hargar Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Jeg har hatt diverse problemer med mitt Gigabyte GA-P35-DS3P hovedkort etter flashing av BIOS, og det har nå til slutt resultert i at maskinen ikke klarer å slå seg på. Jeg bruker PCen til flerkanals lydopptak, så det hele startet med problemer med DPC latency. Samme problemer som brukerne i denne tråden: Toms hardware - Audio latency problem with P35-DS3R. Så at brukerne her hadde fått ordnet problemet med å flashe BIOS til F4-versjon (hadde F7 fra før), så jeg gjorde det, og fikk beskjed om at det var vellykket. Etter dette fikk maskinen problemer med å starte på nytt. Viftene gikk i noen sekunder, før maskinen slo seg av igjen. Dette skjedde så på nytt og på nytt. Det gikk i midlertid an å få start på maskinen ved å slå den fysisk av og på igjen. Inne i BIOS setup etter oppdatering ser jeg at vCore under "PC health status" viser "failed", men regner med at dette er falsk alarm siden pcen virker som å fungere utmerket. Etter noen dagers stabil bruk la jeg i går inn en overklokk som jeg hadde hatt før biosoppdatering. Jeg har en intel e8400 som er 3.0ghz stock. Jeg endret core frequency fra 333mhz til 400mhz på denne, noe som ga 3.6ghz. Memory multiplier ble satt til 2, som gav 800mhz som er stock minnefrekvens. Voltage control ble satt til auto. Alt dette fungerte utmerket med den nyere biosen. Etter reboot gikk jeg med en gang inn i BIOS setup. Der sto fremdeles vCore failed, men nå var også DDR18V failed. Neste forsøk på restart for å boote OS mislyktes. Det som nå skjer på alle startforsøk er at viftene går i to sekunder før pcen slår seg av igjen. Etter noen sekunder går viftene igjen i kanskje ti sekunder før pcen slår seg av. Dette går så i en evig rundgang. Jeg får aldri noe på skjermen, og aldri noen pip fra POST. Har gjort en reset på CMOS, men dette var til ingen nytte. Videre er alle SATA/IDE-enheter koblet fra, og boot både uten minne og grafikkort er prøvd. Pcen forblir aldri på. Regner med at dette enten betyr ødelagt hovedkort eller prosessor? Noe mer som kan prøves før innsending av deler? Kan hovedkortet på en eller annen måte ha klart å ta knekken på prosessoren ved å gi den feil spenning? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Høres ut som den "eldre" biosen du la inn ikke støtter E8400. På mitt P35 kort feilet temperatur overvåkning av E8400 med BIOS det kom med (CPU = 127°) Forresten , det å lade overklokkings profiler med ulike BIOS versjoner kan gå skikkelig dritt. Husker folka på DFI-Street advarte masse om dette på DFI NF4-Ultra korta. Btw: Har ikke Gigabyte dual bios , dvs du kan reversere til den forrige ? Lenke til kommentar
hargar Skrevet 21. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2008 Tenkte også på dette, men fant ikke informasjon om dette på gigabyte sine sider, så jeg gikk ut i fra det var ok. Har ikke lastet inn en profil. Satt innstillingene på nytt manuelt, og min overklokk skal vel uansett ikke føre til noen akutt krise med en gang? Gigabyte har dualbios, men jeg får jo ikke noe på skjermen, og da er jeg like langt. Skal visst få opp melding på skjerm om å gjenopprette bios når kortet ikke klarer å laste den første. Eller finnes det en annen lur måte å "tvinge" kortet til å gjenopprette bios på? Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 (endret) Prøve med en eldre cpu. Kanskje pcen vil starte opp da? Det skal være mulig å få kjøpt en eldre prosessor for noen hundrelapper. Endret 21. juli 2008 av ronron25 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Du skal tydligvis ha F9 for support av wolfdale ser det ut til. http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherb...?ProductID=2533 Dessuten har de også rettet en feil i F5 som har med at dual bios ikke funker. Men som sagt , prøv å fa fatt på en gammel P4 , Celeron (låne) eller noe - så tipper jeg at F4 biosen vil boote. (sjekk oppmot F4 versjon og supported CPU's på CPUSupport url'en)) Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Her har du CPU support list (scroll litt ned på siden): http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherb...?ProductID=2533 Lenke til kommentar
hargar Skrevet 21. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2008 Oi... Se der ja. Det billigste de selger på amentio (der jeg har handlet det andre) er celeron 430. Den bør vel fungere bra til formålet? Kan det være en mulighet at en feil biosversjon faktisk har ødelagt prosessoren, eller er dette vel ulogisk? Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Jeg tror ikke prosessoren er ødelagt bare fordi du har endra bios. Det er nok som syar2003 sier, at den versjonen du har nå ikke støtter E8400. Lenke til kommentar
hargar Skrevet 21. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2008 Ok... Får håpe at både hovedkort og cpu er inntakt da. Da blir neste prosjekt å få tak i, eller kjøpe en billig prosessor som støtter F4-bios. Kommer tilbake med update. Takk for hjelp Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Ok... Får håpe at både hovedkort og cpu er inntakt da.Da blir neste prosjekt å få tak i, eller kjøpe en billig prosessor som støtter F4-bios. Kommer tilbake med update. Takk for hjelp Ja gjør det. Lykke til! Lenke til kommentar
hargar Skrevet 21. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2008 Kom jo forresten på at jeg har nullstilt CMOS... Altså får CPUen beskjed om å kjøre stock-klokking når jeg slår på pcen... Dette gikk jo før med denne BIOSen... Hvorfor ikke nå? Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Kom jo forresten på at jeg har nullstilt CMOS... Altså får CPUen beskjed om å kjøre stock-klokking når jeg slår på pcen... Dette gikk jo før med denne BIOSen... Hvorfor ikke nå? Jeg vet ikke, men selv har jeg opplevd at en eldre bios og en yngre cpu har fungert en stund sammen før pcen stoppet. Da satte jeg inn en gammel cpu, oppdaterte bios, satte inn den første cpuen, og det har vært fjellstøtt siden. Jeg kan ikke garantere at du får samme resultat, men slik situasjonen din er, så ville jeg satt inn en eldre cpu og oppdatert bios, og sett om det ikke fungerer med E8400 etter det. Lenke til kommentar
hargar Skrevet 22. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2008 Da var celeron 430 bestilt. Krysser fingrene Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Jeg har tidligere bestilt ferdig brent BIOS chip fra http://www.badflash.com (jack) til 29$ . Tok ca ei uke så hadde jeg reserve bios chip i postkassa. Så dette er også en mulighet , bestille ferdig med F9 , levert på døra. Lenke til kommentar
hargar Skrevet 22. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2008 BIOS-brikka er loddet til dette hovedkortet, så det proskjektet blir vel ambisiøst Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 (endret) BIOS-brikka er loddet til dette hovedkortet, så det proskjektet blir vel ambisiøst Det var som f***. Da er flashing en risiko av uante høyder. Kjøper av prinsipp aldri hk med påloddet bios. Endret 22. juli 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
hargar Skrevet 22. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2008 Hehe... Tenkte at dualbios i det minste var en sikkerhet, men nei........ Lenke til kommentar
hargar Skrevet 27. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2008 (endret) Da er pcen oppe og går igjen med e8400 Alt gikk som planlagt... Skiftet til celeronprosessoren, flashet bios, og byttet prosessor. Gigabyte ga også ut biosversjon F11 til kortet for noen dager siden, og den løste også det opprinnelige problemet med DPC-latency, så det ble en fin bonus. Takk for strålende hjelp! Endret 27. juli 2008 av hargar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå