Gå til innhold

Har noen av De fire store planer om norgesbesøk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke Norge er det landet som fremst trenger en slik tankevekker i verden. Kreasjonisme er ikke utbredt her til lands, vi har som regel moderate kristne, og undervisningsinstitusjoner er langt fra like utsatt for IDiotien som man ser i forskjellige skoledistrikter i USA. Så jeg tror ikke et besøk av Dawkins er noe som trengs, selv om det kunne vært interessant å høre ham tale om både ateisme og biologi.

Lenke til kommentar

En kunne derimot hatt godt av et besøk av James Randi og Joe Nickell, det er en overflod av "woo" i vårt samfunn, personlig synes jeg slikt ikke bare er forkastelig, men rett og slett skamelig for en såkalt "opplyst" nasjon som Norge.

Lenke til kommentar

Helt klart en del folk her til lands som kunne trengt noe innføring i skeptisisme og hvordan vitenskapen står på forskjellige "helsebidrag" som flyter over. Jeg visste ikke om jeg skulle le eller grine når jeg fikk høre om at en barnehagepedagog jobbet deltid som "refleksolog" for litt siden.

Lenke til kommentar
-Eller fornuftens stemmer i irrasjonalitetens tid, termen profet er nok særdeles lite forenlig med det disse herrene står for, hehe :D

De nær sagt tilbes av mange, og de mener at folk burde omvendes til det de står for.

Ikke så veldig langt fra profeter.

Lenke til kommentar

Tja, det en finner av definisjoner som ligger nærmest, men likevel bommer er følgende:

Profet: Talsmann (for noe nytt); åndelig veileder for samtiden; forkynner:

De de tar for seg er en negasjon, det kan knapt kalles noe nytt og åndelig ;)

Jeg vil fortsatt hevde den mest passende termen er talsmenn for rasjonalitet, fornuft og vitenskap.

Lenke til kommentar
-Eller fornuftens stemmer i irrasjonalitetens tid, termen profet er nok særdeles lite forenlig med det disse herrene står for, hehe :D

De nær sagt tilbes av mange, og de mener at folk burde omvendes til det de står for.

Dersom man tilber disse menneskene har man vel totalt misforstått dem?

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke Norge er det landet som fremst trenger en slik tankevekker i verden.

Nei, men én religiøs er én for mye. Og som alle forfatterne påpeker: moderate religiøse holder liv i fundamentalistene.

Religion eller ei, det er faen meg mye irrasjonelitet her i landet. Bare se på TV Norge. Man burde begynne å sende Dawkins-dokumentarer i stedet.

Endret av isbit
Lenke til kommentar

De har gode grunner til å stå for det de gjør, i motsetning til religiøse personer.

De mener at de har rett. I likhet med mange religiøse.

Same shit, different wrapping.

Lenke til kommentar

Alle oppfatninger er ikke likeverdige, vet du. Evolusjon? Kreasjonisme? Hm... :hmm:

Det finnes gode grunner og det finnes dårlige argumenter for et synspunkt. De religiøse har knapt noe som kan kalles argumenter i det hele tatt.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Michael Onfray var på Blindern i fjor en gang, men jeg oppdaget det et par dager etter at det hadde vært.

Ellers enig i at Norge ikke akkurat er noen misjonsmark. Skytset til Dawkins & co er helt på sin plass i andre land, men folk her, som har glemt hvordan religion var her før, og som ikke følger med på hvordan religion er i andre land, vil stille seg fullstendig avvisende til Dawkins. Det er bare å se på Thomas Hylland Eriksen. Blir helt matt av den karen.

Men overtro og tullball, er det nok av, så et besøk av Randi og Shermer kunne ha vært på sin plass.

Endret av Strappado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...