Gå til innhold

Landvei Sykkel (vasking av kjetting)

Heggiman

Anbefalte innlegg

Hei jeg har nylig kjøpt meg en landevei sykkel,

Så det jeg lurer på er va jeg bør vaske den med

Har tf2 eller va den heter (grønn Boks) funker konge den.

Men har hørt at man skal vaske med Diesel for å få vekk alt fra kjetingen.

Noen som kan anbefale hvordan jeg kan gjøre dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvor og hva er kjetingen?

Lenke til kommentar
Det er den svarte greia, sykkel kjede da??

ja kjedet kan du la ligge litt i disel får så og vaske å smøre det godt etter på.men dette er jo ikke nødvendig mere en en gang i året max,så fremt det ikke er veldig skittent.holder i masse vis med vanlig vask/smøring i ny og ne.

men vist du absolutt ska ta den helt ut,vasker du godt i disel,får så og koke det i tjukk olje!!! :dribble:

Lenke til kommentar

Jeg har aldri og kommer heller ALDRI til å bruke Diesel eller noe lignende til å vaske sykkelen med. Dette fordi diesel KAN trenge inn i lager ol og løse opp fett som ikke bør fjernes.

Derimot kan jeg annbefale 1 stk svamp (bilsvamp, gjerne uten såpe, er fantastisk), og en bøtte med varmt vann og ZALO eller det andre Zalo lignende greiene (renax elns).

vask førs de mindre skitne delene av sykkelen for deretter å ta kjettingen/kjedet.

når du er ferdig med kjede, tar du for deg bakhjulet (det skal tas AV sykelen når du vasker). Finne frem en gammel fille/t-shorte og riv av ett stykke på ca 15x15 cm brett denne slik at du kommer til MELLOM tannhjulene. Har etter hvert blir ofte girvekselereen (armen) litt skitten, denne kan med fordel rengjøres med en tannbørste.

Når det gjelder bortspyling av såpe ol kommer det litt an på type sykkel du har.

Høtrykkspyling er en UNDERVURDERT tin når det gjelder racer (ja jeg har syklet aktivt i 8 år, så jeg vet hvordan du vasker en sykkel)

Lykke til med vaskingen

NB

ta deg god tid med vaskingen og HUSK Å SMØRE SYKKELEN ETTERPÅ

mvh

Lenke til kommentar
Er ikke hele sykkelen det er snakk om heller....det er sykkel KJEDET han skal rengjøre

@Angels Eye: Fant ut det etterpå. men vil uansett ikke bruke diesel.

men når du først vaske KJEDET så kan du vel ta hele sykkelen

Uansett sakt zalo er ett av di beste midlene når det gjelder vasking høytrykk fynker som F.. men da skal du være forsktig med HVOR oå sykkelen du spyler..

Lenke til kommentar
Noen mener at jeg kan bruke disel, noen ikke

Kan dere da anbefale afetting til kjede?

hvorfår vill du så absolutt bruke disel?

ja du kan bruke avfetting.

som sagt tidligere vanlig vask/smørning holder i massevis.

edit:ser jeg har misfårstått det siste.jeg liker en avfetting som heter biomicro,men det meste funker vell..

Endret av storkers
Lenke til kommentar

avfetting funker iom at det normalt sett ikke er like "sterkt" som diesel.

men som jeg nevnte tidligere; SÅPE OG VANN med en svamp å tynn fille/klut el.l. er nok det beste dui kan bruke.

Lenke til kommentar

Japps, bruk avfetting, men helst kun avfetting beregnet spesifikkt på sykkel. Kjøp noe sånn som den de har på XXL, funker fett. Beste resultat får du enkelt v.h.a. kjederenser, en sånn boks som du drar kjedet gjennom, mens hele vasen børstes. Genialt. De har dette på de fleste bra sykkelsjapper, og når jeg først har vært innom xxl, så kan jeg vel gi deg enda et eksempel derfra... :p

@kterjesen (og alle andre): Høytrykksspyler kan fint brukes på sykkel, men man må være forsiktig med å spyle på plasser hvor det er kulelagre o/l. Vann kan bli pressa inn p.g.a. trykket, og dette kan drepe en stakkars sykkel. Det vet vel helt sikkert du også, kterjesen, tenkte bare det var greit å informere de andre, siden du glømte det :)

Endret av simenhjort
Lenke til kommentar

Japps, bruk avfetting, men helst kun avfetting beregnet spesifikkt på sykkel. Kjøp noe sånn som den de har på XXL, funker fett. Beste resultat får du enkelt v.h.a. kjederenser, en sånn boks som du drar kjedet gjennom, mens hele vasen børstes. Genialt. De har dette på de fleste bra sykkelsjapper, og når jeg først har vært innom xxl, så kan jeg vel gi deg enda et eksempel derfra... :p

@kterjesen (og alle andre): Høytrykksspyler kan fint brukes på sykkel, men man må være forsiktig med å spyle på plasser hvor det er kulelagre o/l. Vann kan bli pressa inn p.g.a. trykket, og dette kan drepe en stakkars sykkel. Det vet vel helt sikkert du også, kterjesen, tenkte bare det var greit å informere de andre, siden du glømte det :)

du mener siden jeg bare skr "hverforsiktig med HVOR du spyle " og ikke var mer spesifik.......:-P

men et spørsmål til heggiman.... Sykler du aktivt i noen klubb eller er det bare for å trene??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...