Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

CPU fan - død fra starten av.

Anbefalte innlegg

Hei folkens! :)

Jeg bygget en pc for et par timer siden, skrudde ihop hele pakka, og starten den opp.(Har bygd et xx antall pcer før) Det jeg alltid gjør første gang jeg starter opp en nybygd pc er å legge den flat ut på pulten med åpent kabinett, slik at jeg ser om alt starter fint. Det gjor det da ikke denne gangen.

Innmaten på PCen er som følgende: (PC i deler - Conan versjon fra komplett.)

338137 - Antec Sonata III miditower, sort med 500W strømforsyning

341638 - Gigabyte GA-P35-DS3L, P35, Socket-775, ATX, GbLAN, DDR2, ICH9, PCI-Ex16

330169 - Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED w/fan

338074 - Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's

347965 - Asus GeForce 9800GTX 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI-I/HDCP

Alt startet utenom CPU vifta, den stod helt stille, noe som ikke var et godt tegn. Merklig nok var det det eneste som ikke virka. Den startet opp og funka som bare det. Jeg lot den stå å gå lenge nok til at jeg fekk sett i bios, om der var noen hint om hvorfor den ikke cpu vifta start. Det var det ikke, for mine øyne iaffal.

Etter dette fant jeg en core duo cpu fan som jeg hadde fra før på en annen PC, og satte den på for å se om den virket. Det gjore den. Har installert OS og hele pakka.

Min konklusjon er sålangt at min boxed quad core vifte er død og var død når jeg fikk den.

Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan få den i gang? Noe enkelt som kan vere galt med cpu fan'en? Jeg vil helst sleppe og sende den inn i retur, tar sann tid. Og jeg trenger den andre vifta til PC nr.2.

MVH,

Pål

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En vifte er spoler og magneter (en liten elektromotor). Hvis du vil så kan du måle og se om du finner brudd i spolene, men dette er så knotete at det er minst like kjapt å hente en ny vifte.

Det er min erfaring at originalvifter bråker mer enn nødvendig så det kan kanskje være en ide å finne en vifte med lavere støynivå.

Lenke til kommentar

Løst!

Noe forstyrrende teit med Smart CPU fan controll er at om cpu'en er kald nok så starter ikke den forbanna vifta i det heletatt engang, før cpuen blir varm.

Skrudde av Smart cpu fan controll(dvs vifta durer på max guffe konstant), og vifta går som bare det.

YAY!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...