xstian Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Jeg fyller stort sett 95 blyfri. Funker fint det, altså, men så så jeg at shell v-power har 99, og så lurte jeg på- hva er fordelen? Får motoren flere gamper, eller er det noe annet? tjo hei Lenke til kommentar
eab Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Med høyere oktantall (bankefasthet) er det mulighet for å hente ut mer effekt. Men hvis du har en motor som er beregnet for 95oktan vil du ikke merke noe som helst bare ved å fylle bensin med høyere oktantall. v-power har vel et par luriumstoffer i seg som skal gi bedre forbrenning, men om de stoffene har noe for seg vet jeg ikke. Lenke til kommentar
ca119 Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Det har så lite ekstra at det ikke er verdt penger! (Har sett/hørt det i noen reportasjer). Fyll 95 blyfri som bilen din skal ha. Med mindre du har en sportsbil med høy kompression har du ikke behov for v-power. Skjekk denne video eller søk selv på Google (SØKEORD "oktan forskjell" gir bra resultat. http://www.youtube.com/watch?v=0QGCYLwTCGI Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Har din bil en turbomotor med bankesensor, så vil den stille seg om automatisk til å klare å utnytte den ekstra bankemotstanden i høyoktanbensinen, og derved klare å utnytte energien i bensinen litt bedre (bensinmotorer klarer i beste fall kun å gjøre om 35-40% av energien i bensinen til framdrift). Det er imidlertid ikke det spøtt mer energi per liter i høyoktanbensin enn i lavoktanbensin, så hvis motoren ikke kan stille seg inn etter drivstoffet, så er merkostnaden med høyoktanbensin penger rett ut av vinduet. Lenke til kommentar
xstian Skrevet 22. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2008 Høres ut som det er penger rett i dass, med mindre man har en high-strung turbomotor da. Jaja, så lærte jeg noe i dag også! Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 (endret) E85 (Ethanol) har vel ett hopp på 5-25 hester, avhengig av hvor bra motoren utnytter energien. Med dette må du også huske kostnadene for og bygge om motor fra bensin til Ethanol drift. Dette ligger vel på 7000,- her i Sverige for en 06 Saab. Her ingår utskiftning av dyser, omprogramering av hjernen samt testing av at det fungerer som det skal (Fin justering). Endret 22. juli 2008 av Fritz0r Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 (endret) Etanolen (spriten) i E85 har mer energi per liter enn bensin, derfor gir motoren mer effekt ved bruk av E85 enn bensin. Bruker man hydrogen i stedet for bensin øker motoreffekten med ca 30%, men også hydrogendrift krever noen små endringer (bl.a en kraftig bygd tank som fyller mesteparten av bagasjerommet). Bytter man ut luften (som inneholder ca 20% oksygen) med lystgass (hvor oksygen utgjør omtrent 2/3) økes motoreffekten ytterligere. Endret 22. juli 2008 av SeaLion Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Bytter man ut luften (som inneholder ca 20% oksygen) med lystgass (hvor oksygen utgjør omtrent 2/3) økes motoreffekten ytterligere. Kan vel føyes til at å kjøre med lystgass kun er beregnet for små tidsrom, altså f.eks. 20 sekunder. Noe særlig lenger enn det så vil det gå utover driftssikkerheten ganske betydelig. Lenke til kommentar
xstian Skrevet 22. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2008 Bytter man ut luften (som inneholder ca 20% oksygen) med lystgass (hvor oksygen utgjør omtrent 2/3) økes motoreffekten ytterligere. Kan vel føyes til at å kjøre med lystgass kun er beregnet for små tidsrom, altså f.eks. 20 sekunder. Noe særlig lenger enn det så vil det gå utover driftssikkerheten ganske betydelig. Kan man lystgasse hva som helst? Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Bytter man ut luften (som inneholder ca 20% oksygen) med lystgass (hvor oksygen utgjør omtrent 2/3) økes motoreffekten ytterligere. Kan vel føyes til at å kjøre med lystgass kun er beregnet for små tidsrom, altså f.eks. 20 sekunder. Noe særlig lenger enn det så vil det gå utover driftssikkerheten ganske betydelig. Kan man lystgasse hva som helst? Ja, i utgangspunktet. Det må jo installeres i bilen, men det skal være fullt mulig å installere lystgass på for eksempel en Fiesta 1,0 etter hva jeg har skjønt. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Etanolen (spriten) i E85 har mer energi per liter enn bensin, derfor gir motoren mer effekt ved bruk av E85 enn bensin. Eh.. det stemmer ikke. Bensin har ca. 10kWh pr. lister, mens etanol har rett over 8kWh pr. liter. E85 har derimot en bankefasthet tilsvarende over 100 i oktanverdi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå