Rognalf Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 (endret) Lenke -> http://rognalf.com/ Dette er i grunnen et oppsett jeg er ganske fornøyd med. Å ha både interne og eksterne lenker i menyen på den måten er kanskje ikke det beste, men ellers synes jeg det ser bra ut. Siden består kun av enkel html og css + et mediespillerskript fra yahoo. Designet er kanskje litt platt (ikke mye dog. Jeg er som sagt ganske fornøyd). Problemet er at jeg har hørt at bruk at html-tabeller både er tungvint og ofte inkompatibelt med enkelte nettlesere/oppsett. Hvordan kan jeg løse dette problemet? Er det ellers noen innspill, mottas disse med takk. Endret 21. juli 2008 av Idonotlikebroccoli Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Nå er det ikke så mye å gi kritikk på i designet, men jeg kan gi min kommentar til det du spør om angående tabeller i HTML. Tabeller i HTML er ikke inkompatibelt med noen moderne nettlesere - design som er laget vha. tabeller er vel de designene som ser mest like ut i alle nettlesere. Når det er sagt, så er ikke tabeller verktøyet man skal bruke når man koder en layout. Du bruker tabeller riktig på siden din i tabellen over musikk, men i menyen er det riktigere å bruke f.eks. ul eller ol - siden menyen er en liste. Mange misforstår kritikken mot tabeller og oppfatter det som om tabeller er fy-fy i alle tilfeller, og at man derfor må bruke div-elementer så ofte man kan. Dette er ikke sant, for tabeller er det beste verktøyet man kan bruke til å vise data som skal formateres i en tabell. Du finner mange guider til hvordan man koder HTML og CSS i Oppslagsverket i Webdesign-kategorien. Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Jeg er litt usikker på hva du ønsker tilbakemelding på. Dette virker som en privat hobby side. For å kunne gi noen fornuftige tilbakemeldinger på design trenger jeg å vite litt om hva du vil med denne siden, som for eks. hvem du vil nå med den. I moderne web design forsøker man å skille skarpt mellom innhold og formatering. Samtidig er det viktig at html gir struktur til innholdet, og at denne strukturen har mening. Html strukturen er med andre ord en del av innholdet. Når du lager en navigerings meny, finnes det ikke noen måte å signalisere dette i html. Det som er normalt er å benytte en punktliste til dette. Ikke tabeller som du har gjort, noe jeg vil anse som galt. Tabeller brukes i html til å strukturere tabulær informasjon, som en togtabell. Jeg ser at du har brukt td og th riktig, så noe peil må du ha hvis dette er skrevet for hånd. I gamle dager ble html-tabeller benyttet til formatering av nettsider og til ikke tabular informasjon. For å få bukt med denne bruken, ble tabller fremstilt som en pest. Den fremstillingen lever den dag i dag. Det er synd. Populariteten til den gamle bruken av html-tabeller til formatering oppstod da det å formatere som en tabell er intuitivt og i mange tilfeller det man ønsker og det som er riktig. CSS støtten for formatering som tabeller er litt rusten i IE, men den kommer med IE8. Ellers så har du benyttet b-elementer og u-elementer. Disse elementene har ikke noe semantisk betydning, dvs. at de ikke gir innholdet noe mening. De formaterer innholdet, og bryter dermed prinippet med skille mellom formatering (CSS) og innhold (HTML). Du gjør deg selv en stor tjeneste ved å benytte htm4.01 strict eller xhtml1.1 strict, og da er slike elementer forbudt. Overgangen til html5.0 blir mye enklere da. Ta en titt på strong og em. Benytt span hvis du skal formatere tekst, der formateringen ikke informasjonsbærende. Hvis du benytter formatering til å endre informasjonen, uten at dette gjøres i html med elementer som gir den meningen, så bruker du CSS som informasjonsbærer. Hvis du fjerner CSS kodingen forsvinner også den meningen du har med innholdet. CSS endrer innholdet. Kort fortalt, ikke formater med html, og formater slik at formatering blir informasjonbærende. Håper dette var forståelig. Mange sliter med disse konseptene og konsekvensene de får. Det er ingen enkel måte å forklare Einsteins relativitets teori. Når det gjelder nettleserstøtte, så vil nesten alle nettlesere kunne lese innholdet i en semantisk korrekt html4.01 side. Svært gamle nettlesere har ikke støtte for tabeller, men jeg ser ingen grunn til at du skal kode mot dem. Brukere av noe slikt vil neppe ha noe glede av innholdet på siden din uansett. Du vil også lære masse av å validere siden din: http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%...ine&group=0 Merk at du har tegnsett feil. Ikke bli oppgitt av at det oppgis 119 feil, da du mangler xmlns atributt for html elementet. Se deffen til xhtml1.0: http://www.w3.org/TR/xhtml1/#strict Siden din Mulig at du vil tjene på å stykke opp hvert årstall i hver sin tabell. Informasjonen er tabulær, så det er finnes ikke noe galt med å plassere den i en tabell. Tabell er den korrekte måten å fremstille tabulær informasjon på. Hvis du tar en titt på Komplett.no eller andre moderne nettbutikker, vil du se at de fremstiller informasjon ikke-tabulært, og at du da kan dempe å fremheve informasjon, istedenfor å fremstille den flatt og tabulært (rutenett). Slike teknikker benyttes også med stort hell på hardware.no. Frode Lenke til kommentar
Rognalf Skrevet 22. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2008 Takk skal dere ha begge to, for svært utdypende og grundige svar. Det var akkurat slik informasjon jeg var ute etter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå