Gå til innhold

D80 terninkast 3. og slaktet på teknofil test..

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

Er i ferd med å bli dslr eier og 2. stk kamera er aktuelle, etter laaaaang (minst 1.år)tids vurdering av flere kandidater. De jeg ser på nå er eos 450d og D80, begge koster kr5999 på JP. Nikonen sitter best i hånden og følelsene mine sier at jeg bør velge den, men da jeg kikket gjennom søkeren på D80 synes jeg den var mørk og kornete. Kontrasten var stor i forhold til Eos 450D som var helt klar i søkerbildet. Noen som vet årsaken til dette?

mvh Tomsy

Lenke til kommentar

D80 er et prima kamera, nuff said.

Søkeren er uklar fordi du ikke har tilpasset den øynene dine, det kan du lese om i manualen. Sitter D80 best i hendene dine, da kjøper du det.

Om du ikke gjør det kommer jeg hjem til deg og denger deg. :p

Vel, egentlig ikke, men det understreker poenget mitt. :)

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Søkeren er uklar fordi du ikke har tilpasset den øynene dine, det kan du lese om i manualen. Sitter D80 best i hendene dine, da kjøper du det.

Jeg blir med :)

Er helt enig at hvis du har lyst på D80, så kjøp den. Ikke kast bort tiden med å lese tøyse-tester. Da blir du bare forvirret.

Tom

Lenke til kommentar
Hei.

Er i ferd med å bli dslr eier og 2. stk kamera er aktuelle, etter laaaaang (minst 1.år)tids vurdering av flere kandidater. De jeg ser på nå er eos 450d og D80, begge koster kr5999 på JP. Nikonen sitter best i hånden og følelsene mine sier at jeg bør velge den, men da jeg kikket gjennom søkeren på D80 synes jeg den var mørk og kornete. Kontrasten var stor i forhold til Eos 450D som var helt klar i søkerbildet. Noen som vet årsaken til dette?

mvh Tomsy

Ville gått for 450d. Vurderte det selv, men landet på oly420 pga størrelsen. I mange tester så kommer det frem at 450 ikke er så utrolig anderledes enn canon 40d som ligger en del over i pris.

450 har også 3" skjerm pluss live view. Viktigheten av Live view er nok omdiskutert, men det å kunne stille inn alt før man tar et bilde synes jeg er ganske praktisk. Med d80 må man først gjøre instillingene, så ta bilde, så se hvordan bilde ble og så ta hele fremgangsmåten om igjen til man blir fornøyd.

Til 6000 er nok 450 det beste kameraet man får for tiden. Men selfølgelig, begge kameraene er gode. Store og klumpete som ligger sikkert meget godt i hånden :)

Lenke til kommentar
http://teknofil.no/wip4/review/?cat=1247&mykid=535

Er virkelig D80 så dårlig som teknofil skal ha det til?

Tomsy

Terningkastet virker noe merkelig, men teksten de skriver om de forskjellige kameraene ser helt ok ut. Teknofil har åpenbart skrevet denne artikkelen for de som ikke kan det mest elementære om speilrefleks, og bør nok leses i den konteksten. D80 er et meget bra kamera, men det har jo ikke de nyeste funksjonene, som man egentlig ikke behøver. Følg følelsene dine når du skal velge, fordi rent rasjonelt betyr det lite for folk flest hvilket kamera man velger hva gjelder bildekvalitet, hvis du ikke går opp betraktelig i pris.

Lenke til kommentar

Merker jeg blir skikkelig irritert når jeg leser sånne tester. Skal du ha et dSLR burde du faktisk ofre litt tid på å lære deg kameraet. Hvis du er mest interessert i "point and shoot" er jo et kompaktkamera et mye bedre valg!

Har ikke en liknende test vært oppe før. Var kanskje MSN som teste dSLR da. Ca. på samme seriøsitetsnivå som denne. Lavt mao.

Lenke til kommentar
... men da jeg kikket gjennom søkeren på D80 synes jeg den var mørk og kornete. Kontrasten var stor i forhold til Eos 450D som var helt klar i søkerbildet. Noen som vet årsaken til dette?

mvh Tomsy

Sannsynligvis var D80'en du prøvde uten batteri. Selv når kameraet er avslått bruker det litt strøm slik at søkeren holder seg lys og klar og du ser fokuspunktene (slik er det i alle fall på D50). Tar du batteriet ut blir søkeren mørk, uklar og fokuspunktene forsvinner. Har selv gått på smellen å tro noe var seriøst galt en gang, men det ordnet seg "av seg selv" da batteriet kom i kameraet igjen :p

Lenke til kommentar

Da har jeg kjøpt D80 :) Takker alle for svar.

Mvh

Tomsy

Lenke til kommentar

Da har jeg kjøpt D80 :) Takker alle for svar.

Mvh

Tomsy

Kjøpte du kamerahus + separat objektiv, eller kjøpte du kit med 18-55 VR?

Hvis du kjøpte separat objektiv, hvilket? :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...