Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mer oktan=flere hester?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med høyere oktantall (bankefasthet) er det mulighet for å hente ut mer effekt. Men hvis du har en motor som er beregnet for 95oktan vil du ikke merke noe som helst bare ved å fylle bensin med høyere oktantall.

 

v-power har vel et par luriumstoffer i seg som skal gi bedre forbrenning, men om de stoffene har noe for seg vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Har din bil en turbomotor med bankesensor, så vil den stille seg om automatisk til å klare å utnytte den ekstra bankemotstanden i høyoktanbensinen, og derved klare å utnytte energien i bensinen litt bedre (bensinmotorer klarer i beste fall kun å gjøre om 35-40% av energien i bensinen til framdrift). Det er imidlertid ikke det spøtt mer energi per liter i høyoktanbensin enn i lavoktanbensin, så hvis motoren ikke kan stille seg inn etter drivstoffet, så er merkostnaden med høyoktanbensin penger rett ut av vinduet.

Lenke til kommentar

E85 (Ethanol) har vel ett hopp på 5-25 hester, avhengig av hvor bra motoren utnytter energien.

 

Med dette må du også huske kostnadene for og bygge om motor fra bensin til Ethanol drift.

 

Dette ligger vel på 7000,- her i Sverige for en 06 Saab.

 

Her ingår utskiftning av dyser, omprogramering av hjernen samt testing av at det fungerer som det skal (Fin justering).

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar

Etanolen (spriten) i E85 har mer energi per liter enn bensin, derfor gir motoren mer effekt ved bruk av E85 enn bensin. Bruker man hydrogen i stedet for bensin øker motoreffekten med ca 30%, men også hydrogendrift krever noen små endringer (bl.a en kraftig bygd tank som fyller mesteparten av bagasjerommet).

 

Bytter man ut luften (som inneholder ca 20% oksygen) med lystgass (hvor oksygen utgjør omtrent 2/3) økes motoreffekten ytterligere.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Bytter man ut luften (som inneholder ca 20% oksygen) med lystgass (hvor oksygen utgjør omtrent 2/3) økes motoreffekten ytterligere.

 

Kan vel føyes til at å kjøre med lystgass kun er beregnet for små tidsrom, altså f.eks. 20 sekunder. Noe særlig lenger enn det så vil det gå utover driftssikkerheten ganske betydelig.

Lenke til kommentar
Bytter man ut luften (som inneholder ca 20% oksygen) med lystgass (hvor oksygen utgjør omtrent 2/3) økes motoreffekten ytterligere.

 

Kan vel føyes til at å kjøre med lystgass kun er beregnet for små tidsrom, altså f.eks. 20 sekunder. Noe særlig lenger enn det så vil det gå utover driftssikkerheten ganske betydelig.

 

Kan man lystgasse hva som helst?

Lenke til kommentar
Bytter man ut luften (som inneholder ca 20% oksygen) med lystgass (hvor oksygen utgjør omtrent 2/3) økes motoreffekten ytterligere.

 

Kan vel føyes til at å kjøre med lystgass kun er beregnet for små tidsrom, altså f.eks. 20 sekunder. Noe særlig lenger enn det så vil det gå utover driftssikkerheten ganske betydelig.

 

Kan man lystgasse hva som helst?

 

Ja, i utgangspunktet. Det må jo installeres i bilen, men det skal være fullt mulig å installere lystgass på for eksempel en Fiesta 1,0 etter hva jeg har skjønt.

Lenke til kommentar
Etanolen (spriten) i E85 har mer energi per liter enn bensin, derfor gir motoren mer effekt ved bruk av E85 enn bensin.

Eh.. det stemmer ikke. Bensin har ca. 10kWh pr. lister, mens etanol har rett over 8kWh pr. liter. E85 har derimot en bankefasthet tilsvarende over 100 i oktanverdi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...