Mumriken Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Hei, er det noen som kan hjelpe meg litt her? Har et maximus formula som jeg prøver og overklokke litt, cpu er q6600 b3. 9x1333=3Ghz er ok, men skal prøve meg på 3,2Ghz 400x8 kommer det opp som 3,6Ghz i core temp og lingnede prog(450x8). Bios sir 3,2Ghz Virker som om den legger på 50 på fsb når den entrer windows(vista32) Det jeg lurer på da, hva er riktig? finnes det noe som booster opp fsb på hket? Når det er sagt så sliter jeg litt med stabiliteten jeg overskrider 3ghz. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 at det er ustabilt kan være at du ikke har stilt riktig Volt for din cpu. Jeg slet med og få min q6600 opp i 3.6 ghz i starten for jeg stilte opp volten til der den skulle. Hva er tempraturene til cpu-en din? Volt styrkene? for alt sånn må stilles riktig vis ikke så blir det ustabilt. Vis du ikke i det heletatt har endret volt styrken så vil du nok oppleve at det er veldig ustabilt. Lenke til kommentar
camxer Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Siden du har en Q6600 B3 så kan du ikke forvente at den kan klokkes likt med Q6600 G0. Prøv å øke vcore og VTT spenningen litt og se om det hjelper. Er også en tanke å kjøre med lavest mulig fsb dvs med 9 i multiplier istedenfor 8. Hvilken kjøling har du? Angående hastighetsforskjellene, så er det som står i bios rett. Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 23. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2008 Takker for svar:) når det kommer til vcore så har jeg prøvd ganske mye mellom 1,3-1,4. da dette virker bra opp til 3Ghz.På 3,2 og 3,4så blir det fort ustabilt:| Temp på 3ghz ved full stresstest i everest 67-70på kjernene å det er vel ok slik jeg har forstått. Tåler ikke quad'en over 80på kjernene? Men denne VTT spenningen har jeg ikke rørt(står på AUTO), hva gjør denne egentlig å er den viktig for å oppnå 3,4ghz stabilt(det som er målet)? Er det flere spenninger jeg burde stille opp(har ikke rørt minnet)? Har foresten en Artic Cooler med Artic silver5.(betydelig bedre enn den boxed kjøleren, men skal bytte til vann så snart som mulig). Er forskjellen stor mellom g0 og b3? Vil ikke at cpu skal vær bottleneck i systemet skjønner dere. Har et 4870 og det frister VELDIG med ett til i cf:)(: Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Erfaringsmessig så bør ikke temp på en q6600 komme over 75 grader. Har en q6600, som jeg kan kjøre på 3.6-3.8GHz med vifte som høres ut som jetfly (TRUE kjøler). Med vifte som har et mer passelig støynivå stiger tempen jevnt og trutt oppover helt til jeg får blåskjerm rett over 75 grader. Så jeg kjører min på 3.41GHz (1.34v core), med stillegående vifte og TRUE kjøler, maks temp er da 66 grader under full belastning. Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 23. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2008 1,34v, er det det du har stilt inn fra bios eller?Måtte opp på 1,4+ for å boote opp på 3,4 men restarter ved stresstest allikavel. Ser at vcore faller noe inn i windws kontra det jeg stiller den til i bios. Noen som vet hvorfor det er slik eller om det er systemet mitt som ikke er helt stabilt? Noen som kan forklare den der VTT? Lenke til kommentar
camxer Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 (endret) Still minnet ditt til å kjøre 1:1 ratio med CPU FSB. DDR 2 = double data rate = 2 x FSB (i dette tilfellet 2x266MHz ved standard klokk 1:1 ratio) CPU FSB = quad pumped = 4 x FSB (i dette tilfellet 4x266MHz ved standard klokk) Hvilket minne har du? 800MHz? Hvis du klarer 3,4 GHz med dette, så vet du at minnet er synderen VTT er spenningen til FSB Edit: Det at prosessoren din klarer ikke stress test kan ha mange årsaker (for lav vcore, spenning på chipset, VTT, minnet eller temperatur. Det er også slik at ikke alle hovedkort fungerer bra til overklokking av firekjerneprosessorer. Det at vcore (cpuspenning) synker under last kalles for vdroop og er dessverre helt vanlig med prosessorer som trekker mye strøm. Løsningen er enten å modde hovedkortet eller bare øke spenningen... Selvfølgelig er det en begrensing på hvor høyt du kan øke spenningen (over 1,6 er ikke anbefalt, med mindre du har bra kjøling og vil ta en sjans) Selv kjører jeg 4,041 GHz @ 1,55 vcore og 1,4 VTT med vannkjøling. Etter en runde med OCCT topper den ut på 75 grader og det er egentlig ikke rart med tanke på hvor mye strøm den prosessoren trekker. Endret 23. juli 2008 av camxer Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 23. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2008 (endret) ok:) Skal prøve umiddlbart. Minne er OCZ 6400 Platinum XTC 4x1Gb Har det noe å si at jeg bruker 4stk minnebrikker? Hva bør fsb spenningen ca ligge på ved en slik overklokk? Endret 23. juli 2008 av Mumriken Lenke til kommentar
camxer Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Du må iallefall holde deg under 450 MHz DDR (900MHz effektivt) Har samme minne som deg og klarer såvidt 898MHz ved 2,4v på minnet (ikke anbefalt!) da med 5-5-5-18 2T. Vi har to forskjellige prosessorer (B3 og G0) og uansett om de var begge G0 så er det vanskelig å si hva som er bra eller ikke. Hvis du trykker på linken i signaturen min og går tilbake til side 1 i den tråden der, så ser du hva div. folk har klart ved gitte spenninger og temp. Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 23. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2008 (endret) Skal sjekke den linken. fikk betydlig større problemer når jeg skulle starte opp med 9x enn 8x. Men ser at på mitt hk har jeg ikke noe som heter VTT, men er dette det samme som CPU PLL? Finn ikke noe 1:1 ratio(husker jeg hadde det på et striker extreme, men det tok kvelden etter ei uke så bytta til maximus formula),men er det det samme som FSB strap to NB? Den står på 333 og jeg har fsb på 365-ca3300Ghz. Minnet står no på 731 effektivt, men somsagt ser ingen 1:1 ratio i bios På 3,3 ghz har jeg følgende spenninger cpu 1,425 cpu pll:1,7 nbv:1,69 Da startet systemet omsider opp, men har ikke kjørt noe stresstest Ifølge coretemp er vcore på 1,3125 Endret 23. juli 2008 av Mumriken Lenke til kommentar
Wubbable Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Er også en tanke å kjøre med lavest mulig fsb dvs med 9 i multiplier istedenfor 8. Noen grunn til dette? Lenke til kommentar
camxer Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Vel, grunnen er at da er både minne og FSB lavere med samme klokk på 9x som med 8x multiplier. Visste ikke hvilket hovedkort trådstarteren hadde før han oppdaterte signaturen sin. mumriken, hvis minnet ditt kjører 731MHz skal den ikke lage noe trøbbel for deg ved den hastigheten. Ser utsom det er for lav spenning, for høy temperatur eller rett slett cpu/hk som vil ikke mer. Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 23. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2008 (endret) Vart en restart under stresstest igjen(begynner å bli vant til det). Stilte opp vcore til 1,45. camxer: Begynner ikke dett å bli noe høyt, har du noe formening om de andre volt justeringene mine? No når maskina reboota hadde jeg 74grader på den varmeste kjerna, kan vel kanskje vær temp som er problemet. Inbiller meg at Maximus Formula skal vær et habilt hk til oc så tviler litt på at det er der problemet ligger. Ved 1,45 på vcore virker det noenlunde stabilt med tempraturer fra 81 til 77. Skulle fått opp minne til 800 effektivt da, men med de tempraturene der så er det vel bare å glemme noe høyere? Endret 23. juli 2008 av Mumriken Lenke til kommentar
camxer Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Vel, arctic cooling skriver at kjøleren din er opp til 130W. Prosessoren din i uklokket tilstand ligger på 105W, så det kan være at du trenger bedre kjøling. 1,7v på CPU PLL er i det meste laget, så ikke gå noe høyere. CPU PLL skal være det samme som VTT hvis jeg tar ikke helt feil. Kjenn også på kjøleribbene på northbridge(mellom cpu og skjermkort og pwm (mellom cpu og baksiden av kabinettet) kan være at det trenger en vifte som blåser litt luft på de. uansett, på tide å sove Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 24. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2008 Takk for alle svar Camexer Hehe...Er noen heatpipes som er glovarme der! Hvor er den trygge grensen på cpu pll volten sann ca... har ikke råd til nytt hk helt enda. Burde jeg ta ibruk vannkjøling på hket når jeg først skal ha på cpu. hket har slike nippler til vannkjøling. Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 24. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2008 Kjører no 100% stabilt på 3,3Ghz dog med noe høye tempraturer(81-84). Alle frekvenser over 3,3 blir ustabile mest trolig pga tempraturer som er farlig nær 90. Vannkjøling neste Cpu vcore er 1,47. kan dette vær skadelig for noe annet enn cpu? ps: fikk cpu pll ned til 1,5v Tok hele natta det her, men har blitt hekta:P Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 (endret) Kjører no 100% stabilt på 3,3Ghz dog med noe høye tempraturer(81-84).Alle frekvenser over 3,3 blir ustabile mest trolig pga tempraturer som er farlig nær 90. Cpu vcore er 1,47. kan dette vær skadelig for noe annet enn cpu? ps: fikk cpu pll ned til 1,5v Tok hele natta det her, men har blitt hekta:P Vel jeg skjønner at du ikke skal ha den cpuen lenge. All tempratur over 70-75 kan ødelegge cpu-en din og korter ned levetiden på cpu-en. Ser rett og slett ikke ut som kjølingen din er bra nok til overklokking for de tempraturene er ikke sunt for pc-en din i det heletatt. og nesten nå 90 grader er ganske ille. Jeg har selv 60-63 grader på 3.6 ghz og jeg syntes det var ille og rommet mitt var på 29-30 grader da vil holde meg unna fare grensen på 70-75 grader. Endret 24. juli 2008 av Slettet-wtZtqAvs Lenke til kommentar
camxer Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Det at man kjører med høye temp over en kort periode har egentlig ingenting å si for prosessorlevetiden. Det som man burde bekymre seg om er at det kan føre til lavere stabilitet av systemet. Hvis du har noen ekstra vifter så kan du prøve å bytte den som er på kjøleren og så stille en vifte slik at den blåser oppå kjøleribbene på hovedkortet (improviser litt). Pass også på at du har grei luftflyt i kabinettet. Hvis dette hjelper ikke og du vil ha bedre kjøling, kjøp ocz vendetta 2 som er en meget bra kjøler til ikke altfor høy pris. ca 400kr med frakt. Vannkjøling (TT bigwater 735) koster fort rett under 700kr. Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 24. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2008 (endret) Cpuen er ikke så veldig nøye med, men skader jeg hk ved å "koke" cpu? Har vel noenlunde grei luftflyt. Har 3 stk 120mm mist, ei i forkant og ei i sidedør samt ei som trekker varmluft ut bak. Sitte her med en liten følelse av at skjermkortet øker temraturen inni kabinettet en del. Blir glovarme de 4870 korta! Kikka litt etter et vannkjøling, men har igrunn ikke peil. Noe tess det her? http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=101366 Har TT bigwater kapasitet nok til å kjøle cpu og hk? Endret 24. juli 2008 av Mumriken Lenke til kommentar
camxer Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Fra microplex, men uten vifter (har du noen ekstra?) Du får dobbel radiator, bedre pumpe og samme cpublokk som i mist economy. Slange kjøper du hos biltema (5m 10mm pvc til hele 22,90 kr) Artikkelnr / Artikkelnavn Pris Antall MIST240 MIST radiator, 2x120, u/nipler 395,00 APOGEEGT Swiftech CPU-vannblokk 495,00 MI14TM12ID Slangenippel,f.messing, 1/4"BSPx1/2"ID 33,00 AC41002 Eheim 1048 vannsirkulasjonspumpe 455,00 Totalt: 1 411,00 Dette er hvis du vil gå for vannkjøling selvfølgelig. En Thermalright 120 ultra extreme kjøler kan gjøre jobben ganske så bra den også og koster sikkert 600kr med vifte osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå