Gå til innhold

BSD/UnixDiverse spørsmål rundt min OpenSolaris filserver

Anbefalte innlegg

Hei, jeg kjører pdd en filserver med Freenas og det fungerer stort sett greit, men ønsker å gå over og teste Solaris. Men slik jeg forstår det så kan man ikke utvide RaidZ-pool stemmer det?

I den gamle serveren står 3 stk 1TB disker (Software-raid) i tillegg til 8 500GB-disker ("HW raid")

I tillegg har jeg kjøpt inn 3 nye TB-disker også.

Hva er den beste måten å få samlet de 6 TB-diskene i ett pool på uten å miste dataen som ligger på de gamle diskene?

Endret av teaspoon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går vel ikke.

Ved å samle diskene i en pool vil de oppleves som én blokkenhet.

Du kan jo tenke deg hvordan det ville blitt hvis du hadde hatt duplikater på drevene. Total krasj.

Jeg ville rydda unna så mye at du får tatt backup av det du vil ha, deretter laget et nytt pool av de 6 diskene.

-C-

Lenke til kommentar

Men er det ikke mulig å gjøre dette trinnvis?

Altså

- Først oppretter man en pool med de tre nye diskene

- Så flytter man dataen fra de gamle 1TB-diskene over til det nye poolet

- Så legger man de gamle diskene til det nye poolet

Er ikke dette mulig?

Lenke til kommentar

Var det jeg var redd for ja. Var det ikke snakk om at dette var noe som skulle komme da? Altså muligheten for å utvide RaidZ-pool? Har vel snart tatt like lang tid som det tok for MS å fikse buggen sin nå.

Men er mulig at jeg skal kunne klare å presse dataen inn på diverse andre maskiner jeg har stående, men finnes det noen gode guider for oppsetting av en server med RaidZ-pool?

Har sett litt på denne, men skulle gjerne hatt en annen en.

Endret av teaspoon
Lenke til kommentar

Du kan jo opprette et pool med 3 av diskene i raidz, så overføre det du skal til poolet (om du får plass, i raidz vil du jo bare ha 2TB tilgjengelig). Etterpå kan du opprette et raidz til i samme pool av de andre 3 diskene. Sånn får du 2x 3-diskers raidz, i praksis som et RAID-6.

Lenke til kommentar

Hvordan fungerer RaidZ pool med tanke på bytte av raid kontrollere?

Om jeg oppretter ett pool med diskene koblet direkte på hovedkortets porter, vil poolet fortsette å fungere om jeg flytter diske over på en annen kontroller senere?

Lenke til kommentar

Ja, det vil fortsette å funke. ZFS er jo software-raid, og er ikke avhengig av kontrolleren (Hvis du ikke har opprettet et zpool på et hardware-raid, da.. noe som er dumt).

Eksporter zpool'en før du bytter kontroller, og importer det igjen etterpå, så bør ting funke fint.

Lenke til kommentar

Sålenge root-filsystemet ikke er på samme zpool, så vil det gå fint å reinstallere og importere, ja.

Den CPUen skulle jeg tro er helt ok. Det som først og fremst ZFS drar nytte av, er mulighet for 64-bit og RAM. En hvilkensomhelst 64-bit prosessor og ~2GB RAM bør funke ideelt.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått det opp og gå, men hvordan deler jeg ei mappe slik at den er tilgjengelig for ei windows maskin?

Har testet denne:

zfs set sharesmb=on movies/movies

men får bare denne feilmeldinga:

cannot share 'movies/movies': smb add share failed
Endret av teaspoon
Lenke til kommentar

Hvilken Solaris-versjon har du lagt inn? Solaris 10 eller OpenSolaris?

Har selv OpenSolaris, og der funker det.. men endte opp med å bruke Samba likevel, da det er et litt mer modent produkt enn CIFS i Solaris. (Som såvidt jeg vet bare fungerer i OpenSolaris, og ikke er ferdigutviklet enda).

Lenke til kommentar

Okey. Burde egentlig funket, men jeg vil anbefale deg å bare bruke vanlig samba. Det skal følge med som standard, og er ikke så vrient å konfigurere.

Selv har jeg både smb og nfs på solarisboksen, og bruker samba til smb-shares og "zfs sharenfs=on" på nfs-shares.

Testet også ut sharesmb-propertyen til zfs, men fant det litt mer mangelfullt enn samba mtp. bruker/tilgangskontroll etc.

Lenke til kommentar

Har fått smb opp og gå nå, men kommer ikke forbi autoriseringa når jeg forsøker å logge inn på ei Windows maskin.

Om jeg har forstått det rett så har dette med denne delen:

SMB PAM module

Add the below line to the end of /etc/pam.conf:

other password required pam_smb_passwd.so.1 nowarn

Har prøvd å gjøre dette ved å bruke

vi /etc/pam.conf

Men får ikke lagt inn den biten i fila.

Men er det mulig å fjerne kravet om innlogging i det hele tatt? Altså at den er "free for all"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...