Gå til innhold

AF assist på Nikon F5

Anbefalte innlegg

Finnes det en "blits" til nikon uten blits, men med AF assist lampen? Det er omtrent den eneste funksjonen jeg savner på min F5. Jeg lurer også på om det er mulig å bruke AF assist lampen i SB600 blitsen min, uten at blitsen avfyres? Jeg ønsker å kunne bruke AF i mørket i kompinasjon med rask film.

Francis

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Finnes det en "blits" til nikon uten blits, men med AF assist lampen? Det er omtrent den eneste funksjonen jeg savner på min F5. Jeg lurer også på om det er mulig å bruke AF assist lampen i SB600 blitsen min, uten at blitsen avfyres? Jeg ønsker å kunne bruke AF i mørket i kompinasjon med rask film.

Francis

Jeg veit ikke med '600, men et sted i menyene på '800 kan du skru av avfyringen av selve blitsen men beholde AF-assist på. Usikker på om dette går på '600, men i så fall står det i manualen.

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar
Fikk du til å slå av blitsen på SB 600 slik at det kun var AF assist lyset som lyste? Jeg har ikke klart å lese meg til at det er mulig.

Det står ikke klart i manualen - og de henviser til F5 sin manual.

Og der står det:

Special Focusing Situations in AF

Very dark subject

...focus on another brighter subject...

Lenke til kommentar

Jeg testet nå, og fant ut at det enkleste er å skru på blitsen og fokusere, for å deretter slå av blitsen uten å slippe opp utløserknappen fra fokuseringsposisjonen. Lukkerhastigheten går da tilbake til det lysmåleren måler, mens fokus beholdes :)

Francis

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...