Gå til innhold

BK: De som gav sitt liv

Anbefalte innlegg

Bilder av statuer tar vi alle, men jeg liker aldri å ta bilder av hele verket. Da tilfører jeg ingenting selv. Men med nærstudier med en lyssterk tele så er det mulig å skape sitt eget verk ut av det.

Dette er en statue fra en fontene ved kirken i Kopervik. Den er til minne over de krigsseilerne som gav sitt liv i kampen for et fritt Norge. Jeg har tidligere presentert en den før i et tåkehav med treene som omkranser den. Her er en nærstudie. Et portrett av en steinhard mann, kan dere kalle det.

20D med Nikkor 105/2,5

post-76334-1216683281_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes ikke dette fungerer helt. Øynene mine blir hele tiden dradd til bakgrunnen, for der er det utrolig høy kontrast mellom det svarte og hvite. Selv om man ikke ser tydelig hva det er blir jeg hele tiden dradd dit, siden hovedmotivet er såpass flatt som det er. Jeg ville prøvd å dempe bakgrunnen ganske kraftig, og laget en curves adjustement layer med sterk kontrast som du maler inn i statuen med en mask. Tror det fungerer mye bedre.

Lenke til kommentar

Har du gjort noe i LR eller ACR? Ser ut til at du har fått samme "feilen" i dette bilde som gorpium fikk her.

Du ser det tydelig på kinnet til han til venstre og haka på han til høyre, pluss litt mer på dem begge hvis du studerer litt grundigere.

Jeg er usikker, men antar det kommer av "clarity". Jeg har ikke gått så grundig til verks med å finne ut av det da jeg sjeldent bruker clarity eller sharpen i ACR.

Bildet har et fint utsnitt. Fin symetri. Liker komposisjonen, men generelt ga dette bildet meg fint lite.

Bakgrunnen roter det litt for mye til.

Lenke til kommentar

Tja. Jeg klarer ikke helt å se det store i bildet. Det er et portrett av en statue av en krigsseiler, og det er greit. Men hva forteller meg at denne statuen representerer de som ga sitt liv (og så ble sveket, men det får vi ta en annen gang), annet enn tittelen?

Teknisk bra, men får ingen følelse av bildet som sådan.

Lenke til kommentar
Du ser det tydelig på kinnet til han til venstre og haka på han til høyre, pluss litt mer på dem begge hvis du studerer litt grundigere.

Jeg er usikker, men antar det kommer av "clarity". Jeg har ikke gått så grundig til verks med å finne ut av det da jeg sjeldent bruker clarity eller sharpen i ACR.

Det har jeg ikke merket før nå. Det skyldes kanskje skarpingen i Ljosstoga. Snodige saker. Siden det er sorthvitt har jeg ikke gjort stort annet enn å øke kontrasten og skarpe.

Nei, det er fint lite politikk i bildet, Simon. Bare ren estetikk. Men en emnetittel må jo tråden ha, og dette er vel neppe den dårligste du har sett her i BK...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg hadde ønsket meg en serie, hvor man fikk portrettene av alle tre modellene ved siden av hverandre. Det tror jeg kunne gitt tittelen større innhold.

:)

Lenke til kommentar

Estetikk er faktisk undervurdert. Jeg husker at en skrev til meg at han ikke forstod hva jeg ville si med bildene mine.

Jeg er da ikke Rolf Groven heller. Det finnes nok av dem som skildrer nød og grusomhet, eller det motsatte for denslags skyld. Men at jeg skal ha en politisk/moralsk motivasjon bak mine bilder vil jeg ha meg frabedt i de fleste tilfeller. Ønsker jeg å lage noe jeg kun synes er fint så gjør jeg det. Vil jeg redde verden kan dere banne på at jeg gjør det også.

Det er lov å være estetisk. Alt trenger ikke være beskrivelser av natur og samfunn.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Estetikk er faktisk undervurdert. Jeg husker at en skrev til meg at han ikke forstod hva jeg ville si med bildene mine.

Jeg er da ikke Rolf Groven heller. Det finnes nok av dem som skildrer nød og grusomhet, eller det motsatte for denslags skyld. Men at jeg skal ha en politisk/moralsk motivasjon bak mine bilder vil jeg ha meg frabedt i de fleste tilfeller. Ønsker jeg å lage noe jeg kun synes er fint så gjør jeg det. Vil jeg redde verden kan dere banne på at jeg gjør det også.

Det er lov å være estetisk. Alt trenger ikke være beskrivelser av natur og samfunn.

Ikke vondt ment, men jeg tviler på at du klarer å redde verden. Selv er jeg delt, jeg vil både finne det estetiske i et bilde. Et vakkert landskap rører meg til en viss grad. Men å fortelle en historie er noe jeg også liker å gjøre, selv om jeg er alt for dårlig til det. Men men, timing is key, og det får man etter hvert.

Lenke til kommentar
Jeg synes estetikken i "From Brown 2 Blue" overgikk dette. Men det blir mye rustsnakk med PM. har du aldri vært i Irrland?

He he. Irrland er kanskje neste sted jeg besøker.

Og du har selvsagt helt rett i at "From Brown 2 Blue" klart overgår dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...