Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Manglende internett, kun lokal tilgang

Anbefalte innlegg

Har trålet internett for mulige løsninger, men har ikke funnet noe som kan hjelpe.

Derfor prøver jeg her.

Har Vista 64bit Ultimate edition.

Hovedkort: Asus Rampage Formula X48

Onboard ethernet controller: Marvell Yukon PCI-E Gigabit Ethernet Controller

Ruter: Tilgin Vood 452w og D-Link 624

Satt opp slik: Bredbåndsforbindelse -> Tilgin Vood -> D-Link 624 som gir trådløst internett i huset. PC'n min er koblet til D-Link'en med en 10m lang nettverkskabel.

Alt fungerte fint til jeg byttet til ny ruter fra Tafjord Mimer. Jeg byttet ruter, satt opp, og alt fungerte strøkent på de andre datamaskinene i huset. Nå fikk jeg plutselig ikke forbindelse på min PC.

Når jeg kobler til PC'n til ruteren med en nettverkskabel som er 10m lang, klarer ikke PC'n å identifisere nettverket, og jeg får "Uidentifisert nettverk, Kun lokal tilgang".

Når jeg prøver med en bærbar PC, (har fungert med to bærbare) funker dette helt fint med samme kabel. Den finner nettverket, og jeg får internett.

Men hvis jeg prøver med en annen kortere kabel, ca 1m lang, får jeg forbindelse på den stasjonære PC'n. Skriver dette fra problem-PC'n.

Når jeg går inn i kontrollpanelet til ruteren, viser den PC'n som en LAN-klient, med riktig datamaskinnavn og alt. Fra PC'n klarer jeg ikke å pinge ruteren, eller gå inn i kontrollpanelet. Jeg kan pinge megselv med ping localhost. Kan ikke renewe IP fra PC'n heller.

Har ESET Smart Security AV og brannmur. Har prøvd å slå av brannmur. Har også installert de nyeste driverene til nettverkskortet.

Vet noen hva som er galt, og eventuelt hvordan det kan fikses? Har ikke lyst til å sende inn hovedkortet :/

Bare spør om dere vil vite mer.

Endret av Frax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du kobler til de bærbare på 10m kabelen, slår du samtidig av de trådløse kortene slik at du er sikker på at de ikke får internett trådløst?

Lyser LAN lampen på routeren når maskinene er koblet til 10m kabelen?

Høres jo merkelig ut om problem-maskinen kun får internett på 1m kabelen og ikke på 10m kabelen og ville kanskje tro det var et problem med sistnevnte.

Lenke til kommentar
Når du kobler til de bærbare på 10m kabelen, slår du samtidig av de trådløse kortene slik at du er sikker på at de ikke får internett trådløst?

Lyser LAN lampen på routeren når maskinene er koblet til 10m kabelen?

Høres jo merkelig ut om problem-maskinen kun får internett på 1m kabelen og ikke på 10m kabelen og ville kanskje tro det var et problem med sistnevnte.

Ja, jeg kobler ut den trådløse forbindelsen på de bærbare for å forsikre meg om at de ikke tar inn nettverket trådløst. Alt annet på de bærbare tilsier også at de tar inn forbindelsen via en kabel.

Lampen bak lyser orange. Det er to forskjellige lys, orange for 100mbps og grønt for 1gbps. Er sikker på at jeg har sett den lyse grønt en gang...

Virker svært rart for meg også.

Kan vel poste loggen fra ipconfig /all om en stund...

Lenke til kommentar
En skjermet 10m Cat5E kabel koster mindre enn en pizza. Kunne kanskje lønt seg å prøve en ny før man river alt ned igjen?! ;)

Kabelen jeg har nå er faktisk ny, kjøpte en på lørdag. Det blir isåfall den tredje kabelen jeg prøver, men alltid greit med en ekstra.

Kan det ha noe med at forbindelsen blir for svak? Klarer ikke PC'n å sende signal så langt?

Det skal den da faen med klare å gjøre...

Lenke til kommentar

10m skal ikke være noe problem i det hele tatt. Liksom derfor jeg lurer litt. Men har du en ny kabel allerede høres det enda rarere ut.

Det finnes en del avanserte instillinger under det Marvell Yukon kortet som kanskje burde sjekkes, men om det har virket før??

Lenke til kommentar
Mulig jeg er helt på villspor...

kan det være at 1m ledningen er twisted pair og 10meter kablene dine ikke er det?

Ja, tror 10m er twisted pair. Tror. Hva vil det ha å si hvis det ikke er twisted pair?

Skar faktisk åpen kabelen og satt på en modulærkontakt selv. Testet denne med bærbar PC, og det funket. Funket fortsatt ikke på min stasjonære. Fant en toveis wallsocket og prøvde denne, stakk 1m kabelen i kontakten, og det fungerte med bærbar PC på andre forsøk Første gang fikk jeg samme feil. Fungerer fortsatt ikke på den stasjonære.

Jeg er ett eneste stort spørsmålstegn nå.

Hva om jeg reinstallerer Vista? Blir iallefall siste utvei, bortsett fra å sende inn HK. Kan noe ha kortsluttet eller lignende når jeg dro ut ruteren? (Kabelen sto fortsatt koblet til PC nede)

Lenke til kommentar

Om alt du har gjort før det sluttet å virke var å bytte ISP vil det ikke hjelpe hverken med avinstallering av AV eller reinstallering av Vista... Om kabelen også virket før kan du krysse den frem og tilbake så mye du vil uten at det hjelper heller...

Men har det skjedd andre ting ville jeg kanskje ha vurdert slike løsninger også...

Lenke til kommentar
Om alt du har gjort før det sluttet å virke var å bytte ISP vil det ikke hjelpe hverken med avinstallering av AV eller reinstallering av Vista... Om kabelen også virket før kan du krysse den frem og tilbake så mye du vil uten at det hjelper heller...

Men har det skjedd andre ting ville jeg kanskje ha vurdert slike løsninger også...

Byttet ikke ISP, bare ruteren. Fra Zyxel Prestige 650 til Tilgin Vood 452w.

Har prøvd å bytte tilbake til Zyxel Prestige 650, og det fungerte for alle datamaskinene bortsett fra min egen.

Reinstallerer Windows vista nå.

Lenke til kommentar

Ingen av delene fungerte, startet opp nå, fortsatt samme problem.

Her er en iplogg som ble tatt nå nettopp.

Windows IP-konfigurasjon

Vertsnavn   . . . . . . . . . . . : JohanHessen-PC
  Prim‘r DNS-suffiks  . . . . . . . : 
  Nodetype  . . . . . . . . . . . . : Hybrid
  IP-ruting aktivert  . . . . . . . : Nei
  WINS Proxy aktivert . . . . . . . : Nei

Ethernet-kort Lokal tilkobling 2:

Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks  : 
  Beskrivelse   . . . . . . . . . . : Marvell Yukon 88E8056 PCI-E Gigabit Ethernet Controller #2
  Fysisk adresse  . . . . . . . . . : 00-1F-C6-62-3A-FF
  DHCP aktivert . . . . . . . . . . : Ja
  Automatisk konfigurasjon aktivert : Ja
  Koblingslokal IPv6-adresse. . . . : fe80::2036:38fa:7a86:a4d%11(Foretrukket) 
  Automatisk IPv4-adressekonfig. . .: 169.254.10.77(Foretrukket) 
  Nettverksmaske . . . . . . . . . .: 255.255.0.0
  Standard gateway . . . . . . . . .: 
  DNS-servere . . . . . . . . . . . : fec0:0:0:ffff::1%1
                                      fec0:0:0:ffff::2%1
                                      fec0:0:0:ffff::3%1
  NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Aktivert

Ethernet-kort Lokal tilkobling:

Medietilstand . . . . . . . . . . : Medium frakoblet
  Beskrivelse   . . . . . . . . . . : Marvell Yukon 88E8056 PCI-E Gigabit Ethernet Controller
  Fysisk adresse  . . . . . . . . . : 00-1F-C6-62-3B-00
  DHCP aktivert . . . . . . . . . . : Ja

Tunnelkort Lokal tilkobling*:

Beskrivelse   . . . . . . . . . . : isatap.{604575B2-0105-4227-AA1E-0C3C9A1F00C3}
  Fysisk adresse  . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
  DHCP aktivert . . . . . . . . . . : Nei

Tunnelkort Lokal tilkobling* 2:

Beskrivelse   . . . . . . . . . . : isatap.{3496270C-79E4-4C39-8762-555B0F36FD09}
  Fysisk adresse  . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
  DHCP aktivert . . . . . . . . . . : Nei

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...