Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Kjøleproblemer (?) ved overklokking

Anbefalte innlegg

Heisann,

Har en Q9300 som jeg nylig har montert en Xigmatek HDT-S1283 CPU kjøler på og montert denne etter rensing & prepping med Arctic Silver 1 + 2 + 5. Pastaen så ut som den spredte seg tilnærmet optimalt. Er klar over at pastaen ikke har fått sin innkjøringsperiode enda, og er jeg heldig synker temperaturen med en 3-5 grader.

Jeg monterte kjøleren vannrett, dvs. med vifta blåsende oppover (da jeg leste tester om at heatsink-kjølere generelt vil fungere best slik).

Kabinettet er et antec 900; 2 120mm vifter blåser luft inn foran, en 120mm blåser luft inn fra siden (måtte justere vifta litt - les: bruke avbitertang), en 120mm ut bak, samt en 200mm som blåser ut på toppen. Alle viftene er stilt på Low - dvs. 117 CFM inn, 122 CFM ut, om det har noe å si vedr. god gjennomstrømning).

Prosessoren har jeg klokket fra 2,5 - 3,0 GHz (20%), uten å justere noen spenning.

Ved idle bruk er temperaturene sånn ca. : CPU - 21'C, Core 1-4 - 45-50'C.

Under load (OCCT) øker CPU til 28'C, Core 1-4 - 64-69'C, dog den stabiliserer seg som regel på rundt 65'C.

Har jeg et problem? :whistle: eller er dette det jeg kan forvente..?

Hastigheten på CPU-kjøleren ligger rundt 8-900 RPM (Specs.: 800~1500 RPM / 72,1~99,6 CFM). Vil hovedkortet uansett temperatur ikke justere opp hastigheten på CPU-vifta?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Update:

Det viste seg at ved å la vcore stå på auto kjørte den opp spenninga på over 1,32..

Nå har jeg fått tweaket litt, og da turte jeg lett og gå litt videre på fsb også;

2691672053_164afc8639_o.jpg

Endret av runniz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...