Gå til innhold

BSD/UnixUSB og ZFS for lagring

Anbefalte innlegg

Hvordan vil det være å bruke USB-disker i en zpool?

Hvis vi ser bort ifra at USB-disker er ment å skulle være portable..

Vil det være noe i veien for å basere lagringen sin på USB-disker i et servermiljø?

Med servermiljø mener jeg da at når en disk først er satt i drift, så skal den bli der, på samme måte som en hotswap sas/sata/scsi disk.

Er det noen begrensninger på å bruke USB-grensesnitt for disker i et slikt miljø utenom begrensninger i hastigheten på USB?

Lurer på å prøve ut dette litt, men da skulle jeg hatt meg en GOD usb 2.0 kontroller, eller evt Gigabytes nye hovedkort med 8(!) usb kontakter på hovedkortet (i i/o-plate delen, vet ikke om det har flere kontakter på hovedkortet).

Hastigheten er uansett ikke så veldig stort hinder da dette skal brukes til lagring.

Det er (i utgangspunktet) ikke snakk om å kjøre noen form for raid. Kun JBOD zpool.

-C-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan vil det være å bruke USB-disker i en zpool?

Hvis vi ser bort ifra at USB-disker er ment å skulle være portable..

Vil det være noe i veien for å basere lagringen sin på USB-disker i et servermiljø?

Merk: jeg har ikke testet usb-disker med annet enn FreeBSD (og da uten zfs), og det er jo mulig at zfs håndterer dette bedre.

Ulempen med usb-disker er at dersom noen kommer borti kabelen mellom disk og maskin, så har disken en tendens til å miste forbindelsen med maskinen et øyeblikk (noen sekunder). Dette liker FreeBSD _svært_ dårlig. I tillegg så kommer ofte disken tilbake som en ny usb-enhet, og dermed også med nytt disknavn (eks. da0 blir da4 osv.). Dette skjønner selvfølgelig ikke FreeBSD noe av. Resultatet er oftest at maskinen panic'er og restarter.

Med unntak av dette (dvs. dersom usb-kablene får være i fred) så funker usb-disker greit som lagringsdisk på en FreeBSD-filserver ihvertfall.

Lenke til kommentar

På jobben var det en kollega som satte opp en testserver med Solaris 10 11/06. Da ble både USB og firewire disker brukt i ett og samme ZFS storage pool, og det så ut til å fungere bra. Så svaret på spørsmålet ditt er ja, det er mulig, gitt at USB-kontrolleren er støttet. Men jeg personlig foretrekker interne disker, USB er ikke så veldig raskt sammenlignet med SATA/SAS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...