Gå til innhold

D80 terninkast 3. og slaktet på teknofil test..

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat Balade: " Ryktet om denne bergenseren med kraftig sangstemme nådde til slutt Pål Thowsen, som inviterte Endresen med seg i sitt nye poporienterte band. De første fruktene av samarbeidet kom i 1986 i form av albumet Call Me Stranger, hvorfra singlen «Black Rain» ble en hit. Bare tilfeldigheter gjorde at «Black Rain» ikke ble valgt til filmmelodi for James Bond-filmen The Living Daylights året etter (jobben gikk i stedet til Aha). Duoen Thowsen/Endresen laget også albumet Life Goes On i 1988. Her fremsto Endresen også som en habil låtskriver. I denne perioden deltok dessuten Endresen på albumet Roll".

Det at Tor Endresen hadde gjort ting sammen med Pål Thowsen ble jeg først klar over i våres, da NRK programmet PILS spilte en av de låtene. Helt klart musikk som jeg kan tenke meg å høre igjen.

Tom

Lenke til kommentar

Ja. Verden er ikke så sorthvitt som mange tror. Selv har jeg jobbet i den profesjonelle delen av musikkbransjen i årevis, og stort sett jobbet med undergrunnsmusikk. Men respekten for de som faktisk ønsker å tilby sine barn både leker og sydenturer i tillegg til tak over hodet har jeg definitivt. Det er litt rart det der. Folk som ikke lever av musikken ser ned på folk som får til å leve av det på markedets premisser. Hadde ikke jeg jobbet med danseband i tillegg så hadde jeg neppe hatt råd til å jobbe med mer ukommersiell musikk.

Lenke til kommentar

Nå ja, det med full skyldes jo at det kun spilles til fest i det offentlige. Det er rett og slett på grunn av at musikken er boikottet av de store radiostasjonene. Da får vi aldri høre om at musikken også brukes som underholdning i edruelige sammenhenger.

Jeg synes at en av de artigste utgivelsene de siste årene er da Ole Ivars bestemte seg for å lage en plate kritikerne kunne like. Det endte med terningkast 5 fra alle kritikere i de store avisene. Ole Ivars flirte godt og fortsatte etterpå med det de alltid har gjort.

Ellers kjenner jeg flere dansebandmusikere som både spiller seriøs C&W, blues og heavy metall/hardrock. Men et sted på pengene komme fra. Co-writer og produsenten til Maria Mena, Arvid Solvang, spilte i dansebandet Thunder i mange år før han tok steget opp i toppligaen. Thunder var opprinnelig et heavyband som følte behov å spille for større publikum. De spilte faktisk en av mine komposisjoner når de spilte til dans, selv om den var skrevet som en heavy-låt, knis knis.

Edit: Slår vi rekorden i OT med denne tråden? Uansett er det opprinnelige temaet i tråden løst, så moderatorene har sikkert litt tålmodighet med oss.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Noen av dere er vel gamle/informerte nok til å kjenne band som Armand Sumpe og Popol Ace.

Ser at ingen har svart på det siste her... og herre for ett band Popol Ace/Popol Vuh var, det var faktisk (i mine øyne) noe av det tøffeste av det tøffeste på 70-tallet - fullt på høyde med det beste fra utlandet. Vokalisten fra dette bandet var vel bare noen milimeter fra å erstatte Peter Gabriel som vokalist i Genesis... tenk om de bare ikke hadde valgt den vesle trommisen i stedet. Da hadde vi gått glipp av en del norske klassikere som "mil etter mil" "Glasnost" osv, osv..

Anbefaler alle å sjekke ut "Queen of all Queens" med Popol Vuh og tenke seg hvorfor i alle verden vokalisten gav seg i den sjangeren - der er jo der han hører hjemme !

Lenke til kommentar

TAV, men ok. Du må heller ikke glemme alle geniale cd-ene jeg har vært med på, Tom ;)

Var forresten på slippefesten for "En klase bananer..." i 1989 på Hulen. Det var en selsom opplevelse, og det svingte utvilsomt av de stygge gamle gubbene. Om de rocker like bra i dag vet jeg ingenting om, for dette er nesten 20 år siden. De må jo ha en snittalder på 94 år.

Lenke til kommentar
TAV, men ok. Du må heller ikke glemme alle geniale cd-ene jeg har vært med på, Tom ;)

Du får sende meg en liste på PM :) Håper Nøkken er på den lista forøvrig. "Om det ikkje går en buss" må være en av de mest geniale låtene som er laga , i mine ører :)

Tom

Lenke til kommentar
OMG.. her hører ikke jeg til lenger - er alt for ung og uvitende! :wow:

Dette har vi planlagt lenge, og som du ser har vi til og med Are med på laget. Nå skal alle under en viss alder skvises ut av Akam, slik at det blir et reint og fornuftig forum. No more krangler mellom tenåringer, ingen flere solnedganger - ikke en kvise i mils omkrets :evil:

Men du som ekte haugesunder bør jo være en fan av Hanne, synes jeg.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...