Gå til innhold

Fra terreng- til hybridsykkel - Hvilke forskjeller vil jeg merke?


hallgeirl

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Det er snart tid for sykkelkjøp (Slik ca. med en gang jeg er tilbake i Trondheim i august), og derfor driver jeg og undersøker litt hva jeg bør kjøpe. Ut ifra det JEG har lest, er hybridsykkel antageligvis det valget som passer meg best. Jeg skal ikke sykle lange turer og jeg kommer til å sykle stort sett på asfalt. Er jeg på rett spor da? :p

 

Uansett, jeg har ikke helt klart å finne ut nøyaktig hva slags forskjeller jeg kommer til å merke når det gjelder sykkelens egenskaper. Jeg har fått med meg at hybrid er skapt for høyere fart, er muligens lettere og har større hjul sammenlignet med terrengsykkel. Men f.eks.:

 

- Vil jeg merke noen forskjell i oppoverbakker om man har en terrengsykkel og en hybridsykkel av ca. samme pris/kvalitet? Hvilken type er lettest å sykle med oppover bakken? Asfalt antas å være underlaget.

- Når det ikke er noen stigning har jeg en innbilning om at hybriden er raskere her. Er denne antagelsen rett? Hvilken type regnes som raskest å få opp i fart på slike sletter?

- Og hva med nedoverbakker? Samme spørsmål som over. :p

- Er det noen andre betydelige forskjeller jeg vil merke noe til når jeg sykler hybrid?

 

Nå skal det sies at sykkelen jeg har nå er rundt 4-5 år gammel, ikke så veldig godt vedlikeholdt og ganske billig når jeg kjøpte den, så jeg regner med jeg vil merke en stor forskjell uansett, men det er jo greit å vite hva jeg bør gå etter når jeg nå skal kjøpe sykkel til rundt 6000 kr :)

 

Takk på forhånd for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Vil jeg merke noen forskjell i oppoverbakker om man har en terrengsykkel og en hybridsykkel av ca. samme pris/kvalitet? Hvilken type er lettest å sykle med oppover bakken? Asfalt antas å være underlaget.

Svar: Ja. Spesiellt dersom du går fra dempegaffel til fast gaffel. Dempere absorberer halve tråkket, og energien din går bort til å presse sykkelen opp og ned i asfalten. I tillegg hjelper tynnere og større hjul. Sannsynligvis kommer du også til å kjøre med høyere trykk i hjulet, m.a.o. mindre friksjon.

 

- Når det ikke er noen stigning har jeg en innbilning om at hybriden er raskere her. Er denne antagelsen rett? Hvilken type regnes som raskest å få opp i fart på slike sletter?

Svar: Rett igjen. Tynnere dekk og større hjul skaper mindre friksjon, og større fartspotensiale.

 

- Og hva med nedoverbakker? Samme spørsmål som over. :p

Svar: Samme svar, mindre friksjon=høyere fart. Samtidig tør man mer på en sykkel som er skrudd sammen som en mer enkel konstruksjon, fordi det er mindre som kan feile.

 

- Er det noen andre betydelige forskjeller jeg vil merke noe til når jeg sykler hybrid?

SvarSykkelen er lettere å vedlikeholde, og du kommer til å lure på hvorfor i all verden su sykla på en MTB før. Kanskje du til og med skal vurdere landeveissykkel, da får du mer av alt jeg har trukket fram.

 

Lykke til med ny sykkel :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...