dags Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 Glimrende guide. Jeg har flere arbeidskolleger som vil få stor nytte av denne.... Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 1. november 2010 Forfatter Del Skrevet 1. november 2010 Glimrende guide. Jeg har flere arbeidskolleger som vil få stor nytte av denne.... Godt å høre Denne guiden har blitt brukt, ikkje ein, men to gongar i undervisninga ved Voss Husflidskule. Både no i 2MK, og i fjor då eg gjekk 1MK i fjor. Lærara foretrekk tydelegvis denne guiden framfor lærebøker. Step 1: Fame Step 2: Step 3: World domination Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Hei, nettopp kommet hjem fra en fantastisk dag i Arizona. Jeg tok masse bilder og de så alle veldig bra ut på kamera, holdt iso på 100 lukketid på 1/1000 og brukte 3.5-5.6 f. Alle bildene så klare å fine ut på den lille skjermen til 550D men når jeg fikk de på PC'en var MYYYE av det helt ubrukelig fordi de var alt for lyse, de var så lyse at de var ubrukelige :S Jeg er ny innenfor ikke "point-and-shoot" kamera. Hvis jeg brukte autoinnstillingene til 550D ble alle bildene helt hvite, så det fungerte ikke. Jeg prøvde med de innstillingene dere ser over men ble fortsatt for lyst (så klart ut på den lille skjermen) men ble dårlig når jeg fikk sett det skikkelig. Så hva er best? For mørkt eller for lyst? Og hvordan skal jeg få dempet lyst mere i situasjoner som dette? Og hvordan skal jeg finne innstillinger som fungerer i dette lyse klima jeg lever i? :S Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 (endret) Kan du poste et bilde med exif, så vi får sjekket kamerainnstillingene dine? Hva har du satt metering mode til? Dette er viktig ut fra motiv og lysforhold. Har du endret eksponeringskompensasjonen? Les om histogrammer - står litt om det i første linken. Du kan sjekke eksponeringen i et bilde du har tatt ved å sjekke histogrammet - se . Endret 8. november 2010 av Trondster Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Jeg vet ikke hva exif er :S Men her er noen bilder og her er ett raw bilde. Den ringen står på M ikke vet jeg hvorfor men jeg tror vel det står for manuell eller noe slikt nei har ikke endret eksponering. Nei blitsen var nede. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Skyter du i M skal du selv endre eksponeringen til hvert eneste bilde. Prøv skudd på P, som er automatikk. Det skal normalt ikke bli hvitt. Ikke forvent å få lys himmel og mørk bakke eksponert riktig samtidig - det er for mye dynamikk. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 (endret) Hæ? Jeg prøver å endre eksopnering i M nå men får det ikke til jeg må til A-dep for å endre på den tror jeg. Men i P kan jeg jo ikke stille på lukketid og f Endret 8. november 2010 av Rudde93 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 ok, da har jeg lest igjennom hele TS's post. Men en ting jeg lurer på, forskjellen på Lukketid og ISO, hva er det? trodde dette var det samme. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 (endret) Hæ? Jeg prøver å endre eksponering i M nå men får det ikke til jeg må til A-dep for å endre på den tror jeg. Men i P kan jeg jo ikke stille på lukketid og f Når du har innstilt Lukkertid og Blender, så gir det en Eksponering. Når du bruker M: Det er deg som velger både lukkertid og blender. Du kan se på lysmåleren (samme indikator som eksponeringsjusteringen) om kameraet mener det blir ok, undereksponert eller overeksponert. Ønsker du å ha ett blendertrinn overeksponert, så velg lukker og blender selv så kameraet indikerer "+1" i eksponeringsjusteringsindikatoren. Når du bruker P: Kameraet velger lukkertid og blender ut fra lyset. Endrer du eksponeringsjusteringen, så endrer kameraet lukkertid og/eller blender for å få eksponeringen lysere eller mørkere. (Det er også mulig å beholde samme eksponering, men å be kameraet om å gå opp/ned i lukkertid med motsvarende justering av blender.) Når du bruker Av (eller A, eller hva det heter på huset ditt): Du velger blender. Kameraet velger lukkertid ut fra lyset. Endrer du eksponeringsjusteringen, så endrer kameraet lukkertiden for å få bildet lysere eller mørkere. Når du bruker Tv (eller T, S eller hva det heter på huset ditt): Du velger lukkertid. Kameraet velger blender ut fra lyset. Endrer du eksponeringsjusteringen, så endrer kameraet blenderen for å få bildet lysere eller mørkere. Så - eksponeringsjustering er ikke i M - kameraet kan jo ikke justere eksponeringen når det er deg som kontrollerer alle parametrene. (Vel - man har Auto ISO, men det går jeg ikke inn på her.) Hvis du vil ha kontroll selv, så anbefaler jeg å begynne med å venne deg til å ha kameraet i Av (mitt står i Av 95% av tiden) - så velger du blender og kameraet velger lukkertid - og eksponeringen blir passe. Vil du ha det lysere eller mørkere enn kameraet foreslår, så justerer du litt opp eller ned med eksponeringsjusteringen. Grunnen til at du selv skal velge blender er så du selv kontrollerer dybdeskarpheten - skal du ha liten blender og mye i fokus, eller skal du ha stor blender og lite dybdeskarphet? Stor blender og liten dybdeskarphet er flott når du skal få betrakteren til å legge mer merke til hovedmotivet enn bakgrunnen - for eksempel ved portretter. Liten blender og stor dybdeskarphet er fint når mye skal være skarpt - for eksempel ved fotografering av arkitektur eller landskap. Blir lukkertiden for lang/kort til den ønskede blenderen, så går jeg opp eller ned i ISO hvis jeg kan, eller jeg tar en avveining. Ikke alt er mulig. I andre situasjoner er det ønskelig å velge Tv for å styre lukker - for eksempel til sportsfotografi, hvor du skal fryse en bevegelse, eller få en bevegelse til å bli passe utydelig. Noen ganger skal du ta bilder hvor lysforholdene for kameraet ser ut som om de endrer seg veldig, for eksempel på konsert, eller mot en vekslende lys og mørk (eller blinkende) bakgrunn - sett så eksponeringen selv i M-modus, så ikke kameraet feilaktig justerer lukker/blender opp og ned. Men - pass på - når du selv justerer blender - hvis lukkertiden blir for lang, så skal du opp i ISO og/eller ha større blender, og hvis lukkertiden blir for kort (lukkertiden blinker på 4000), så skal du ned i ISO og/eller ha mindre blender. Endret 8. november 2010 av Trondster 7 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 (endret) ok, da har jeg lest igjennom hele TS's post. Men en ting jeg lurer på, forskjellen på Lukketid og ISO, hva er det? trodde dette var det samme. Les gjerne posten igjen. Hele poenget er at objektivet åpner seg med en bestemt åpning i et bestemt tidsrom og slipper lys inn på sensoren, som er innstilt til å ha en bestemt lysfølsomhet. Blender er hvor stor åpning objektivet åpner når det slipper lys inn gjennom til sensoren. Angis i blendertall (som er et forhold mellom åpning i mm og objektivets brennvidde i mm). Mindre tall er større blender (større åpning): jo mer lys og jo mindre dybdeskarphet. Større tall er mindre blender og mindredybdeskarphet. Jo større tall, jo mindre lys og jo større dybdeskarphet. Lukker er hvor lenge objektivet holder objektivet åpent for å slippe lys inn på sensoren. Kan være et tidsrom fra 1/4000s eller mindre, og til flere sekunder, minutter eller timer. Mindre lukkertid: Jo mindre lys, men jo mindre betyr bevegelse av kameraet eller motivet for uskarphet. Lenger lukkertid: Jo mer lys, men hvis kameraet eller motivet beveger seg i løpet av eksponeringen blir bildet utydelig. ISO er hvor lysfølsom sensoren er satt til å være - om den skal kreve mye lys men gi lite støy, eller om den skal klare seg med lite lys men ha mye støy. Lav ISO: Jo mer lys krever sensoren (ved å øke lukkertid eller ha større blender) for at det ikke skal bli mørkt, men jo mindre støy er det i bildet. Høy ISO: Sensoren behøver ikke så mye lys for å gi bilde, men har mer støy. Så nei - lukker og ISO er ikke det samme. De fire parametrene når du tar bilder er lukker, blender, ISO og - fokusavstand. Les også gjerne guiden om grunnleggende fototeknikk. Edit: Rettet link - den gamle var fjernet. Endret 9. januar 2011 av Trondster 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Trondster: takk for flotte innlegg! Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 hei, har to bilder her, ett tatt med ett blankt UV filter (for beskyttelse av linsen) og ett uten.. Hvorfor ser bildet helt merkelig ut med UV filteret på? Det så ikke slik ut gjennom kikkehullet på kamera. Og kan det skade bildene mine når jeg tar andre bilder? Normale selv om jeg kanskje ikke legger merke til det med første øyekast? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 hei, har to bilder her, ett tatt med ett blankt UV filter (for beskyttelse av linsen) og ett uten.. Hvorfor ser bildet helt merkelig ut med UV filteret på? Det så ikke slik ut gjennom kikkehullet på kamera. Og kan det skade bildene mine når jeg tar andre bilder? Normale selv om jeg kanskje ikke legger merke til det med første øyekast? Det er flare du har fått på bildet med uv-filter,når du har et eller flere sterke lyskilder direkte innen synsfeltet kan de gi refleksjoner som gir denne form for uønsket lys. Du kan bøte delevis på det ved og kjøpe et filter i den øverste prissjiktet,typisk mer en 1000.- Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Og du kan bøte helt på det ved å drite totalt i UV-filteret, som uansett ikke gjør noe nyttig. Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 12. november 2010 Forfatter Del Skrevet 12. november 2010 Legg UV-filteret i baggen og ta det fram når du er på/ved sjøen hvor saltvannet kan føyke (med litt vind så kan det blåse ganske langt inn på land). Som beskyttelse mot regn og snø hvis du føler du trenger det. Sålenge det ikke blåser og du passer på hvilken vei du peker med objektivet så er solblender en bra beskyttelse. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Og kan det skade bildene mine når jeg tar andre bilder? Normale selv om jeg kanskje ikke legger merke til det med første øyekast? Bare så det er helt klart: JA. Lenke til kommentar
wolfygirl Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 likte dette veldig godt siden jeg har nettopp kjøpt meg ett kamera og har lyst til å lære mest mulig, og bruksanvisningen var bare på dansk, svensk eller finsk Lenke til kommentar
Karolinexx Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Beklager så meget om dette er "off-topic", men jeg finner ikke noe annet sted å spørre. Når lukkeren er ødelagt hva vil det si? Fotografmannen sa det ville koste 2-3000 å fikse det argh, noen som vet noe? (hehe, jeg har ikke så mye peiling.) For mitt Canon Eos 450D ble plutselig ødelagt av det. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Lukkeren er den som åpner og lukker seg for å slippe lys inn på sensoren - og så virker ikke huset. Kjøp eventuelt et annet hus (brukt) - til den prisen ville jeg heller kjøpt noe annet på bruktmarkedet. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Høres jo i utgangspunktet ut som en reklamasjonssak. 450D er jo ikke så gammelt? Spørs jo litt hva det er som gjør at den har røket, selvsagt. Hvis kameraet er veldig mye brukt eller har fått seg en smell, så får du det neppe på reklamasjon. Men i utgangspunktet er det 5 års reklamasjonstid på speilreflekskameraer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå