Joakimd Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 (endret) Hei! I går prøvde jeg å softmodde en antikk xbox ved hjelp av hotswap (man skrur på xboxen, lar den boote til retail xbox OS, så bytter man ide kabelen som står i xboxen med master i pc'en(må gjøres litt raskere enn lynet) for å låse opp harddisken for å legge inn et såkalt dashboard, slik at jeg kunne bruke xboxen som en slags dårlig, bråkete htpc. Etter masse googling om softmodding med hotswap forsto jeg det slik at det eneste man risikerte å skade, var xboxen og harddisken i xboxen. For å være helt ærlig så driter jeg i hele xboxen, den har bare stått og støvet ned i snart 2 år, og harddisken er en 10GB IDE disk. (All hjelp til dette mottas med takk forrensten ). Så til problemet: plutselig ble jeg lei og bestemte meg for å gi opp. Jeg holdt inne av/på knappen for å slå av, systemet går av akkurat som normalt. problemet starter egentlig nå. Når jeg slår på system som normalt, kommer det et blink i alle LEDs, og jeg kan se at viftene får litt strøm, noe som gjør at de begyner å spinne litt (dvs. de begynner å spinne som normalt i et halvt sekund, så fortsetter de å snurre uten motoren). så er alt plutselig helt dødt. Prøver en gang til, ingen respons i det hele tatt, ingen LED blink eller noe. skrur av psu, drar ut kontakt, venter litt, stapper inn ledning og skrur på psu. nå får jeg respons i form av LED og vifter, igjen. Feilsøking jeg har gjort: [PSU] Tenkte selvfølgelig at problemet måtte være PSU, derfor unplugget jeg alt, og testet den med binders ( http://www.hardware.no/diverse/overklokkin...orsyninger.html ) funket knall, kan forresten konkludere med at MIST 500w er LYDLØS uten load. [CPU] tatt av kjøleren og sjekket at den fortsatt er der. athlon 6400+ med en diger thermeltake kjøler. [HK] sjekket at det ikke ligger noe bak som kortslutter det. 500KR. MSI am2 socket ( kan finne navn om nødvendig) [HDD] unplugget sata disk med xp på, og testet en tom IDE disk (ja vet at systemet burde boote selv uten hdd) [DVDD] plugget i annen psu, åpnet og lukket. [GPU] sjekket at det sitter godt i PCI-e kontakten. Er et ganske nytt 3870x2 1GB. [RAM] prøvd 1 og en stick i alle slots. 2 brikker og fire slots. Bruker 2GB råblillig 667MHz drittminne [Diverse] ALLE kabler og kontakter er ReDone, renset alle vifter og kjøleribber jeg fikk tak i. Til kjøling har jeg en haug med antec vifter som fulgte med antec 900. Har jumpet BIOS. Har sikkert glemt noe nå, bare å kjefte. Håper jeg kan fikse det uten å sende noe til reperasjon og vente et halvt år før jeg kan spille igjen, alene hjemme denne uken, trenger noe å gjøre på Takk på forskudd. Sorry for baaad norsk. Ny på forumet forresten, hallo! :!: Endret 21. juli 2008 av Joakimd Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 At PSU kan jumpstartes er ingen garanti for at den fungerer. Du får bare sjekket deler av PSU, uten belastning. Det er bare en god måte å sjekke på, og det er å bytte PSU. Lenke til kommentar
Joakimd Skrevet 21. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2008 At PSU kan jumpstartes er ingen garanti for at den fungerer. Du får bare sjekket deler av PSU, uten belastning.Det er bare en god måte å sjekke på, og det er å bytte PSU. Har litt dårlig med psu-utvalg for tiden, men fant en 250w med 24pin ATX og 1x 4pin pci-express, og en enda eldre 350w 20pin ATX og 1x 4pin pci-express. 350w psu'en er fra IDE tiden, altså den har ikke SATA-strøm (og jeg finner selvfølgelig ikke overgangen min når jeg trenger den). 250w'en har sata strøm men vil helst kople så lite som mulig til denne. Tror jeg har mulighet til å få testet med en litt kraftigere psu i morgen, men siden jeg ikke har noe annet å gjøre på, kunne jeg vell like godt prøve å kople dem sammen eller noe i den retningen. her er fordeligen min(PSU1 er 250w og PSU2 er 350w): ATX: PSU1 PCI-express på HK: PSU1 skjermkort: PSU2 (står på pakken til skjermkortet at man må ha 550w for å drive det, til sammen blir mine 550w, med en FSP Group inc. og en qtec , vanligvis kjører jeg med en 500w mist Skjermkortet har 2 PCI 8pin innganger, men vet ikke om det er lurt å fordele en komponent på flere strømforsyninger) Vifter: PSU2 Harddisk: PSU1 2 optiske stasjoner: PSU1 nå startet vifter, men ingenting annet. Viften i PSU2 startet, men ikke i den andre. Går utifra at grunnen til at skjermkort ikke startet, var at hk ikke fikk strøm. Er dette godt nok grunnlag til å si at psu'en ikke virker, og sende den tilbake til microplex for rep? Takk for svar. Lenke til kommentar
Joakimd Skrevet 21. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2008 Bygget hele greien på nytt nå, fikk tilbake LEDblink Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå