Eplefe Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Hvis jeg må lyve til meg selv for å komme til denne himmelen, så får jeg heller belage meg på å leve et evig liv i fortapelse. Dessuten, dette helvetet alle maser om, er beskrevet som fravær av gud. Les bibelen din, gut. Ergo lever jeg, som ateist, allerede i helvete. Jeg anbefaler det på det sterkeste. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Kanskje vi blir igjen på jorda og kan leve uten de religiøse i fravær av Gud? Hadde vært ypperlig! Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Det finnes jo flere gleder enn de tre å oppsøke. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 21. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2008 Dessuten, dette helvetet alle maser om, er beskrevet som fravær av gud. Les bibelen din, gut. Ergo lever jeg, som ateist, allerede i helvete. Jeg anbefaler det på det sterkeste. Du kommer ikke til å like det like godt den dagen Babylon (denne verdenen) faller: Johannes’ åpenbaring Kapittel 1818 Etter alt dette så jeg en annen engel stige ned fra himmelen. Han hadde stor makt, og jorden ble opplyst i glansen fra ham. 2 Med mektig røst ropte han: «Falt, falt er Babylon den store! Hun er blitt et tilholdssted for onde ånder, et skjulested for alle urene ånder, et skjulested for alle urene fugler, et skjulested for alle urene og avskyelige dyr. 3 For alle folkeslag har drukket vredens vin fra horelivet hennes, jordens konger har drevet hor med henne, og kjøpmennene på jorden er blitt rike av hennes overdådige luksus.» 4 Fra himmelen hørte jeg en annen røst: «Dra bort fra henne, mitt folk, så dere ikke tar del i hennes synder og ikke rammes av hennes plager. 5 For syndene hennes har tårnet seg opp helt til himmelen, og Gud er blitt minnet om all den uretten hun har gjort. 6 Gi henne igjen like for like, ja, gi henne dobbelt tilbake for alt hun har gjort, og skjenk dobbelt opp til henne i begeret hun selv har skjenket opp. 7 Gi henne like mye pine og sorg som hun selv har unt seg av prakt og luksus. For hun sier i sitt hjerte: 'Jeg sitter som dronning, jeg er ikke enke, og sorg skal jeg aldri vite av.' 8 Derfor skal plagene hennes komme på én og samme dag: død og sorg og hungersnød, og hun skal brennes opp med ild. For mektig er Herren Gud som dømmer henne.» 9 Jordens konger, de som har levd med henne i hor og luksus, de skal gråte og bryte ut i klagerop over henne når de ser røyken stige opp der hun brenner. 10 Skremt av lidelsene hennes skal de stå langt borte og rope: «Ve, ve du store by, Babylon, du mektige by! På en eneste time kom dommen over deg.» 11 Kjøpmennene på jorden skal gråte og sørge over henne fordi ingen kjøper skipslastene deres lenger: 12 skipslaster av gull og sølv og edelstener og perler, lin og purpur og silke og skarlagen, allslags velluktende tre, alle slags gjenstander av elfenben og kostbart tre, av kobber og jern og marmor, 13 kanel og krydderier, røkelse og salveolje og virak, vin og olje, fint mel og hvete, storfe og småfe, hester og vogner og slaver, levende mennesker. 14 «Frukten som var ditt livs begjær, er blitt borte for deg. All din pynt og prakt er gått tapt og skal aldri finnes mer.» 15 Kjøpmennene som handler med slike varer, og som har tjent seg rike på henne, skal stå langt borte, skremt av lidelsene hennes. De skal gråte og sørge 16 og si: «Ve, ve over den store by, som var kledd i lin og purpur og skarlagen, og som glitret av gull og edelstener og perler! 17 På en eneste time er all denne rikdommen lagt øde.» Alle skippere og alle som seiler langs kystene, sjømenn og alle som lever av sjøfart, de sto langt borte. 18 De så røyken stige opp der hun brant, og ropte: «Hvor finnes maken til denne store byen?» 19 Og de strødde støv på hodet og ropte i gråt og sorg: «Ve, ve over den store by, hvor alle som har skip på havet, er blitt rike av hennes overflod! På en eneste time ble hun lagt øde.» 20 – Fryd deg over henne, du himmel og dere hellige, apostler og profeter! For Gud har dømt henne og gitt dere oppreisning. 21 Da tok en mektig engel opp en stein, svær som en kvernstein, kastet den i havet og sa: «Slik skal Babylon, den store by, bli styrtet ned med veldig kraft og aldri finnes mer. 22 I deg skal det aldri mer høres lyd av harpespillere og sangere, fløytespillere og basunblåsere. I deg skal det aldri mer finnes håndverkere av noe slag. I deg skal det aldri mer høres lyd av kvernstein som durer. 23 I deg skal det aldri mer skinne lys fra noen lampe. I deg skal det aldri mer høres stemmer av brud og brudgom. For alle dine kjøpmenn var fyrstene på jorden, og med din trolldomskunst ble folkene bedratt. 24 I denne byen ble det funnet blod fra profeter og hellige, fra alle dem på jorden som er blitt slaktet ned.» Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Jo, jeg kommer definitivt til å like det godt. Jeg tror aldri jeg har hørt om en bedre unnskyldning for å låse seg inne i en bunker med håndgranater. Lenke til kommentar
Speik Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 @Bellicus: Hvis man skal leve etter den tankegangen du foreslår i første post, burde man ikke da sluttet seg til Pastafarianism? Der gagner man mye mer på å tro. Lenke til kommentar
BlueBench Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Hvorfor tar du utgangspunkt i de fem største religionene? Lenke til kommentar
eflas Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Sannsynlighet for å bli godtatt av en Gud: Det finnes jo evig mange guder og religioner, og de må sidestilles - guden fra Bibelen må sidestilles med Den lillablå forsterken som svever rundt Solen. Og det finnes evig mange måter som disse "godtar" eller "ikke godtar" deg på, kristendommens Gud godtar gjennom troen på Jesus og den Hellige treenigheten, Den lillablå forsterkeren godtar gjennom minst 40 armhevinger per time gjennom hele livet. Noe som tilsier at hvis man tror på èn Gud har brøken nedeunder i sannsynlighet for å komme til paradis... Hvis guden i det hele tatt opererer med paradis... (1 / ∞^∞) Lenke til kommentar
Gitarstreng Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Jo, jeg kommer definitivt til å like det godt. Jeg tror aldri jeg har hørt om en bedre unnskyldning for å låse seg inne i en bunker med håndgranater. Hvis du nyter å låse deg inne i bunkere med håndgranater, foreslår jeg at du oppsøker en psykolog, kompis. Lenke til kommentar
Lightningwolf Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Hvis jeg kommer til helvete for og ikke tro på gud. Skal jeg sørge for og få vist ham fingern først, og på den lyse siden virker det ikke som jeg blir ensom der nede. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Du kommer ikke til å like det like godt den dagen Babylon (denne verdenen) faller: Flaks at Babylon ikke er denne verdenen, da. Lenke til kommentar
eflas Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 (endret) Nah, stoler ikke helt på gamle bøker som er fulle av selvmotsigelser og voldsoppfordringer for null og niks, jeg.. Da heller Harry Potter... Endret 22. juli 2008 av eflas Lenke til kommentar
nostrum82 Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 her er nostrums wager (det har sikkert blitt brukt før): hva om gud vil at du ikke skal tro? han vil bare slippe inn folk som gjør godt for godhetens skyld og ikke for guds skyld. hva om han ikke vil ha folk som tror på han bare for å slippe helvete? har du ikke da mer å tape på å tro på gud, men alt å tjene på å ikke tro? om du er uenig, gi meg en god grunn til at dette ikke er like holdbart som pascals wager. Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 her er nostrums wager (det har sikkert blitt brukt før): hva om gud vil at du ikke skal tro? han vil bare slippe inn folk som gjør godt for godhetens skyld og ikke for guds skyld. hva om han ikke vil ha folk som tror på han bare for å slippe helvete? har du ikke da mer å tape på å tro på gud, men alt å tjene på å ikke tro? om du er uenig, gi meg en god grunn til at dette ikke er like holdbart som pascals wager. Sikkert noen religiOse som finner pA en god grunn. Jeg er forOvrig helt enig. Jeg tror Gud er sAnn(hvis han/hun/det finnes) Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Svakheten med PW er jo spørsmålet om hvilken gud det menes. Det har eksistert utallige guder, alle med tilnærmet lik stor sannsynlighet for deres eksistens, ergo sitter en igjen med svært svake odds for at en velger riktig. Oddsen for at det hele er et fantasifoster fra vår arts overaktive, mønstersøkende, forklaringstørste og lett påvirkbare hjerner er derimot mye mer sannsynlig. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Pascal's wager har en annen, avgjørende svakhet: Du kan ikke vite, dersom en gud finnes, om denne guden kommer til å sende deg til helvete eller tilsvarende FORDI du tror på den (guden ønsker at du anerkjenner det faktum at vi ikke kan vite, derfor er det ikke meningen at du skal tro). Dermed er du nøyaktig like langt hva Pascal's wager gjelder. «Bare for sikkerhets skyld» funker rett og slett ikke, for du aner ikke hva det er du trenger å tro eller ikke tro bare for sikkerhets skyld. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 22. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2008 Jeg vil si at sannsynligheten øker jo flere som holder seg til en Gud og påstår at den eksisterer, og sannsynligheten øker også dersom deres Gud har gitt dem et sett leveregler o.l. som i stor grad fraviker det som er normalt for mennesker ellers. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 22. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2008 Bare 0.00000001% sannsynlighet for at en Gud faktisk eksisterer gjør at det vil være uendelig lønnsomt å følge denne Gud. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 (endret) Argumentum ad populum bellicus Skal en følge denne logikken har en endel å velge mellom; jødedom, kristendom, islam, hinduisme, buddhisme, cargo kulter og mye annet snadder. At hele Japan trodde keiseren var en gud øker ikke sannsynligheten for at gamle Hirohito var gud, og det er tross alt mer sannsynlig enn noen teistisk versjon av en eller annen gud da Hirohito påviselig eksisterte. Jeg anser det inverse av et mye lavere tall for å være sansynligheten for at det ikke finnes noen form for gud, det er gode odds det! Endret 22. juli 2008 av Jalla Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 22. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2008 Jeg bruker ikke Argumentum ad populum, for jeg hevder ikke at siden så mange tror på Gud, så må Gud eksistere. Det jeg sier er at sannsynligheten for at Gud eksisterer er større dersom det finnes noen som hevder å ha hatt kontakt med Han, enn dersom det ikke hadde vært noen som hadde sagt dette i det hele tatt. Dersom 1 person sier at veien til venstre er den rette, og dersom 10 mennesker sier at veien til høyre er den rette, så er sannsynligheten større for at veien til høyre er den rette, for å finne frem dit man skal. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå