Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Friår eller studere?

Anbefalte innlegg

Jeg hadde store planer om å ta et friår (studere idrett 1 i Bali våren 2009) og bare jobbe frem til da. Alikevel søkte jeg for morroskyld på fysioterapeut utdanning på høgskolen i sør-trøndelag, men jeg trodde ikke jeg skulle komme inn. Men for noen dager siden, fikk jeg vite at jeg kom inn.. jeg vil jo gå fysioterapeut, men vil også ha et friår, og er jo ikke sikkert jeg kommer inn på fysioterapeut neste år med de nye reglene, så sliter litt.. veit ikke hva jeg skal gjøre.. noen som har noen gode forslag?? går det ann å holde av plassen siden jeg skal studere noe annet ett år? Da hadde jeg blitt glas:) :new_woot:

Endret av carbac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg hadde store planer om å ta et friår (studere idrett 1 i Bali våren 2009) og bare jobbe frem til da. Alikevel søkte jeg for morroskyld på fysioterapeut utdanning på høgskolen i sør-trøndelag, men jeg trodde ikke jeg skulle komme inn. Men for noen dager siden, fikk jeg vite at jeg kom inn.. jeg vil jo gå fysioterapeut, men vil også ha et friår, og er jo ikke sikkert jeg kommer inn på fysioterapeut neste år med de nye reglene, så sliter litt.. veit ikke hva jeg skal gjøre.. noen som har noen gode forslag?? går det ann å holde av plassen siden jeg skal studere noe annet ett år? Da hadde jeg blitt glas:) :new_woot:

Et godt forslag er å bare hive seg på studenttilværelsen - den er utrolig morsom, og ikke noe vits å vente med.

Friår er vanskelige å komme tilbake fra

Lenke til kommentar

Et godt forslag er å bare hive seg på studenttilværelsen - den er utrolig morsom, og ikke noe vits å vente med.

Friår er vanskelige å komme tilbake fra

hehe.. morsomt faktisk.. det er jo bra! syns du det var bedre enn vgs?? er det mye jobbing med lekser på kveldene og sånt?

Lenke til kommentar

Studielivet er kjempemorsomt - på de fleste studier er det ikke noe voldsomt karakterpress, så hvis man følger med i forelesningene, er litt aktiv og har fokus så har man i tillegg masse fritid til å gjøre morsomme ting.

Lekser på kveldene og sånt avhenger jo stort sett av din evne til å bruke den tiden du setter av til skolen på en fornuftig måte. Er du effektiv mens du er på skolen om dagen, får man mye fri på kvelden. Avhenger jo selvsagt også litt på vanskelighetsgraden på stoffet - årsstudium svadafag er kanskje lettere enn medisin.¨

Universiteteslivet er mye bedre enn vgs.

Lenke til kommentar
Studer!

Utifra hva alle jeg kjenner har sagt, så er det best å bli ferdig med studiene tidligst. Friår ødelegger bare. Færre sjangser å komme inn neste år. I tillegg at du sikkert trives med å arbeide eller slappe av, alt etter hva du gjør.

Bedre å være med jevnaldre også.

joa, er jo sant det.. men det hadde vært godt med 1 friår da:) tror jeg klarer å komme tilbake etter 1 år, men veit jo ikke om jeg kommer inn på det samme da..

Lenke til kommentar
Færre sjangser å komme inn neste år.

Hvordan kan du si det? Jeg får bedre snitt neste år jeg fordi eksamen teller for seg. I tillegg er det jo likt for alle: ingen får fordypningspoeng lenger. Så, hvordan kan du si at det er færre sjanser å komme inn neste år??

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar
Færre sjangser å komme inn neste år.

Hvordan kan du si det? Jeg får bedre snitt neste år jeg fordi eksamen teller for seg. I tillegg er det jo likt for alle: ingen får fordypningspoeng lenger. Så, hvordan kan du si at det er færre sjanser å komme inn neste år??

Det varierer fra person til person. Med den gamle måten så er det slik at du kan være kjempe uheldig på en eksamen og få 3. Men allikevel trekker det ikke snittet så veldig ned. HVIS du har god karakter i standpunkt. La oss si du har 5 i standpunkt. Da regnes det ut gjennomsnittet og da blir du sittende igjen med en 4.

3 femmer i et eller annet fag.

Eks. gammel reform ((3+5)/2 + 5 + 5 + 5 )/4 = 4.75

Eks. ny reform (3+5+5+5+5)/5 = 4.60

Ny reform er altså bra hvis du har gode karakterer på eksamner, men dårlig hvis du gjør det dårlig på eksamner. Det som var dårlig med den gamle reformen var at, hvis du hadde seks i standpunkt og kom opp i ditt sekser fag. Så kan du ikke gå opp i snitt.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner jo det du sier, og jeg vet forskjellene mellom snittet i år og neste års beregninger av snittet, men det blir likevel galt av vedkommende å si at sjansene for å komme inn minker. Som sagt vil jo det komme helt an på eksamenskarakteren. For min del øker sjansen. Takk for det! :p

Lenke til kommentar
Greit, jeg gir meg. Men jeg mener fortsatt han bør gå i år :wee:

Jeg er faktisk litt enig med deg, ikke fordi han har mindre sjangs. Men han er siste kullet på den gamle reformen, og i tillegg så er det alltid vanskelig å forutsi hvor poenggrensene vil ligge sånn ca. Så for å være på den sikre siden så syns jeg han bør studere nå.

Endret av kev.ngu
Lenke til kommentar
Greit, jeg gir meg. Men jeg mener fortsatt han bør gå i år :wee:

Jeg er faktisk litt enig med deg, ikke fordi han har mindre sjangs. Men han er siste kullet på den gamle reformen, og i tillegg så er det alltid vanskelig å forutsi hvor poenggrensene vil ligge sånn ca. Så for å være på den sikre siden så syns jeg han bør studere nå.

Når det gjelder den problemstillingen, er jeg enig med dere begge. Det er så klart mer risikabelt å vente et år til det blir helt nye opptaksregler. Mange av poenggrensene vil nok senkes i takt med de nye reglene om tilleggspoeng, men man sikrer seg jo på best mulig måte om man takker ja til et tilbud man har fått i år. Man vet jo ikke om det tilbudet kommer til en neste år. Jeg, for min del, sliter skikkelig med dette fordi jeg ikke aner om jeg skal begynne på medisin nå i høst eller ta et friår i stedet. Men jeg regner vel med at jeg med mitt karaktersnitt på 5,75 skal greie å komme inn neste år også. ;)

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Et friår fra skolen kan sikkert være greit, men da bør man helst ha noe å fylle tiden med. Kanskje reise litt eller jobbe. Man blir sprø av å bare gå hjemme og ikke gjøre noe.

Lenke til kommentar

De nye reglene avhenger jo mye på hvilke fag han har. Har du fordypet deg bør du søke fort, har du ikke ta det med ro. Sett at du har fordypet deg stiller du bedre enn alle de som ikke har gjort det. Hvis du ikke har fordypet deg i noe vil du ligge på noenlunde samme neste år. Sett bort ifra de nye eksamensreglene og realfagsreglene. Fordypningspoengene er nemlig 4 poeng, noe som er litt mer vesentlig (ikke nødvendigvis, men oftere) enn de 0.15 poengene du hadde tjent i eksemplet over her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...