Gå til innhold

Altibox og hensiktsmessig nettverkstopologi i heimen

Anbefalte innlegg

Har fiber fra en Lyse partner (Altibox) som hittil har har benyttet for internett tilgang. Har fast IP-adresse slik at den er adresserbar fra internett. Vurderer nå å utvide med TV også.

Fiberen kommer inn i kjelleren hvor hjemmesentralen er plassert. Fra hjemmesentralen er det kablet opp 1 etasje til en Linksys WRT54GS trådløs ruter. På linksys ruteren er det knyttet både kablede pc’er, dlink rutere, satt opp som switcher, (524 og 624+ (har også en 604 som ikke er i bruk) og switch (1008D) (pga for få innganger på linksys’en) samt noen trådløse enheter som befinner seg både i kjelleren (bærbar pc), hovedetasjen (bærbar pc, AirPort Express-basestasjon med AirTunes (g-versjonen)), 2. Etasje (bærbar pc og Wii). I tillegg er det en Xbox360 i stuen i hovedetasjen som kun har nettverkstilgang hvis det legges en løs kabel til linksys’en, noe som upraktisk og lite pent. Det trådløse signalet har ikke like god kvalitet over hele huset (spesielt AirPort’en har problemer, kjøpte linksys’en da jeg fikk høre at den skulle være bedre enn dlink på rekkevidde, men det er i tilfelle marginalt) og linksys’en må av og til restartes da den trådløse forbindelsen ikke lenger fungerer.

Vurderer å kable for TV fra hjemmesentralen i kjelleren og opp i 2.etg til et barnerom. Vurderer videre å kable for TV fra hjemmesentralen i kjelleren til stuen i hovedetasjen.

Det er 3 porter på hjemmesentralen (utover telefoni). Kan TV-signalene til barnerom og stue ha hver sin port og datanettet den siste porten eller bør alle signalene gå igjennom samme port? Hvis alle signalene skal gå igjennom samme port må jeg ha en ruter i kjelleren. Den vil sannsynligvis ikke ha god nok dekning til å gi hele huset trådløs tilgang. Kan jeg sette opp de ulike trådløse ruterne jeg har som repeatere? Hvordan gjør jeg i tilfelle det? Bør jeg heller ha en ruter i kjelleren, men ha trådløs tilgang der jeg har i dag? Hvordan setter jeg eventuelt opp det? Er det en bedre/enklere løsning å gå for en N-ruter (har forstått at disse skal ha bedre rekkevidde) og at den vil ha tilstrekkelig virkningsgrad selv om den står i kjelleren?

Kan Xbox’en og TV’en i stuen dele kabel eller må de ha hver sin?

Ønsker å ha tilgang til Xbox’en fra LAN’et.

Ber om forslag til hvordan jeg bør sette opp nettverket, helst ved å benytte de nettverkskomponentene jeg allerede har.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må jo koble til TV-dekoderene til TV-portene.

Hadde jeg vært deg hadde jeg bare byttet til trådløs HS.

Eventuelt koblet til en god router fra HS, så ta noen aksesspunkt i huset (repeatere).

Disse kan du kjøpe på f.eks Elkjøp. Bare spør etter aksesspunkt.

Disse kobler du bare opp mot hoved routeren med WPA-nøkkelen og videresend signal. Pass på at de kjører på samme kanal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...