runniz Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Heisann, Har en Q9300 som jeg nylig har montert en Xigmatek HDT-S1283 CPU kjøler på og montert denne etter rensing & prepping med Arctic Silver 1 + 2 + 5. Pastaen så ut som den spredte seg tilnærmet optimalt. Er klar over at pastaen ikke har fått sin innkjøringsperiode enda, og er jeg heldig synker temperaturen med en 3-5 grader. Jeg monterte kjøleren vannrett, dvs. med vifta blåsende oppover (da jeg leste tester om at heatsink-kjølere generelt vil fungere best slik). Kabinettet er et antec 900; 2 120mm vifter blåser luft inn foran, en 120mm blåser luft inn fra siden (måtte justere vifta litt - les: bruke avbitertang), en 120mm ut bak, samt en 200mm som blåser ut på toppen. Alle viftene er stilt på Low - dvs. 117 CFM inn, 122 CFM ut, om det har noe å si vedr. god gjennomstrømning). Prosessoren har jeg klokket fra 2,5 - 3,0 GHz (20%), uten å justere noen spenning. Ved idle bruk er temperaturene sånn ca. : CPU - 21'C, Core 1-4 - 45-50'C. Under load (OCCT) øker CPU til 28'C, Core 1-4 - 64-69'C, dog den stabiliserer seg som regel på rundt 65'C. Har jeg et problem? eller er dette det jeg kan forvente..? Hastigheten på CPU-kjøleren ligger rundt 8-900 RPM (Specs.: 800~1500 RPM / 72,1~99,6 CFM). Vil hovedkortet uansett temperatur ikke justere opp hastigheten på CPU-vifta? Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Tempen er helt fin, den. Tar ikke skade av under 70 grader. Lenke til kommentar
runniz Skrevet 22. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2008 (endret) Update: Det viste seg at ved å la vcore stå på auto kjørte den opp spenninga på over 1,32.. Nå har jeg fått tweaket litt, og da turte jeg lett og gå litt videre på fsb også; Endret 22. juli 2008 av runniz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå