Gå til innhold

Innkjøp av 1 stk 2.5 S-ata disk og 1 stk ekstern disk. Viktig: Sikkerhet for filene.

Anbefalte innlegg

Hei. Har en sak her jeg håper å få kjappt og "smart" svar på.

Jeg har nettopp skaffet meg en Mac, og trenger derfor en ekstern disk til å kjøre backup på. Jobber som frilanser så det er viktig for meg at de bildene jeg tar kan lagres på en trygg måte. Trenger derfor en disk som er kompatibel med mac, og som også har rimelig med plass. Her ser jeg på 250gb som et minimum. Har en WD disk fra før, men har hørt at de ikke er så stabile. Hva tenker dere er lurest å kjøpe?

I denne macen er det en 60gb hd(ja, den er ikke ny, hehe). Det er også 2gb minne. 2gb mener jeg holder foreløpig, men har både vært i kontakt med apple samt lest på nettet at det er en smal sak å bytte. Disken jeg trenger her må være av typen 2.5 Sata. Her skal jeg ikke være kresen på størrelse, men det må være et poeng i å bytte. Bytter ikke til en 80gb mao. Disken trenger for så vidt ikke være like trygg som det den eksterne skal være, men den bør holde en viss standard. Hva foreslår dere på dette punktet?

-J

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min bror sin WD MyBook (Først utgaven) sluttet bare plutselig å virke og det etter rundt 1 1/2 år. Var noe problemer med en av overføringskontrollene i harddisken (fant man ut etter å ha kjørt diagnoseverktøyet). Selv har jeg hatt problemer med min WD MyBook (Husker ikke hvilken utgave i farten), som har hatt for vane å bare slutte å respondere. Gått inn i en slags hvilemodus, enda jeg skrev filer til den. Tror det hadde noe med Vista sin dvalemodus å gjøre uten at jeg er sikker.

Har ikke hatt helt gode erfaringer med WD MyBook-diskene. Kanskje satse på et annet merke? Men det viktigste er at du går for en disk med speiling slik at dersom en av diskene ryker har du den andre. ;)

Lenke til kommentar

Det er viktigste er ikke hvilken modell du velger, men at du kjøper to av dem. For det eneste som er sikkert er at uansett hva du velger vil du kunne oppleve feil, selv om sjansen er noen % større for å støte på feil med det ene enn det andre.

Du skriver at det er viktigere at den eksterne disken er tryggere enn den interne. Det er nesten ikke mulig (unntaket er kanskje enkelte interne disker produsert av Maxtor veid mot de mest solide eksterne løsningene). For med en ekstern disk har man introdusert et element ekstra som kan feile (to hvis du regner med strømforsyningen, tre hvis du regner med økt risiko for å skumpe den overende), og det er et kretskort som kommuniserer mellom maskinen din og selve disken i kabinettet. Harddiskprodusentene lager ikke disse kortene selv, men kjøper de inn fra mindre kjente produsenter, så kvaliteten kan det stilles spørsmålstegn ved.

Kjøp et par av de diskene Netshop foreslår hvis du vil ha disker i den størrelsen. Om du er mye på farten og vil ha muligheten til å ta backup ute på oppdrag, se på disker i 2,5"-størrelsen.

Angående bytte av intern disk vil en rask en bedre opplevelsen av å jobbe med maskinen din. Foreslår denne om fart er viktigst, denne om plass og lavt støynivå er viktigere.

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...