Dyrehagen Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Howdy, folkens! I dag var endelig den store dagen her! I over 2 måneder har jeg planlagt å bygge min første egne PC. Jeg hadde avtalt med en kamerat om at han skulle komme og hjelpe meg, og det gjorde han. Men, som dere sikkert skjønner, gikk ikke alt som planlagt. Ingen av oss vet hva som gikk galt, men PCen fungerer ikke. Vel, selve PCen fungerer, alle komponentene er (såvidt vi vet) koblet til der de skal, og vi hører ingen mystiske pip. Men, skjermen er svart. Planen var å ha to Radeon HD 4870 i Crossfire, og vi tror det er her problemet ligger. Vi leste brukermanualen som fulgte med hovedkortet, og prøvde et dusin forskjellige tilkoblinger, men til ingen nytte. Jeg aner selvfølgelig ingenting om dette, jeg er den største nooben i mils omkrets, men heller ikke kameraten min skjønte en dritt, og han har bygd 4-5 PCer før. Han måtte desverre gå hjem, så nå sitter jeg her da, med et system til 17 000. Som ikke fungerer. Så folkens, hjelp? Kunne fortalt et tonn med detaljer om både oppsett og hva som skjer osv, men siden jeg ikke vet hva dere trenger å vite, er det vel lurere om dere spør og jeg svarer. Og please: Ikke slakt meg her. Jeg er ikke altfor smart. Hadde jeg hatt den minste ide om hva som var galt, hadde jeg ikke spurt dere. Lenke til kommentar
Joakimd Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Har ingen erfaring med crossfire. Ville prøvd å starte systemet med ett skjermkort, installert OS og drivere. dertter finner du drivere til skjermkortet og setter opp crossfire. Om du ikke får til å sette opp crossfire får du ihvertfall satt opp det som tar lang tid, i tilegg til at du får brukt maskinen til kameraten din har tid til å hjelpe deg videre. Lenke til kommentar
Prebsor Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Kan jo ramse opp hvilke komponenter du har bare sånn for sikkerhets skyld. Ville også prøvd å starte med bare ett skjermkort. Snurrer alle viftene osv? Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Det hadde vært fint om du kunne liste alle komponenter som du har i første post (HK, CPU, RAM, osv..), da vil det bli lettere å danne seg et helhetsbilde. Jeg forslår at du starter med minst mulig komponenter (bare det som er nødvendig), deriblant 1 GPU, 1 RAM brikke, osv.. til å starte med. Går viftene? er det noe lys på HK (er de alle grønne, eller finnes det røde?) Lenke til kommentar
Dyrehagen Skrevet 21. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2008 Alle vifter starter, alle lys som skal lyse, lyser. Komponenter: DVD-ROM: Samsung SH-S203N Diskettstasjon: Sony MPF 920-Z (hmmm...) Harddisk: Samsung Spinpoint F1, 750 GB Hovedkort: Asus P5E Kabinett: Cooler Master Centurion 534 Minne: 2 x Corsair Twin2X DDR2, 4GB Prosessor: Intel Core 2 Quad Q6600 Skjerm: Samsung Syncmaster 226CW 22” Skjermkort: 2 x Sapphire Radeon HD 4870 Strømforsyning: Corsair HX 620W Jeg har prøvd å kjøre med ett skjermkort, men det fungerte ikke. Det er litt vanskelig å innstallere OS og drivere når skjermen er svart. Jeg har prøvd å putte OS-CDen i DVD-ROMen, men ingenting skjedde. (I hvert fall ingenting jeg kunne se...) Lenke til kommentar
Joakimd Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 har du den versjonen av Asus P5E med eller uten onboard skjermkort? Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Har du også prøvd å stripe av alt unødvendig? Jeg forslår at du frakobler strømmen fra DVD, diskettstasjon. Ta også ut andre RAM-brikken og 1 GPU. Hvis du kar koblet den lille interne speaker, da skal du høre en liten "bip" fra den ved oppstart, og det betyr at maskinen booter. Hører du en lien og kort "bip" ved oppstart? Lenke til kommentar
Dyrehagen Skrevet 21. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2008 har du den versjonen av Asus P5E med eller uten onboard skjermkort? Uhmm... det vet jeg ikke:P Link til produktet. Kan også være verdt å nevne at hverken tastaturet eller musa ikke virker, til tross for at de er koblet til USB-portene. Hvis du kar koblet den lille interne speaker, da skal du høre en liten "bip" fra den ved oppstart, og det betyr at maskinen booter. Hører du en lien og kort "bip" ved oppstart? Nope, hører ingen pip. Noen ide om hvor jeg finner denne speakeren? Men ja, jeg skal gå og prøve å strippe bort alt "unødvendig" nå. Skal si fra om det virker:) Lenke til kommentar
Joakimd Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 henger sikkert en ledning til speakeren sammen med pwr connector og dem. Lenke til kommentar
Dyrehagen Skrevet 21. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2008 Hmm, koblet fra tre av fire RAM-brikker, DVD-ROMen, floppyen og ett av skjermkortene... Og det virker! Eller, virker og virker... må jo fremdeles konfigurere BIOS, noe jeg ikke kan, så... får vel sette meg og lese brukermanualen:P Men takk for svarene folkens=) Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Bra, da har du kommet langt. Nå gå andre veien, sett inn komponentene en og en, og peil deg frem for å finne årsaken til problemet. Lenke til kommentar
Dyrehagen Skrevet 21. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2008 Okay, har funnet problemet her, tror jeg. Nå har jeg puttet tilbake alt, og funnet ut at hvis jeg setter inn mer enn 4 GB RAM, så vises ingenting på skjermen. 4 GB går fint, men nå sitter jeg jo med 4 GB til da, som jeg egentlig ville ha inn der også... Hovedkortet skal støtte 8 GB, så jeg skjønner egentlig ikke hva som er problemet. Men som sagt, det fungerer halvveis nå. Jeg får bilde på skjermen og allting. However, når det står "Press 'Del' to enter setup", og jeg presser Del, så skjer det ingenting. Det står bare "Entering setup", men ingenting skjer. Får også en irriterende feilmeldig: Det piper, fire korte pip, og så står det "CPU fan error". Men det virker ikke som det er noe problem med noen av viftene. Alle fungerer i hvert fall. Halp? Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 (endret) Prøv å resette BIOSen. Antageligvis, da har du for lav Northbridge-spenning. Du må gå i BIOSen og øke den. 8GB RAM krever en god den fra NB, prøv å øke NB-speningen et par hakk, og se hvordan det går. EDIT: Det er også mulig at en av de RAM-brikkene er defekt. Prøv å starte med de 2 andre for å se om de funker, først. CPU fan bør kobles til sitt bestemt sted, den er koblet den til feil sted. Endret 21. juli 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Joakimd Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Er Cpu viften koplet til CPU_FAN? lett å blande den med en SYS_FAN. Lenke til kommentar
Dyrehagen Skrevet 22. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2008 (endret) Hmm, prøvde det du sa Sam_Oslo, og startet med de to andre RAM-brikkene, og du hadde rett, en eller begge av brikkene er defekte. Brikkene ble kjøpt fra Komplett den 11. juni, hva gjør jeg nå? Skal jeg bare sende en mail, eller ringe dem, eller? Ellers er det jo verdt å nevne at jeg fikset "CPU Fan error"-feilen, og at jeg nå kommer inn i BIOS når jeg trykker Del Og så må jeg bare videresende hjelpsomme Crossfire-eksperter til den andre tråden min. Tusen takk folkens, dere eier. Endret 22. juli 2008 av Dyrehagen Lenke til kommentar
Siege Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Alle vifter starter, alle lys som skal lyse, lyser. Komponenter: DVD-ROM: Samsung SH-S203N Diskettstasjon: Sony MPF 920-Z (hmmm...) Harddisk: Samsung Spinpoint F1, 750 GB Hovedkort: Asus P5E Kabinett: Cooler Master Centurion 534 Minne: 2 x Corsair Twin2X DDR2, 4GB Prosessor: Intel Core 2 Quad Q6600 Skjerm: Samsung Syncmaster 226CW 22” Skjermkort: 2 x Sapphire Radeon HD 4870 Strømforsyning: Corsair HX 620W Litt of Topic her men, hva skal du med Disketstasjon?? Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Litt of Topic her men, hva skal du med Disketstasjon?? Lenke til kommentar
arsvendg Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Hmm, prøvde det du sa Sam_Oslo, og startet med de to andre RAM-brikkene, og du hadde rett, en eller begge av brikkene er defekte. Brikkene ble kjøpt fra Komplett den 11. juni, hva gjør jeg nå? Skal jeg bare sende en mail, eller ringe dem, eller? Ellers er det jo verdt å nevne at jeg fikset "CPU Fan error"-feilen, og at jeg nå kommer inn i BIOS når jeg trykker Del Og så må jeg bare videresende hjelpsomme Crossfire-eksperter til den andre tråden min. Tusen takk folkens, dere eier. Ring komplett og hør om de vil bytte dem for deg. Litt service burde man forvente etter min mening. Eventuelt sjekke med produsenten hvis komplett setter seg på bakbena. Hvis han første duden som svarer deg ikke vil hjelpe deg, be om å få prate med noen høyere oppe i rangstigen, de er som regel mer tilbøyelige til å hjelpe. De skjønner mer av dårlig PR osv. Det høres ut som om det går rett vei for deg dette, da er det vel bare å få installert OS og klemme på! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå