Gå til innhold

Hvordan fordele denne taxiregningen?

Ekko

Anbefalte innlegg

Slik skulle taxituren blitt, slik er den vanligvis:

3 kammerater tar taxi fra byn lørdag kveld.

Når Mr. A hopper av hjemme hos seg er er taksameteret på 150kr.

Mr. B og C er naboer og tar den videre. Når de går av er regningen 380kr.

Skulle Mr B&C tatt taxi direkte hjem ville regnigen kommet på ca 300kr

Slik ble taxituren:

3 kammerater tar taxi fra byn lørdag kveld. I siste øyeblikk hopper en ukjent dame inn for å unngå den lange taxikøen. Hun sier hun skal betale for seg og får være med.

Taxien kjører først hjem til henne. Taksameteret står på 150kr. Hun betaler 200kr til Mr B og går ut.

Det er nå en stor omvei å kjøre Mr A til døren. Han hopper av etter et stykke og får seg en 5 minutters kort/rask sparsertur hjem.

Mr B og C tar taxien videre hjem, taksameteret er på 380 kr.

Hvordan ville dere for slik turen ble:

A: Tipset

B:Fordelt regningen

?

(ikke svar på hvordan dere ville gjort det slik den er til vanlig)

"Løsning" i spoiler, svar selv først

Mr B tar regningen og betaler 480kr. Dvs 280kr+200kr fra damen. Sjåføren får altså 100kr i tips.

Regningen blir etterpå fordelt slik mellom kameratene:

Mr A: 60kr

Mr B&C: 110kr hver.

'

EDIT:

Jeg spør forresten ikke for å løse uenigheter eller noe slikt, det er ingen som er uenig om hvordan det ble gjort, men lurer på hvordan andre ville gjort det.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3 kammerater tar taxi fra byn lørdag kveld.

Den siste fyren betaler. De andre kjøper han noen øl neste gang de er ute, evt junk / kinobillett etc dagen etter. Det er så JEVLI slitsomt med folk som skal telle på krona.

Lenke til kommentar

Jeg trodde man slutta å dele regningen mellom seg med kalkulator det året man slutta på ungdomskolen jeg :!:

Når jeg og mine venner tar taxi til byen etter vors pleier som regel en av guttene å betale regninga. Da sier jeg bare at jeg spanderer en drink / inngang/ 2 øl eller noe i den duren. Kjapp hoderegning med hva regninga ble på og med tanke på hvor mange vi var i bilen gir meg en liten pekepinn på hvor mye det er etisk riktig å tilby han. Og jeg gir heller litt mer enn litt for lite, man er da tross alt venner :)

EDIT: Siden fyren som ble sluppet av først betalte ett gitt antall kroner er det aller enkleste at de to som er naboer bytter på å betale. "Jeg tar det denne gang jeg, så tar du det neste gang".

Verre er det ikke

EDIT 2: Hvorfor gi taxifyren 100 kroner i tips? Hvis regninga blir på 380 f.eks runder jeg opp til 400. Såvidt meg bekjent er det ikke hverdagslig for en taxisjåfør å få 20% i tips.

Endret av L_C
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...