Gå til innhold

Windows Home Server og backup fra remote location

Anbefalte innlegg

Hei,

Noe som vet om det er mulig å kjøre backup fra andre steder enn hjemmenettet? Forutsatt at jeg har satt opp serveren med remote access, er det da mulig å kjøre backup fra laptopen til serveren fra andre steder enn hjemme (hvor serveren står)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En løsning som du beskriver er fullt mulig, men ikke helt på den måte som du har skissert. For at du skal kunne ta backup av en maskin må den nemelig være tilknyttet det samme nettverket. Eneste måte meg bekjent for å oppnå det er å sette opp en VPN løsning. Vist jeg ikke husker mye feil kan du sette opp WHS som VPN server. Mangen benytter isteden for programvare fra Hamachi til nettopp dette. Skal være litt letter å sette opp en Hamachi server iforhold til en WHS VPN server.

Lenke til kommentar
En løsning som du beskriver er fullt mulig, men ikke helt på den måte som du har skissert. For at du skal kunne ta backup av en maskin må den nemelig være tilknyttet det samme nettverket. Eneste måte meg bekjent for å oppnå det er å sette opp en VPN løsning. Vist jeg ikke husker mye feil kan du sette opp WHS som VPN server. Mangen benytter isteden for programvare fra Hamachi til nettopp dette. Skal være litt letter å sette opp en Hamachi server iforhold til en WHS VPN server.

Takker for godt svar :)

Dersom det er sånn at WHS / Server 2003 har innebygget VPN-server så kommer jeg nok til å se om jeg får denne til å virke først. Ser at Hamachi koster penger dersom man ønsker å installere den som er service (noe som i grunn er greit på en server) ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...