teaspoon Skrevet 2. august 2008 Forfatter Del Skrevet 2. august 2008 Brukte Gedit isteden, og da funket det Lenke til kommentar
teaspoon Skrevet 4. august 2008 Forfatter Del Skrevet 4. august 2008 Da virker det som om maskina er oppe og går. Men finnes det noen måte å stressteste serveren på slik at jeg er trygg på at det fungerer som det skal? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 (endret) Ja, det vil fortsette å funke. ZFS er jo software-raid, og er ikke avhengig av kontrolleren (Hvis du ikke har opprettet et zpool på et hardware-raid, da.. noe som er dumt). Eksporter zpool'en før du bytter kontroller, og importer det igjen etterpå, så bør ting funke fint. Ikke på samme måte som tradisjonell software RAID, siden et ZFS RAID ligger i selve filsystemet. Fant forresten litt interessant lesning om ytelse på et ZFS RAID. Dette er ikke så store tester, men resultatene er i aller høyeste grad interessante. Her og her. Edit: I begge testene ble ZFS testet opp mot et Sun StorageTek 3510 FC Array (FibreChannel). Endret 6. august 2008 av stigfjel Lenke til kommentar
teaspoon Skrevet 11. august 2008 Forfatter Del Skrevet 11. august 2008 (endret) Noen som har tips til PCIE SATA kontrollere med 8 porter? Har sett litt på Adaptec 3805 på Ebay, men selv om det står at det er ett 8-portskort, så klarer jeg ikke å se 8 porter på bildet av kortet. Sendte spørsmål til selgeren om det fulgte med en slags spesialkabel, men det viste han ikke og ba meg sjekke det opp på hjemmesiden til Adaptec og da blir jeg litt skeptisk. Ser derimot på denne 5805'en at det følger med " Cables: two internal Mini SAS x4 to (4x) SATA fanout cables w/ sideband (2247100-R), 1 meter" Er dette en slik kabel? Endret 11. august 2008 av teaspoon Lenke til kommentar
teaspoon Skrevet 11. august 2008 Forfatter Del Skrevet 11. august 2008 Og finnes det en webgui som viser hvor mye som er ledig på poolet, eller må jeg inn på maskina for å finne dette? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 (endret) Noen som har tips til PCIE SATA kontrollere med 8 porter? Har sett litt på Adaptec 3805 på Ebay, men selv om det står at det er ett 8-portskort, så klarer jeg ikke å se 8 porter på bildet av kortet. Sendte spørsmål til selgeren om det fulgte med en slags spesialkabel, men det viste han ikke og ba meg sjekke det opp på hjemmesiden til Adaptec og da blir jeg litt skeptisk. Ser derimot på denne 5805'en at det følger med " Cables: two internal Mini SAS x4 to (4x) SATA fanout cables w/ sideband (2247100-R), 1 meter" Er dette en slik kabel? Jeg har faktisk sett en Adaptec RAID 3805 i Retail-versjon. Kortet har 2 porter som hver kan ha 4 SAS/SATA enheter koblet til. Det følger med kabler i Retail-versjonen, så det er ikke noe problem. Adaptec RAID 3805 er fullt ut støttet i Solaris 10. Endret 11. august 2008 av stigfjel Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Og finnes det en webgui som viser hvor mye som er ledig på poolet, eller må jeg inn på maskina for å finne dette? Kan vel bruke ZFS web management GUIet til det. Pek leseren din til. https://IP:6789/ Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Og finnes det en webgui som viser hvor mye som er ledig på poolet, eller må jeg inn på maskina for å finne dette? Kan vel bruke ZFS web management GUIet til det. Pek leseren din til. https://IP:6789/ Det verktøyet visste jeg ikke om på forhånd. Det er bare grisetøft og nyttig. Når jeg ser slikt blir jeg bare mer og mer sikker på at Solaris 10 faktisk var det rette valget til min filserver. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Ganske kjekt verkøy, føles litt kjappere når man skal legge 30 disker i ett pool(har nettopp gjort det her hjemme). Det å sitte å skrive in devs tar tid Selv med tastatur fra Solaris, med dedikert kopi / lim knapp. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Ganske kjekt verkøy, føles litt kjappere når man skal legge 30 disker i ett pool(har nettopp gjort det her hjemme). Det å sitte å skrive in devs tar tid Selv med tastatur fra Solaris, med dedikert kopi / lim knapp. Ja, det er sant. Selv om det bare trengs en kommando for å starte et pool, tar det tid å skrive inn device navn på diskene. Da er det veldig greit med et web-interface. Dette er nok en ting som taler i ZFS' favør kontra f.eks. Linux med LVM eller mdadm (e.l.). Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Det er jo bare snakk om et webgrensesnitt. Vet ikke om det finnes til LVM o.l (ville overraske meg hvis ikke), men det er nok ganske trivielt å lage. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Joda, LVM har endel web/gui saker, ellers finnes jo også EVMS som ser ganske spennende ut. Lenke til kommentar
teaspoon Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 (endret) Får ikke opp noe når jeg prøver den jeg, men mulig det er pga at jeg kjører OpenSolaris og ikke Solaris10? Ellers så virker det veldig tregt? Og har endel problemer. - Det tar over 30min å slette to mapper på tilsammen ca 50GB - Får stadigvekk melding om at jeg ikke kan flytte mapper til trash pga plassmangel, poolet har over 500GB ledig, og jeg forsøker å slette mapper på ca 200GB. - Tilatelser hva anngår flytting av filer ser stadig ut til å nullstille seg. Finnes det f.eks. noen måte å slette filer/mapper uten å benytte seg av trash? Er det noe jeg har gått glipp av, eller er dette vanlig? Endret 12. august 2008 av teaspoon Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Hvordan er ytelsen når du sletter ting med kommandolinjen? Kan nesten se ut som alt blir flyttet til en trash-folder som ikke ligger inni ZFS-poolet. Du kan også slette ting direkte uten å flytte det til trash først ved å holde inne shift og trykke på delete. Lenke til kommentar
teaspoon Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 (endret) Hva er kommandoen å slette mapper med innhold da? Har prøvd rmdir, men får melding om at mappa ikke er tom, og rm funker ikke på mapper. Sletting med shift+delete funket langt raskere, så takk for det tipset Endret 13. august 2008 av teaspoon Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 UNIX-kommandoen for å slette en mappe med innhold er # rm -r /bane/til/mappe -r står for recursive. Dette er den raskeste måten å slette en mappe med innhold på. rmdir er ubrukelig og overflødig. Lenke til kommentar
teaspoon Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Så om zfs-systemet er namngitt pool og mappa jeg vil slette ligger i /pool/media/movies/New Folder Så blir det altså rm -r /pool/media/movies/New\ Folder Eventuellt "rm -r /New\ Folder" om jeg står i movies? Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 eller for å slippe å stresse rm -r "New Folder" Lenke til kommentar
teaspoon Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 (endret) Shift+Delete virker å være det raskeste. Men tror jeg skal teste ut nexenta også før jeg bestemmer meg for hva jeg skal gå for. Endret 13. august 2008 av teaspoon Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Husk at Nexenta er gratis bare opp til 1TB lagrede filer. Kapasiteten kan være større, men I det du passerer 1TB lagret data bryter du "Personal"-lisensen eller hva den nå het. -C- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå