:Francis: Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Finnes det en "blits" til nikon uten blits, men med AF assist lampen? Det er omtrent den eneste funksjonen jeg savner på min F5. Jeg lurer også på om det er mulig å bruke AF assist lampen i SB600 blitsen min, uten at blitsen avfyres? Jeg ønsker å kunne bruke AF i mørket i kompinasjon med rask film. Francis Lenke til kommentar
arela Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Ser ut til at du må bruke tomstokk og MF Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 22. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2008 Jeg var redd for det... Francis Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 (endret) Finnes det en "blits" til nikon uten blits, men med AF assist lampen? Det er omtrent den eneste funksjonen jeg savner på min F5. Jeg lurer også på om det er mulig å bruke AF assist lampen i SB600 blitsen min, uten at blitsen avfyres? Jeg ønsker å kunne bruke AF i mørket i kompinasjon med rask film. Francis Jeg veit ikke med '600, men et sted i menyene på '800 kan du skru av avfyringen av selve blitsen men beholde AF-assist på. Usikker på om dette går på '600, men i så fall står det i manualen. Endret 23. juli 2008 av C₈H₁₀N₄O₂ Lenke til kommentar
arela Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Du har helt rett - det er AF assist på SB-600 også. Den muligheten har vært helt borte for meg, men dette må jeg prøve engang. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 23. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2008 Fikk du til å slå av blitsen på SB 600 slik at det kun var AF assist lyset som lyste? Jeg har ikke klart å lese meg til at det er mulig. Francis Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Hvis alt annet feiler putter du litt gaffa forran blitshodet PS: egentlig ikke. Tror temperaturen ikke er helt bra. Men hvis du finner en bedre måte å gjøre det på kan det være en løsning. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 23. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2008 Det eneste dumme med den løsningen er at kameraet blir begrenset til 1/300s, men siden det er snakk om fotografering i lite lys, så kommer lukkertidene mest sannsynlig aldri opp i slike hastigheter. Francis Lenke til kommentar
arela Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Fikk du til å slå av blitsen på SB 600 slik at det kun var AF assist lyset som lyste? Jeg har ikke klart å lese meg til at det er mulig. Det står ikke klart i manualen - og de henviser til F5 sin manual. Og der står det: Special Focusing Situations in AFVery dark subject ...focus on another brighter subject... Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Sett kameraet på stativ, belys det du skal fokusere på, fokuser, skru av AF, fjern lyskilde, ta bilde? Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 23. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2008 Da er hodelykt enklere etter min mening Francis Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Hodelykt kvalifiserer som lyskilde Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Da er hodelykt enklere etter min mening Francis Om du ikke "ødelegger"/skremmer motivet med blits, kan du jo først ta et bilde med blits for å fokusere, og deretter gå tilbake til manuellfokus... Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 26. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2008 Jeg testet nå, og fant ut at det enkleste er å skru på blitsen og fokusere, for å deretter slå av blitsen uten å slippe opp utløserknappen fra fokuseringsposisjonen. Lukkerhastigheten går da tilbake til det lysmåleren måler, mens fokus beholdes Francis Lenke til kommentar
arela Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Gammelt jungelord: DEN SOM LETER, KAN FINNE. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå