pmbpictures Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Kjempe guide Rivers ! Har bare forstått disse tingene halveis inntil nå. Kjempe jobb med bildene / illustrasjonene ! Lenke til kommentar
Sukipower Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Toppers guide for meg som er blank på foto, thumbs up Lenke til kommentar
Jajakanskjedet Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 "Nå finnes det mange mobilelefoner som kan ta bilder på 2-3 MP, men de tar gjerne bilder av dårlig kvalitet med mye støy." Haha, på tide å oppdatere den infoen litt? SUPER guide! Tusen takk Rivers Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 (endret) "Nå finnes det mange mobilelefoner som kan ta bilder på 2-3 MP, men de tar gjerne bilder av dårlig kvalitet med mye støy." Haha, på tide å oppdatere den infoen litt? Ja, burde heller stått: "Nå finnes det mange mobiltelefoner som kan ta bilder på over 10 MP, men de tar bilder av dårlig kvalitet med mye støy" Endret 10. mars 2012 av Black Star 2 Lenke til kommentar
Jajakanskjedet Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 "Nå finnes det mange mobilelefoner som kan ta bilder på 2-3 MP, men de tar gjerne bilder av dårlig kvalitet med mye støy." Haha, på tide å oppdatere den infoen litt? Ja, burde heller stått: "Nå finnes det mange mobiltelefoner som kan ta bilder på over 10 MP, men de tar bilder av dårlig kvalitet med mye støy" Japp! Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Jeg fikk meg et kamera (D5100) i går og testet det litt ut. Har aldri vært borti speilrefleks før, så er en ny verden. Har et spørsmål som kanskje noen her kan svare på. Noen av bildene jeg tok ble helt svarte. Hva skyldes det tro? Jeg husker ikke hvilke instillinger jeg haddde, men jeg hadde noen problemer med fokuseringen tror jeg. Var også såpass mørkt at den ville tatt med blits hadde den fått lov til det. Jeg har også prøvd å ta noen bilder, og har endt opp med å ikke få lov til å ta bilde, siden ingenting skjer. Vil tro det har noe med at den ikke finner et fokuspunkt eller noe. Går det an å "ignorere" det? Altså bare få lov til å ta bilde, samme om den har noe å fokusere på eller ei? Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Svarte bilder er på grunn av for høy lukkerhastighet og/eller liten blender og/eller lav ISO. Antageligvis bare høy lukkerhastighet. Last ned en bildeviser som f.eks. Acdsee og se på detaljene til bildene (EXIF), der står informasjon om hvilken lukkerhastighet, blender og ISO du brukte. Når du vet hvordan de tre påvirker hverandre, er det lett å finne ut hva som gikk galt. Angående fokus, du kan bytte til manuell fokus og holde utløserknappen halvveis ned mens du fokuserer. Du vil da få fokusbekreftelse når du "treffer". Det er litt pussig, for D5100 har fokuslys som skal hjelpe med fokusering i dårlig lys. Med mindre du bruker liveview. 1 Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Takker for svar. Ja, det lyset har jeg sett lyse opp noen ganger. Kan nevne at noen av de gangene hvor jeg ikke får tatt bilde, mener jeg det sto på skjermen "Ikke nok lys". Er også en greie neders til venstre (når man ser igjennom), en sirkel. Har lest i bruksanvisningen at den må lyse. Blinker den får jeg ikke tatt bildet. Føler meg dum og ny på dette Men er en del av prosessen det, hehe. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Føler meg dum og ny på dette Men er en del av prosessen det, hehe. Det positive er at du tør å spørre, synes heller de som ikke spør og kun bruker full auto er dumme Ta og lag deg en egen tråd "Eks: nybegynnerspørsmål Nikon D5100" i kategorien "digital speilrefleks" så kan du spørre om alt mulig rart og få relative vettuge svar. Lenke til kommentar
thabest Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Ser så mange som kjøper speilreflekser fordi det er "kult", og deretter bare bruker auto-innstillinger.. Denne siden skal jeg virkelig anbefale mange heheheh Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Kan noen kort forklare meg hva ultra sonic motor er og hva som er effekten av det? (HSM USM.. osv) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Kan noen kort forklare meg hva ultra sonic motor er og hva som er effekten av det? (HSM USM.. osv) Det er en spesiell motokonstruksjon (kjært barn har mange navn) som er rask og stillegående. Den har i tillegg den fordel at du kan dreie på fokusringen i AF modus uten å ødelegge motoren. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Kan noen kort forklare meg hva ultra sonic motor er og hva som er effekten av det? (HSM USM.. osv) Du finner mange forklarelser i tråden "forkortelser på objektiver". 1 Lenke til kommentar
Veronica_S Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 Jeg er veldig glad jeg fant denne artikkelen, veldig bra og enkelt forklart! Kommer helt klart til å hjelpe meg mye.. Takk for at du tok deg tid til å lage den Lenke til kommentar
UAL Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 Må bare hive meg på begeistringen for denne lettleste tråden , Takk til TS Lenke til kommentar
Asdic Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 Denne kan være nyttig å titte på for nybegynnere. http://www.kamerasimulator.se/swe/?page_id=2 Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 25. mars 2013 Del Skrevet 25. mars 2013 Denne kan være nyttig å titte på for nybegynnere. http://www.kamerasim.../swe/?page_id=2 Men den har jo ikke sharpness +9 innstilling Fra spøk til revolver; ja, den er veldig fin til å lære seg litt om eksponering ja. Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 (endret) Innlegget er flyttet til egen tråd pga. at det er OT; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1499354 Endret 6. april 2013 av smort1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Vel - nå blir det litt vel off-topic i denne tråden, smort1 - dette er en tråd om hvordan nybegynnere skal innstille ISO - ikke hvordan produsenter kalibrerer sensorene sine... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå