Gå til innhold

Kompaktkamera med vidvinkel?

Anbefalte innlegg

Lurer på å anskaffe meg et (til) kompaktkamera med følgende egenskaper (i prioritert rekkefølge):

-Vidvinkel

-Kompakt

-Lyssterkt

-Raskt (spesielt autofokus)

(-sprutsikkert)

Hvilke kamera bør jeg kikke nærmere på?

Alle prisklasser er aktuelle inntil jeg vet hva som finnes.

Dette blir erstatning for speilrefleks på tur og ved lystige lag. Har et vanlig kompaktkamera, så det bør være ganske "vidvinklet"...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Canon Ixus 860IS har vidvinkel tilsvarende 28mm.

Panasonic Lumix FX35 har vidvinkel tilsvarende 25mm. Ikke fullt så lyssterkt som Ixus, men med god optikk.

Begge har optisk bildestabilisator. Men ingen er sprutsikre. Olympus har en del sprutsikre og vanntette kamera, men tror ingen av de har vidvinkel bedre enn 35mm, og bildekvaliteten er ikke helt på linje med Canon Ixus og Panasonic Lumix.

Lenke til kommentar

Ser det er mange som har 28mm og et par med 24/25, men hadde egentlig håpet på enda videre. 28mm er nok ikke aktuelt.. Bildekvalitet og mye zoom er ikke så viktig.

Endret av Zamot
Lenke til kommentar
Ser det er mange som har 28mm og et par med 24/25, men hadde egentlig håpet på enda videre. 28mm er nok ikke aktuelt.. Bildekvalitet og mye zoom er ikke så viktig.

Videste jeg vet om, er en Ricoh som har 23mm som største vidvinkel. Var det GX100 den het tro? Tror ikke du finner noe som er videre enn det uten å måtte ty til diverse adaptere og slikt. I såfall må du kjøpe et speilrefleks og en ultravidvinkel som 10-22 (tilsvarer 15 til ca 34) eller lignende.

Lenke til kommentar
Videste jeg vet om, er en Ricoh som har 23mm som største vidvinkel. Var det GX100 den het tro?
GX100 (og GX200) har 24mm som videste, og det er så vidt jeg vet det videste du får på kompakter. Selvfølgelig kan du bruke adapter, men det går på kompromiss med bildekvaliteten. 24mm får også Panasonic LX3, som forøvrig blir et svært spennende kamera pga. god lysstyrke og bildestabilisator i tillegg (f/2-2.8).
Lenke til kommentar
Videste jeg vet om, er en Ricoh som har 23mm som største vidvinkel. Var det GX100 den het tro?
GX100 (og GX200) har 24mm som videste, og det er så vidt jeg vet det videste du får på kompakter. Selvfølgelig kan du bruke adapter, men det går på kompromiss med bildekvaliteten. 24mm får også Panasonic LX3, som forøvrig blir et svært spennende kamera pga. god lysstyrke og bildestabilisator i tillegg (f/2-2.8).

Jepp jeg kikket såvidt på LX3, kan jo hende det blir aktuelt, får se det ann når det kommer, bl.a. størrelse (hvordan er GX100/200 i forhold tro?).

Lenke til kommentar
Jepp jeg kikket såvidt på LX3, kan jo hende det blir aktuelt, får se det ann når det kommer, bl.a. størrelse (hvordan er GX100/200 i forhold tro?).
Vet ikke hvordan GX100/200 er i hånden, men LX2/D-Lux 3 (Leica sin variant) er ganske kompakte, men pga. objektivet som stikker ut, er det ikke noe typisk lommekamera...
Lenke til kommentar

Har det kommet noen tester på GX200 enda (på nettet, altså). Engelske Practical Photography testet det i siste utgave (august 2008) og mente det er en stor forbedring i forhold til GX100 (særlig bildekvalitet). Med ryktet til testene til engelske fotoblader i bakhodet, så kunne jeg tenke meg å sett flere tester.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...