Gå til innhold

Kjøpe vannkjølingsdeler fra Petra's Tech Shop?

Anbefalte innlegg

Lurer litt på å bygge meg vannkjøling nå, siden jeg har kjøpt inn endel plexi og derfor kan lage meg en tank selv. Dessuten kjører CPU på rundt 40-42 grader, noe jeg synes er litt høyt da den gikk på rundt 30 grader når jeg kjørte med svært støyende vifte som jeg ikke taklet lengre.

Derfor lurer jeg på litt forskjellig:

Har noen erfaring med Petra's Tech Shop? (www.petrastechshop.com) Hvordan er de å handle med og hvordan er servicen i staben der?

Lurer også litt på hva jeg bør ha, men har kommet opp med dette så langt:

- D-Tek dB-1 12V DC Inline/Submersible Pump ( http://www.petrastechshop.com/ddb12inpu.html )

- Swiftech Apogee GT Universal Waterblock - 1/2" ( http://www.petrastechshop.com/swapexpeunwa.html )

- D-Tek FuZion GFX GPU Waterblock ( http://www.petrastechshop.com/dfugfxgpuwa.html )

- HW Labs Black Ice Pro II Radiator ( http://www.petrastechshop.com/dadenblicepr1.html )

- 120mm Scythe SY1225SL12M "Slip Stream" Case Fan (68.54 CFM, 24 dBA) (2stk)

+ T-stykke, fillport, nippler og slangeklemmer, termometer, antikorresjonstilsetning og slanger.

Hva tror dere som kan dette om ett slikt oppsett? Noe dere vil legge til eller endre på?

Synes prisen ble ganske overkommelig, så har ikke noe å klage på der.

Av hardware har jeg følgende på PCen: AMD Athlon 64 X2 +6400, GeForce 8500 GT og ett MSI Neo v3 MoBo. Vil disse delene passe til dette eller vil det bli noe problemer selv om det er universalblokker som skal passe til AMD X2 CPU og 8000-serien til GeForce?

På forhånd takk for alle svar!

- Ashaman

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du ikke har ALU i systemet. Slik som jeg ser det på deler har du ikke dette vil du ikke trenge antikorresjonstilsetning. Servicen fra petras har jeg skjønt det som at det ikke er mye å klage over. Slik at du kan trykt kjøpe fra dem.

Alt ser ut til å passe sammen. Men jeg ville heller sett på disse:

Byttet radiator til en swiftech mcp220qp. Mye bedre radiator for stille vifter enn HW-labsen.

og byttet pumpe til en 355 med custum petras topp. Er en mer pålitelig pumpe som bruker en mer støyfri og pålitelig imprelor teknologi. Men er du ute etter å bruke minst mulig penger fungerer de du har listet opp.

Også ville jeg uansett hvilken pumpe du kjøper kjøpt en slik gel-stuff.

Fikk min i dag. tok vekk all vibrasjonsstøy til pumpen :yes:

Petras burde kunne svare på om den gpu blokken passer 8500kortet ditt:)

Endret av MoDzoNa
Lenke til kommentar

Takk for et kjempebra svar!

Ble litt usikker på om det er antikorresjonstilsetning nå... er mest bare for å få litt farve på det destilerte betterivannet. ;)

Det lille jeg har hørt om Petra's har også hørt bra ut, måtte bare høre med litt fler.

Hadde ikke tenkt å betale så vannvittig mye over 1500,- for det jeg skal bestille, så tror jeg går for den pumpen og radiatoren. Er jo ikke tvil om at det finnes bedre pumper, men tror jeg prøver med den først og så kjøper jeg en annen side om det å til. Jeg lurte mest på om dette passet sammen og om det gikk ann å bruke, så dersom ingen sier sterkt ifra att jeg må unngå noe av det jeg har sett på så går jeg nok for det.

Pumpen er oppgitt til 20dB, så er jo stillere enn viftene, så skal nå gå bra sliksett.

Har puttet en gel-stuff i handlekurven nå. Bestiller vel litt ut i neste måned når jeg har tenkt litt mer og funnet ut om GPUblokken passer.

Igjen, takk for ett godt svar!

- Ashaman

Lenke til kommentar

Hvis du er ute etter farge kan du like godt gå for en dye av en eller annen type. Selv vil jeg anbefale feser sine. Men husker ikke i farten om petras selger disse. Og er for lat til å sjekke. Beklager:P Men hvis de fører disse så er den svarte helt synsyk! Den grønne og den blå lyser godt opp under uv mens den røde blir litt for rosa synes jeg. Men den fungerer best uten uv-lys:)

Eneste er at jeg personlig ikke er glad i fillport. Har du penger og plass så gå for tank blir utrolig mye letter å fylle systemet da. Har du lite plass/penger går fillport men det er ikke til å anbefale synes jeg.

Lenke til kommentar

Er denne jeg skal kjøpe tenker jeg:

http://www.petrastechshop.com/feviacuvdyeg.html

Skal ha grønn, siden den passer best med casemodden jeg planlegger.... må bare gjøre ferdig de to andre før jeg kan få startet på denne som jeg har store forventninger til og legger planer for nå.

Jeg kommer til å ha tank på loopen, en nokså stor en også. Blir vel på 25cm-30cm lang og 8cm i diameter, skal lage den selv i plexi. Men siden denne kommer til å ligge på siden så har jeg ikke mulighet til å fylle ned i denne, derfor kommer jeg til å koble meg innpå med en fillport i loopen eller i tanken, dersom jeg finner en enkel måte å fylle/tappe tanken på via fillport. Må se litt på mulighetene.

Angående termometer, er det enkleste å bruke ett T-stykke å modifisere inn føleren selv, eller legge den i tanken på ett eller annet vis. Tenker da på både brukervennlighet og korrekt avlesning på vanntemp. Blir vel best å ha føleren ett sted mellom siste vannblokk og tank for å den temperaturen CPU-outputen er på?

Endret av Ashaman
Lenke til kommentar

Vanntempen er egentlig ikke så viktig. Den blir stortsett aldri over 30grader hvis radiatorkapasiteten er rett i forhold til hvor mye varme kompontetene gir fra seg. Slik som jeg ser det så tror jeg ikke at du vil få noe særlig mer enn 25grader på vannet. Men uansett så kommer jeg selv bare til å plassere en standar flat føler mellom nippel og slange. Med en slange klemme over så er det dønn tett :) Den tempen som evt vil være vits i å måle er før og etter radiator. :)

Tanken høre bra ut:)

Lenke til kommentar

OK, kommer til å ha to faltfølere md skjerm, så får se hvordan jeg kobler det opp. Men tror jeg skal ha en av dem på chipsettet på hovedkortet... er noe varme der også somregel...

Fant ut nå i natt når Hardwaremonitoren stod på at CPUen faktisk kan komme opp i nesten 50 grader slik den er nå selv når jeg ikke kjører noe annet enn hardwaremonituren og XP... Bør vel kanskje kjøles litt bedre da hvertfall, også med noe mer stillhet enn den Aksa kjøleren jeg har i nå, men kjører på lav viftehastighet. :yes:

Så bli en bestilling fra Petra's uti August ett sted tenker jeg. :D

Btw, noen som veit slik ca. hva frakten blir derfra?

Sendte en mail til Petra's i gårkveld og spurte om den GPUblokken passer, har vell fått svar når jeg kommer tilbake fra Sverige i morgen. Skjekker vel innom her også da, for å se litt på info jeg kommer over i denne forumsdelen. :D

Tusen takk for all info, ble hvertfall en god del klokere på ting nå! ;)

- Ashaman

Lenke til kommentar

Bestilte komplett sett til CPU med dobbel rad og frakten ble vel 50 usd med express shipping.

Man kan spare 15 usd på å velge priority men da tar det lengre tid, kan ikke spore pakken og tror ikke den var forsikret heller.

Lenke til kommentar

Hvis du har Visa så kan du bare legge til kortet under Profile -> Add or Edit Credit Card (gjelder også hvis du har MasterCard osv). Da trekkes beløpet fra din bankkonto.

Ellers så kan du gå på My Account -> Add Funds -> Transfer Funds From a Bank Account in Norway. Du får da oppgitt et kontonummer og en Transfer ID (som er meget viktig!). Dette tar som regel noen dager.

Lenke til kommentar

Du burde vurdere å velge noen andre vifter. Slip Stream serien er ikke spesielt bra på radiator. Gå for Yate Loon eller S-FLEX i stedet. Ellers støtter jeg forslaget om MCP355 (evt. 350) pumpe med ekstra topp og swiftech rad'en.

Test av bl.a. Slip Stream her.

Lenke til kommentar

joorus: takk for tipset om frakt, var jo ikke så ille med 250,- i frakt for så mye da... Noen som veit om de krysser på... *hoste* *harke* ...''Gift''... *hoste* ...eller? Hørte noe snakk om det, men er ikke sikker på hvor sant det var eller ikke...

ansver: shit da... de testene slo ikke spesielt bra ut fir Slip Stream nei, så blir nok bytting til Yate ja. Er denne grei eller, vil ikke ha noe med lys i på radiatoren: http://www.petrastechshop.com/12yalod1cafa.html

Står 28 dB på den, men er ikke sikkert det er så til å stole på, siden det står 24 dB på Slip Streamen og den får dårligere kritikk i den testen....

Eller burde jeg gå for 20 dB S-Flex som er 9 dollar ryrere per stykk?

- Ashaman

Lenke til kommentar

Da Dauemannen her på forumet fikk pakken fra dem ble de ikke topp på den.

Mener på at han sa det var fordi at den var sendt fra en privat adresse. :mrgreen:

Fikk selv nettopp mine Yate 40db vifter. På 5 og 7 volt var ikke støy nivået noe problem. (synes at harddisker lager for mye lyd btw ;) )

Endret av MoDzoNa
Lenke til kommentar

Oki, sa da kan man neeesten ikke regne med momsen på varene da... hadde vert kjekkt å slippe det på dette hvertfall, men har ikke noe imot å betale moms generelt, for pensjoner er kjekkt å ha når man blir gammel å skal pusse på gamle biler. :D

40dB ble ikke problem nei, da bytter jeg hvertfall til 28dB modellen, får heller styre hastigheten om nødvendig. Støyer hardiskene mer en viftene? Vurdert nye, det har hverfall ikke jeg problemer med nå, og jeg kjører bare 4 Akasa vifter som jeg er kjempefornøyd med... Har satt en 80mm vifte på kjøleren til CPU, og ikke 93mm vifta som følger med, så den ikke skal bråke så vanvittig, derfor har jeg litt høye tempraturer... Men da slipper jeg samtidig å kjøre DualCoreCenter som crasher maskina mi hele tiden, så fant ut at litt høyere temper var å akseptere... helt til jeg så hvor mye høyre det ble... (les 60-70%)

Endret av Ashaman
Lenke til kommentar

40db moddelen er ikke noe problem så lenge den blir kjørt på 5 eller 7 volt.

Kjøpte den viften pga jeg liker å ha litt å gå på til varme sommerdager feks.

Har gode wd disker. En 1tb greenpower, den bråker ikke så mye. Men raptoren gjør det. Men den er heldigvis ikke værre enn de gamle maxtor diskene jeg hadde da 160gb var the shit.

Endret av MoDzoNa
Lenke til kommentar
ansver: shit da... de testene slo ikke spesielt bra ut fir Slip Stream nei, så blir nok bytting til Yate ja. Er denne grei eller, vil ikke ha noe med lys i på radiatoren: http://www.petrastechshop.com/12yalod1cafa.html

Står 28 dB på den, men er ikke sikkert det er så til å stole på, siden det står 24 dB på Slip Streamen og den får dårligere kritikk i den testen....

Eller burde jeg gå for 20 dB S-Flex som er 9 dollar ryrere per stykk?

- Ashaman

Problemet med viftespesfikasjonen oppgitt fra produsent er at det ikke ser ut til å være en standardisert metode for å måle støy og luftflyt. Jeg har hørt om flere kreative målemetoder for disse parametrene, f.eks. å trekke luft ut av en boks der det dyttes store mengder luft inn, slik at trykket i boksen er større enn utenfor. Samtidig er det en stor forskjell på å måle støynivået kloss inntil vifta og en halvmeter på siden.

Om metodene jeg nevnte over faktisk brukes eller bare er løse rykter kan jeg ikke si med sikkerhet. Det som er sikkert er at i nøytrale, uavhengig tester er det svært få vifter som oppnår verdiene produsentene oppgir. Tester som sammenligner vifter side om side under like forhold er derfor langt mer beskrivende. Hvis tallene produsentene oppgir hadde vært troverdige hadde alle kjøpt disse 2000 rpm Cooler Master viftene som visstnok gir 19 dBA og 90 CFM. :p

Lenke til kommentar
joorus: takk for tipset om frakt, var jo ikke så ille med 250,- i frakt for så mye da... Noen som veit om de krysser på... *hoste* *harke* ...''Gift''... *hoste* ...eller? Hørte noe snakk om det, men er ikke sikker på hvor sant det var eller ikke...

Alt jeg spurte om var om de kunne pakke det slik at det kom gjennom toll. Fikk den som gift og verdien var satt til 100 usd. Kan ikke klage på servicen hvertfall.

Lenke til kommentar

OK, da kommer jeg nok kanskje til å spørre om det samme.

Fikk mail idag med svar på om GPUblokka passet mitt kort. De trodde ikke det, men fant heller ikke nokk info til å si hverken ja eller nei, så derfor tror jeg at jeg må se litt på kortet selv, og lete på nettet litt. Men kan vel hende jeg bare dropper hele GPU kjølingen enda til jeg eventuellt kjøper ett 8800 kort eller lignende. Må abare legge opp loopen slik at det er lettvindt å bare kutte noen slanger å koble på GPUblokk.

Taklk for alle svar, har vert til kjempestor hjelp!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vel, har funnet ut at jeg kommer til å lage ett tett reservoar før jeg bestiller resten av vannkjølingen.

Har bestilt litt over fire kvadrat med plexi og noen rør og staver i plexi fra england som skulle vere rett rundt hjørnet nå snart håper jeg. Så når det kommer så kommer jeg til å prøve å lage ett lite reservoar først, for å se om jeg klarer å produsere noe som er tett og med ett greit utseende. Deretter kommer jeg til å bestille resten av delene.

Men har satt opp en liste med vannkjølings deler som jeg har studert meg fram til at kanskje vil funke (jepp, igjen) :D

Men det jeg lurer mest på egentlig er:

- Kommer denne pumpen til å klare å drive en loop med reservoar, CPU-blokk og radiator? Kommer muligens også til å invistere i ett 8800 grafikkbasert kort senere og da også en blokk til denne, vil da denne pumpen klare brasene godt nok?

http://www.petrastechshop.com/ddb12inpu.html

Eller burde jeg bare ta å kjøpe Swiftech MCP355 pumpen med en gang? Og isåfall, er det en uskreven lov om å bytte toppen på 355'n da eller funker den bra på orginaltoppen? (Petras er utsolgt for deres custom topp, og er ikke så hugen på å kjøpe andre steder også)

Også lurer jeg på slangene; burde jeg gå for Tygon slanger, eller duger det med denne:

http://www.petrastechshop.com/1id3odmagepu.html

Tror jeg går for EK Supreme CPUblokken dersom ikke D-TEK FuZion v2 dukker opp på lager igjen da.

Også en HW Labs 2x120 radiator med S-Flex vifter til. Vannet blir nok batterivann sammen med noe Feser Blue UV Dye, fant ut at blått var bedre enn grønt til moden jeg skal ha dette systemet i.

Håper noen kan svare på de nye spørsmålene mine og gi meg ett hint på hvordan oppsettet mitt er, hva bør endres og hva er bra? Vil ikke gå best of the best, men slik midt på treet.

- Ashaman

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...