Gå til innhold

Guide: Blender, lukker(tid), ISO og litt til


Anbefalte innlegg

Vel - nå blir det litt vel off-topic i denne tråden, smort1 - dette er en tråd om hvordan nybegynnere skal innstille ISO - ikke hvordan produsenter kalibrerer sensorene sine...

Oooops! Ser den ja, og flytter innlegget til ny tråd.... :blush:

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Vet dere om den beste guiden for å virkelig sette seg inn i fotografering? Altså skrittet over nybegynner, eller gjerne for nybeynnere som vil fordype seg. :)

 

Ellers, er det sånn og forstå at en i utgangspunktet med lav nok blender og ISO, rett og slett må ha en sinnsykt kort lukkertid for å få riktig lyshet? At dette gir skarpere bilder enn litt høyere blender og iso, og lengre lukkertid til enhver tid?

 

Eksempel: F4.0 / 100 ISO / 1/250 er bedre enn F5.6 / 200 ISO / 1/250?

Lenke til kommentar

Vet dere om den beste guiden for å virkelig sette seg inn i fotografering? Altså skrittet over nybegynner, eller gjerne for nybeynnere som vil fordype seg. :)

 

Ellers, er det sånn og forstå at en i utgangspunktet med lav nok blender og ISO, rett og slett må ha en sinnsykt kort lukkertid for å få riktig lyshet? At dette gir skarpere bilder enn litt høyere blender og iso, og lengre lukkertid til enhver tid?

 

Eksempel: F4.0 / 100 ISO / 1/250 er bedre enn F5.6 / 200 ISO / 1/250?

 

Ingenting er bedre eller feil, hele poenget er å skjønne sammenhengen mellom de tre og først da ser man hva de brukes til under ulike lysforhold, som effekter osv. Og som det meste i livet så er kameraer og innstillingene kun en rekke kompromisser, høy ISO gjør at man kan ta bilder i mindre lys = mer støy, for lang lukker = uskarpe bilder ved bevegelig motiver osv.

Lenke til kommentar

Vet dere om den beste guiden for å virkelig sette seg inn i fotografering? Altså skrittet over nybegynner, eller gjerne for nybeynnere som vil fordype seg. :)

 

Ellers, er det sånn og forstå at en i utgangspunktet med lav nok blender og ISO, rett og slett må ha en sinnsykt kort lukkertid for å få riktig lyshet? At dette gir skarpere bilder enn litt høyere blender og iso, og lengre lukkertid til enhver tid?

 

Eksempel: F4.0 / 100 ISO / 1/250 er bedre enn F5.6 / 200 ISO / 1/250?

Jeg har aldri tatt et fotokurs, men lest flere bøker om fotografering samt utallige artikler og diskusjoner på nettet. Sist men absolutt ikke minst er at man må prøve og feile mange ganger.

Ting jeg sjelden fotograferer som nordlys, måne, fyrverkeri leser jeg meg opp på før jeg drar ut hvis det er lenge siden sist.

Bruk kameraet mye, men for å få utbytte av det du gjør så er det viktig å skjønne sammenhengen mellom blender, lukker og ISO. Det kan du lese deg opp på samt prøve mange ganger så vil det sitte.

Lenke til kommentar

Vet dere om den beste guiden for å virkelig sette seg inn i fotografering? Altså skrittet over nybegynner, eller gjerne for nybeynnere som vil fordype seg. :)

 

Ellers, er det sånn og forstå at en i utgangspunktet med lav nok blender og ISO, rett og slett må ha en sinnsykt kort lukkertid for å få riktig lyshet? At dette gir skarpere bilder enn litt høyere blender og iso, og lengre lukkertid til enhver tid?

 

Eksempel: F4.0 / 100 ISO / 1/250 er bedre enn F5.6 / 200 ISO / 1/250?

 

 

Med bakgrunn i dine spørsmål, må jeg bare spørre: Leste du hele guiden på første side av denne tråden?

Lenke til kommentar

Ja, det gjorde jeg. Og det var en flott skrevet guide som jeg lærte mye nytt av. Men det jeg aller helst kunne tenkt meg videre nå er egentlig en guide som tar for seg masse forskjellige "bildemønstre" og viser deg cirka hvilke innstillinger proffene normalt ville brukt. Sannsynligvis helt umulig å dekke alle verdens bilder, men som med sjakk, hjelper det å se og analyse flere partier selv om en ikke blir ferdig utlært av det. Greit at det går an å se på tilfeldige bilder på nettet, men de vil ikke være retningsorientert i samme grad. ;)

 

Dette er kanskje noe jeg selv kommer til å ta tak i når jeg får en del erfaring med kamera etter hvert.

Lenke til kommentar

Bruk stor blender når du skal isolere motivet fra bakgrunnen - gjerne største blender.

 

Blend ned objektivet et blendertrinn eller to for maksimum skarphet og mest detaljer - objektiver yter ofte best et sted f/5.6-f/8.

 

Til landskapsbilder så blend ned hvis du skal ha mye dybdeskarphet - f/8-f/16. Unngå mindre blendere enn f/16 med mindre du trenger den ekstra dybdeskarpheten - bildet blir litt soft på grunn av diffraksjon på så små blendere.

 

 

Bruk brennvidde 50-85mm for hodeportretter (85-135mm på fullframe) - så står du på passe avstand, og perspektivet blir riktig.

 

Bruk ellers brennvidden som passer til utsnittet du vil ha.

(Forøvrig - hemmeligheten med god bruk av vidvinkel er ofte å helt tett på. Varier også avstanden til motivet. :) )

 

 

Tommelfingerregelen for lukkertid på fullframe er "maks 1/brennvidde, og maks 1/60s". Altså for eksempel 1/100s (eller kortere) for 100mm, og 1/60s for 60mm og mindre.

Ettersom det er vanskelig å holde kameraet stille og man gjerne har cropkamera med mindre utsnitt og derfor skal ha kortere lukkertid, så vil jeg anbefale "maks 1/2*brennvidde, og maks 1/60s". Altså for eksempel 1/200s (eller kortere) for 100mm, og 1/60s for 30mm og mindre.

 

Men - denne regelen forutsetter at man holder kameraet helt stille og at motivet ikke beveger seg for mye.

Med bildestabilisering eller stativ kan man øke lukkertiden, så lenge motivet ikke beveger seg.

For motiver som beveger seg fort, som til biler og sportsfoto, så skal man ofte ned til 1/500s - eller kortere!

Til motivet hvor du vil ha bevegelse, som når du panorerer, så bruk lenger lukkertid - jeg bruker gjerne 1/20s når jeg panorerer og følger poden på vei ned en sklie - så gir det et bedre inntrykk av fart.

 

 

Når jeg tar bilder bruker jeg stort sett A-modus (også kalt Av-modus). Jeg velger blender for passe dybdeskarphet, jeg setter laveste ISO (som regel 100 eller 200) og kameraet velger lukkertid. Blir lukkertiden for lang går jeg opp i ISO.

Til bilder av motiv i bevegelse bruker jeg S-modus og velger passe lukkertid, laveste ISO og kameraet velger blender. Hvis blenderen blir for stor (etter hva jeg synes eller at blendertallet på kameraet blinker fordi det ikke kan sette større blender) går jeg opp i ISO.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, det gjorde jeg. Og det var en flott skrevet guide som jeg lærte mye nytt av. Men det jeg aller helst kunne tenkt meg videre nå er egentlig en guide som tar for seg masse forskjellige "bildemønstre" og viser deg cirka hvilke innstillinger proffene normalt ville brukt. Sannsynligvis helt umulig å dekke alle verdens bilder, men som med sjakk, hjelper det å se og analyse flere partier selv om en ikke blir ferdig utlært av det. Greit at det går an å se på tilfeldige bilder på nettet, men de vil ikke være retningsorientert i samme grad. ;)

 

Dette er kanskje noe jeg selv kommer til å ta tak i når jeg får en del erfaring med kamera etter hvert.

 

 

Innlegget ovenfor som trondster skrev gir finfine pekefingere på forskjellig bruk.

 

Men når du spør om innstillinger og slikt som proffer bruker så er det bare ett svar. - Det finnes ingen svar på dette :)

 

Det som gjør en proff til en proff er at han/hun har produsert såpass gode bilder at de får betalte fotooppdrag. Med andre ord, bruk de innstillingene som du syntes gir finest bilder.

 

Og dette tar LANG tid å lære. Man lærer lite om dette ved lesing, man må ta bilder på bilder på bilder hele tiden og se hvilke resultater man får i forskjellige situasjoner med forskjellige innstillinger.

 

Da jeg begynte å lære å fotografere tenkte jeg, som sikkert mange andre også, på samme måte som deg. Lese, lese og lese på nettet. Men det hjelper lite. Det som hjelper er å lese deg opp til en god forståelse av kameraets funksjon og innstillinger. Hvordan du skal bruke kunnskapen lærer du over tid ved å ta bilder.

 

Altså, du må lære og forstå ISO, lukker og blender. Så snart du har en god forståelse for dette kan du begynne å ta beslutninger på hvordan du skal bruke innstillingene for å få ønskede resultater. Ergo, vil du ta bilde av et spesielt blad med en spesiell insekt på kan det gi et fint resultat å bruke stor blenderåpning (lavt f-tall) for da isoleres bladet og insektet fra bakgrunnen. Bakgrunnen blir uskarp mens motivet blir skarpt. Og da leder du seeren inn mot insektet for betraktning av kun dette. Bare et eksempel da :)

 

Men ved å prøve å feile lærer du raskt. Men du må gjøre det mye. Ikke ta fem bilder og gå inn og se på dem på PCen. Ta 100 bilder, se gjennom de og slett alle som ikke er så fine (90% antageligvis) og vurder dine egne bilder som du ville vurdert andres. Var det fine farger? Ble det en ryddig komposisjon? Traff fokus bra? Trenger det litt mer kontrast? Skulle du heller tatt det fra en litt annen vinkel for å gi et finere inntrykk av motiv? Ble lyssettingen bra? Skulle det kanskje heller vært sol i bakgrunnen istedenfor bak kameraet? Skulle det vært sol i det hele tatt, kanskje månelys eller overskyet istedenfor? etc etc.

 

Hvis du kan lage deg en liste med så mange spørsmål som mulig, og svare inni deg på hvert eneste ett for hvert bilde du går gjennom vil du veldig raskt lære deg hvilke feil du gjorde eller gjør på de fleste bildene og dermed bli langt mer bevisst neste gang du tar bilder.

 

Håper dette hjelper litt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hjalp mye! Ga pluss til både deg og Trondster, fordi det svarte på ganske mye av det jeg grublet litt på sånn rent hypotetisk.

 

Dette er litt irrelevant i forhold til emnet, men for en nybegynner, vil en 24-70mm F/2,8 zoom være den beste linsa for pengene på crop sensor? Hvor stor fordel får en f. eks. av å bruke et prime objektiv ala Sigma 35mm F/1,4 når det kommer til bildekvalitet på denne brennvidden kontra zoomen på F/2,8 35mm?

Lenke til kommentar

Det hjalp mye! Ga pluss til både deg og Trondster, fordi det svarte på ganske mye av det jeg grublet litt på sånn rent hypotetisk.

 

Dette er litt irrelevant i forhold til emnet, men for en nybegynner, vil en 24-70mm F/2,8 zoom være den beste linsa for pengene på crop sensor? Hvor stor fordel får en f. eks. av å bruke et prime objektiv ala Sigma 35mm F/1,4 når det kommer til bildekvalitet på denne brennvidden kontra zoomen på F/2,8 35mm?

 

Skulle ønske jeg hadde råd til en 35mm f/1.4, en 24-70mm f/2,8 og en 70-200mm f/2,8, men det har jeg ikke :p

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Beklager dumt spørsmål her, men hva betyr "1:" foran blender på objektiver? For eksempel 70-300mm 1:4-5.6. Betyr det at man kan ha f/4 på alt fra 70 til 300mm, men at man kan stille opp til 5.6? I motsetning til at et objektiv uten "1:" automatisk går opp i blendertall når man zoomer inn?

Lenke til kommentar

"1:" er egentlig bare en måte å vise at det er et forholdstall. 1:4 betyr at lysåpningen (som ikke nødvendigvis er det samme som den fysiske blenderåpningen, men det er en annen sak) er 1:4 av brennvidden. Så 70mm f/4 vil ha en lysåpning på 70/4=17,5 mm.

 

At det er skrevet som et intervall betyr bare at største blender er forskjellig fra korteste til lengste brennvidde. Så 70-300 1:4-5,6 har størst blenderåpning på f/4 ved 70 mm, og f/5,6 ved 300 mm. Så hvis du stiller objektivet på f/4 og så zoomer inn, så vil det gå ned til f/5,6 etter hvert som du zoomer.

 

Du kan alltids blende enda lengre ned (f/22 er en vanlig nedre grense, men det finnes også objektiver som går under det også), men du kan ikke få noe større enn f/5,6 på 300 mm.

Lenke til kommentar

Kan legge til at 1:4-5.6 er en av to måter å skrive blendertallet på; det er ofte mer vanlig å skrive f/4-5.6.

 

-der "f"-en selvsagt står for focal length ratio, forholdet mellom brennvidde og blenderåpning. Blenderåpningen er altså fra 1/4 til 1/5,6 av brennvidden. 

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Hvordan sammenligner man blenderåpning mellom et crop kamera fra Canon og olympus. Jeg tenker på et objektiv fra olympus 14-42mm f3,5-5,6 vs canon m15-45mm f3,5-6,3 og olympus 17mm f1,7 og canon m22mm f2. Det er greia å se at 22mm blir 35,2mm i FF, men blender mellom to crop faktorer.

Lenke til kommentar

Hvordan sammenligner man blenderåpning mellom et crop kamera fra Canon og olympus. Jeg tenker på et objektiv fra olympus 14-42mm f3,5-5,6 vs canon m15-45mm f3,5-6,3 og olympus 17mm f1,7 og canon m22mm f2. Det er greia å se at 22mm blir 35,2mm i FF, men blender mellom to crop faktorer.

 

Blender har da ingen ting å gjøre med crop factor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...