Gå til innhold

Hvordan bruke PHP for å lage et "skall" på webside

Anbefalte innlegg

Mulig dette er svart på før, men har ikke funnet det i forumet. Link gjerne til postene som dette har vært svart før hvis det finnes.

Jeg er ikke en programmerer, men holder nå på å lage en webside og har lastet ned en ferdig template fra www.oswd.org og jobber med den. Det er en .html fil og en .css fil.

Problemet mitt nå er at jeg har lyst til at rammen rundt siden skal være det samme, men innholdet i midten skal forandre seg.

Rammen = Topp, høyre- og venstre meny og bunn

Det kan enkelt gjøres ved at jeg copy/paster alt det på alle sider, men problemet er når jeg skal gjøre en oppdatering på en meny så må jeg gjøre det på alle undersider også. Har kanskje fortstått at dette kan fikses med PHP(jeg har ikke lyst til å bruke frames)

Så her kommer spørsmålet: Hva må jeg gjøre for at jeg bare trenger å oppdatere "rammen" et sted og ikke på alle undersider også?

Her er link til siden filen(e) jeg bruker er: http://www.oswd.org/design/preview/id/2815

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du er på jakt etter kalles inkludering. Søk etter "include script" e.l., så finner du tusenvis av ferdige løsninger for dette allerede, med mindre du er villig til å lære deg litt PHP og lage det selv -- merk at det er mye du må ta hensyn til, spesielt mtp. på sikkerhet.

Lenke til kommentar

Jeg kan fort gi deg de få kunnskapene du trenger for å inkludere elementene dine. Det kan du gjøre så enkelt som dette:

<?php include('sti_til_fila_di.html/.php'); ?>

Viss jeg skulle lagt en så enkel side som dette, ville jeg organisert filene mine slik:

/index.php
/om_oss.php
/produkter.php
/elementer/topp.php
/elementer/bunn.php
/elementer/meny.php

Du må antagelig bruke .php i stedet for .html, men den eneste forskjellen er at i .php kan du bruke PHP-kode inni HTML-koden. Eksempel på hvordan du gjør det videre:

/om_oss.php

<?php include('elementer/topp.php'); ?>
<h1>Dette er bedriften vår</h1>
<?php include('elementer/meny.php'); ?>
<p>Vi ligger i dittendatten kommune og har x arbeidere...</p>
<?php include('elementer/bunn.php'); ?>

elementer/topp.php

<html>
<head>
	<title>Bedriftsside</title>
</head>
<body>

... og så videre. Jeg tror du forstår poenget. Når brukeren da går til om_oss.php blir topp, meny og bunn inkludert av PHP.

Men dette er en veldig tungvindt og simpel måte å lage en nettside på. Viss du ikke kan programmering vil jeg heller foreslå at du setter opp et (gratis) CMS (content management system). CMS Made Simple eller det enda tyngre Joomla kan jeg anbefale.

Lagt til: Viss du inkluderer på denne sykt enkle men også tungvindte måten, er du i alle fall helt trygg. Går du for de litt mer avanserte include-systemene som inkluderer dynamisk, må du, som loathsome sier, passe på at det du gjør er sikkert.

Endret av Pensarando
Lenke til kommentar

@loathsome: kom gjerne med en litt mer utdypende forklaring på hvorfor det ikke vil fungere.

test dette:

layout.php

<html><head><title>Tittel</title></head>
<body>
<h1>Bla bla</h1>
<?php print $content; ?>
</body>
</html>

index.php

<?php

$content = <<< EOF
<p>blablabla innhold blablabla</p>
EOF;

include 'layout.php';

?>

Endret av grimjoey
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...