er dette ikke det beste, og om du uansett skal kjøpe skjermkort trenger du ikke ett hovedkort med integrert grafikk. Går ut ifra du skal spille en del iogmed du velger ett geforce 9600gt, og med det i tankene har jeg satt opp ett nytt oppsett til deg fra komplett: Antec Sonata III Miditower, Svart m/500W Strømforsyning Gigabyte GA-P31-DS3L, P31, Socket-775, ATX, GbLAN, DDR2, ICH7, PCI-Ex16 Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2, 4096MB Kit w/two CL4 2GB Dimm's, E.P.P and DHX Samsung DVD-brenner SH-S223Q/BEBN SATA, 22X, OEM Gigabyte Radeon HD 4870 512MB GDDR5, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP Intel Core™ 2 Quad Q9300 2.5GHz Socket LGA775, 6MB, 1333MHz, BOXED w/fan Totalt: 6.277,00 Forklaring: Kabinettet har en stillegående 500w strømforsyning, har smarte løsninger og vibrasjonsdempende harddiskskuffer. Det følger og med en stillegående 140mm vifte som har mulighet for å justere viftehastighet. (har dette selv og er meget fornøyd) Hovedkortet er ett "billig-kort" men er alikevel meget bra. om du ser i beskrivelsen på komplett er det en del tester av det. 4GB ram er et "must" idag, og corsair er ett respektabelt merke. DVDbrenneren som er valgt ut er den raskeste på markedet. Skjermkortet er det aller nyeste til ATI, og er perfekt til spilling av krevende spill. Prosessoren som er valgt er hakket kjappere enn Q6600, grunnen til jeg valgte den var egentlig bare at Q6600 ikke var lagervare. Q9300 er en 45nm prosessor som gjør den noe kjøligere enn sin forgjenger. Har ikke satt opp harddisk i oppsettet ditt grunnet du ikke hadde det i ditt eget oppsett, men skal du kjøpe noe kan jeg anbefale denne: Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2 32MB 7200RPM. Trenger du ikke så kraftig skjermkort kan du alltids gå for ett geforce 9600gt som du hadde satt opp opprinnelig, det vil jo å senke prisen på totaloppsettet noe som igjen gjør at du får råd til harddisk. Skal du få komponentene til billigst mulig pris bør du handle på Amentio.no. Selv foretrekker jeg komplett pga kundeservice og kjapp leveringstid. EDIT: Glemte av CPU-vifte. Her er en billig og grei vifte som er meget stillegående og kjøler bra: Zalman CNPS9500AT Ultra Quiet CPU Kjøler, Socket 775. Kjølepastaen som følger med skal og være av brukbar kvalitet så ikke grunn til kjøp av ny om du skal spare inn litt penger. Endret 22. juli 2008 av lperik Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Trenger du ikke så kraftig skjermkort kan du alltids gå for ett geforce 9600gt som du hadde satt opp opprinnelig, det vil jo å senke prisen på totaloppsettet noe som igjen gjør at du får råd til harddisk. Skal du få komponentene til billigst mulig pris bør du handle på Amentio.no. Selv foretrekker jeg komplett pga kundeservice og kjapp leveringstid. Du burde satt opp et Radeon HD4850 som allternativ. Det koster bare 350 kr mer enn 9600GT-kortet han har satt opp,men HD4850 er MYE bedre. Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 22. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2008 (endret) Jeg valgte det hovedkortet, fordi det må være m-ATX i det kabinettet jeg valgte. Jeg ønsker å ha det kabinettet, siden jeg likte det veldig godt. Derfor må jeg ha et m-ATX hovedkort. Er det et annet alternativ til hovedkort og strømforsyning jeg bør velge enn det jeg har valgt? Nå er dette mitt opsett (linker lenger opp i posten...): Kabinett: - Antec P180 Mini Black Micro ATX PSU: - Antec NeoPower 650w PSU alternativ som er stillegående? HK: - Asus P5K-VM, G33 Dette er nesten vilkårlig valgt. jeg vil ha 4xSATA, ellers er det det samme... Alternativ? CPU: - Intel Core 2 Quad Q6600 eller - Intel Core 2 Quad Q9300 RAM: - 2x Kingston DDR2 HyperX PC8500 2x1024MB GPU: - XFX GeForce 9600GT 650M 512MB eller - Gigabyte Radeon HD 4850 Endret 22. juli 2008 av obrestad Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå