Gå til innhold

Kjøpe båt i Sverige? Og noen andre spørsmål=)


Anbefalte innlegg

Har lett etter svar på google, men finner ikke noe til mitt spørsmål...

Har sett på "blocket.se" og de finner jeg mange fine båter som passer mine krav perfekt, problemet er at de ligger i sverige. Som sagt har jeg sett etter svar på google, og der står det at det er problemer osv. pga. at man må betale toll osv. Grunnen til at folk kjøper båter i sverige var visst at det var billigere avgifter. Jeg betaler ingen avgifter her i norge, så om dette er om nye og større båter kan hende.

 

Vel... spørsmålet er egentlig: Er det gratis å frakte en båt jeg har kjøpt på blocket.se fra sverige og inn til norge, eller må den fortolles.

Dersom den må fortolles, hva koster det?

Båten jeg har sett på er: http://www.blocket.se/vi/17138453.htm?ca=2_s

Personelig syns jeg denne båten er verdt 35.000,- Syns dere?

Eneste som kunne trekt ned er at motor er litt gammel, men den går bra står det...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja... Hadde forsikring på min forige hurrycane 370... Det skjedde ikke noe med den, og ikke noe tenkelig kunne skjedd (utenom en bombe som skulle treffe oss midt ute på vannet da) Neida... Men ting som kan skje er: bli stjålet, synke, truffet av lyn og mulig mer?

Har hatt båt i mer enn 100 år ( bestefar) og har aldri blitt stjelt noe.

den synker trolig ikke?=/

Er aldri utpå når det lyner... dersom det begynner sånn plutselig, drar vi alltid til nermeste land...

 

Så jeg vill tro forsikring er unødvendig.

 

Men hvordan er det mulig å "lure" seg med seg den da?

 

Når vi kjører forbi tollen så er det sikkert noen som reagerer?

Lenke til kommentar
Tja... Hadde forsikring på min forige hurrycane 370... Det skjedde ikke noe med den, og ikke noe tenkelig kunne skjedd (utenom en bombe som skulle treffe oss midt ute på vannet da) Neida... Men ting som kan skje er: bli stjålet, synke, truffet av lyn og mulig mer?

Har hatt båt i mer enn 100 år ( bestefar) og har aldri blitt stjelt noe.

den synker trolig ikke?=/

Er aldri utpå når det lyner... dersom det begynner sånn plutselig, drar vi alltid til nermeste land...

 

Så jeg vill tro forsikring er unødvendig.

 

Men hvordan er det mulig å "lure" seg med seg den da?

 

Når vi kjører forbi tollen så er det sikkert noen som reagerer?

 

Hørt om tyveri før?

Lenke til kommentar

dersom du ikke leste har vi hatt båt i LAAANG tid, uten tyveri... båten er ikke verdt å stjele, men det er motoren..(for de som stjeler) Vi har selfølgelig forsikret den, men uten at det har hvert nødvendig, enda...

 

Jeg sier ikke at forsikring er ubrukelig, det er bare at vi ikke har fått brukt for det enda...

Endret av omfgusjsuki
Lenke til kommentar
dersom du ikke leste har vi hatt båt i LAAANG tid, uten tyveri... båten er ikke verdt å stjele, men det er motoren..(for de som stjeler) Vi har selfølgelig forsikret den, men uten at det har hvert nødvendig, enda...

 

Jeg sier ikke at forsikring er ubrukelig, det er bare at vi ikke har fått brukt for det enda...

 

Dere kan jo kjøre sjøveien til Norge...

Lenke til kommentar
Tja... Hadde forsikring på min forige hurrycane 370... Det skjedde ikke noe med den, og ikke noe tenkelig kunne skjedd (utenom en bombe som skulle treffe oss midt ute på vannet da) Neida... Men ting som kan skje er: bli stjålet, synke, truffet av lyn og mulig mer?

Har hatt båt i mer enn 100 år ( bestefar) og har aldri blitt stjelt noe.

den synker trolig ikke?=/

Er aldri utpå når det lyner... dersom det begynner sånn plutselig, drar vi alltid til nermeste land...

 

Så jeg vill tro forsikring er unødvendig.

 

Men hvordan er det mulig å "lure" seg med seg den da?

 

Når vi kjører forbi tollen så er det sikkert noen som reagerer?

Ikke alle båter som er registrert eller forsikra i norge, så hvis de skulle reagere har du "tatt med båten på ferie til sverige og skal nå ta den med hjme igjen"

 

Båten min F.eks kan jeg aldri tenke med at står i noe som helst register, og tar jeg den med på ferie kan ikke tollerene nekte meg å ta den med hjem igjen :)

 

Eller så kan du sette den ut i Strømstad å ta den opp igjen rett over grensa...

Lenke til kommentar

Forsikring på båt er ikke påbudt ei heller registrering.

 

Skal du over grensa er det vel bare å ha en følgebil som kjører foran?

 

Skal du tolle den inn, så er det 25%moms + 150?kr pr hk. Men kun om det er over 10hk.

Seilbåter som er over x antall år gamle skal man kunne ta med seg momsfritt.

 

 

 

Fraktkostnaden kan bli betydelig. Mark my words.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...